کد خبر: ۸۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
شفا آنلاین>اجتماعی> «تا به امروز که 8 ماه از سال می‌گذرد ریالی از بودجه 94 به جمعیت هلال‌احمر پرداخت نشده و وضعیت منابع مناسب نیست.»
کسی مسئولیت اطفاء حریق در جاده‌ها و جنگل‌ها را برعهده نمی‌گیرد
به گزارش شفا آنلاین،  این موضوعی است که سید امیرمحسن ضیایی،رئیس جمعیت هلال‌احمرمطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه کارهای بر زمین مانده به سرانجام برسد.

شما قبلا در صحبت‌های خود به کمبود منابع این سازمان اشاره کرده بودید. در حال حاضر وضعیت به چه صورت است؟
       بله همینطور است. وضعیت منابع اصلا مناسب نیست. دولت در سال جاری با مشکلات بسیاری در بودجه روبرو بود و این موضوع بر فعالیت جمعیت هلال‌احمر تاثیر بسیاری داشته است.متاسفانه تا این لحظه اعتبارات مهمی از جمعیت هلال‌احمر پرداخت نشده است. طبیعی است که ما از نظر تجهیزات و تکمیل انبارها به این اعتبارات وابسته هستیم که امیدواریم با مذاکراتی که با دولت داریم این مشکل برطرف شود.

رقمی که قرار بود به جمعیت اختصاص یابد دقیقا چقدر است و تاکنون چه میزان پرداخت شده است؟
       امسال مجلس برای جمعیت هلال‌احمر از طریق کمک‌های دولت 700 میلیارد تومان در نظر گرفت که بخشی برای خرید بالگرد و بخشی برای خرید آمبولانس، تجهیزات امدادی و دیگر مسائل در نظر گرفته شد.از این مبلغ، تا به امروز که 8 ماه از سال می‌گذرد حداقل انتظار داشتیم که 30 تا 40 درصد منابع به سازمان تخصیص داده شود، ولی متاسفانه تا این لحظه ریالی به ما پرداخت نشده است.

برنامه ششم توسعه در مراحل نهایی است. از نظر شما هلال‌احمر در این برنامه در چه جایگاهی قرار دارد؟
       مسئولیت کارگروه امداد و نجات به عنوان یکی از زیرگروه‌های فصل اجتماعی برنامه ششم با جمعیت هلال‌احمر است که ارگان‌های ذی‌ربط هم در این زمینه با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنند. ما امیدواریم در این برنامه نه تنها نقش جمعیت هلال‌احمر بلکه نقش سایر بخش‌هایی که در این زمینه کمک می‌کنند نیز مشخص شود و کارهای بر زمین مانده به سرانجام برسد.

 آیا در حال حاضر مساله‌ای هست که از نظر شما حائز اهمیت بوده و یا به قول خودتان بر زمین مانده باشد که حتما لازم است به آن توجه شود؟
       بله، اطفاء حریق در جاده‌ها،جنگل‌ها و آتش‌سوزی‌های بزرگ مساله‌ای است که کسی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.امیدواریم بتوانیم این مسائل را در برنامه ششم روشن و مسئولیت آن را مشخص کنیم. طبیعی است که امکانات و تجهیزات هم به دستگاهی که مسئول این قضیه خواهد شد، باید اختصاص یابد.

درباره سازمان اورژانس نظر شما چیست؟ چون وزارت بهداشت بر این موضوع معتقد است که باید این سازمان تشکیل شود.
       به نظر من اگر سازمان اورژانسی تشکیل شود که امکانات، تشکیلات و بودجه آن تامین شود، به نفع اورژانس کشور خواهد بود. به دلیل اینکه در حال حاضر اورژانس در بخشی از مجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته،در حالی که ماموریت آن بسیاربزرگ و مهم است. به هر حال اگر بخواهیم از این دید نگاه کنیم، در صورت تحقق، هماهنگی بهتری می‌تواند صورت گیرد و از همه مهمتر پاسخگویی نیز بهتر خواهد شد.


 هلال‌احمر در این زمینه چه کمکی می‌تواند به وزارت بهداشت داشته باشد؟
       ماموریت جمعیت هلال احمر بیشتر در زمینه امداد و نجات است. یعنی در حوزه جاده باید اقدامات امداد و نجات را انجام دهیم و پایگاه‌هایمان باید همواره آماده بوده و این اقدام را انجام دهند. در واقع در اینجا هم به نوعی به اورژانس کشور کمک می‌کنیم و ماموریت امداد و نجات را انجام می‌دهیم، ولی با این حال گفته‌ایم که این تشکیلات و تغییرات ممکن است زمان‌بر باشد یا مصوب نشود، به همین دلیل اعلام آمادگی کرده‌ایم که در بخش‌های دیگر نیز با وزارت بهداشت همراهی و همکاری داشته باشیم تا حداقل در جاهایی که اقدامات مشترک انجام می‌دهیم بتوانیم هماهنگی انجام دهیم. از جمله هماهنگی‌‌ نرم‌افزاری که می‌توانیم به نوعی همدیگر را در این زمینه پشتیبانی کنیم.

بالگردهایی که هلال احمر قرار بود خریداری کند در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
       ما در مراحل نهایی مذاکرات هستیم و امیدواریم تا پایان سال 6 فروند بالگرد را خریداری و وارد کشور کنیم.

 با وزارت بهداشت چگونه می‌توان در استفاده از این بالگردها همکاری داشت؟
       همانطور که اشاره کردم ماموریت اصلی بالگردهای جمعیت هلال‌احمر امداد و نجات است ولی در بسیاری از زمان‌ها این بالگردها بدون استفاده هستند یعنی در مجموع برخی بالگردها از آنجایی که نیاز نیست، در سال 7 ساعت هم پرواز نمی‌کنند. بنابراین ما می‌توانیم زمان غیر فعال را در اختیار اورژانس و ماموریت‌های دیگر قرار دهیم و امیدواریم با هماهنگی که با وزارت بهداشت خواهیم داشت این بخش از نیاز مردم را برطرف کنیم. به هر حال اگر ما بخواهیم خدمتی را انجام دهیم، ناوگان را متناسب با نیاز وزارت بهداشت می‌کنیم تا بالگردها بتوانند در داخل شهر عملیات انجام دهند.

 یکی از مشکلاتی که در بالگردهای هلال‌احمر به منظور اورژانس هوایی مطرح شد، نبود قابلیت پرواز در شب است آیا بالگردهای جدید در صورت همکاری با وزارت بهداشت از این قابلیت برخوردار است؟
       هر بالگردی را می‌توان به پرواز در شب مجهز کرد فقط کافی است که مبلغ اضافه‌ای را پرداخت و این امتیاز را به آن اضافه کنیم. ما سعی می‌کنیم بالگردهای جدیدی که خریداری می‌کنیم قابلیت پرواز در شب را داشته باشد.

 با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و جمعیت میلیونی که از کشورهای مختلف به کربلا سفر خواهند کرد، نگرانی از شیوع بیماری‌های واگیر وجود دارد. از آنجایی که مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در عراق در این ایام به هلال‌احمر واگذار شده است، آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

       موضوع بهداشت و درمان در عراق مساله مهمی است.جمعیت بسیار زیادی در یک مکان جمع می‌شوند که ممکن است ملاحظات لازم را رعایت نکنند. ما آموزش کافی را در این زمینه به زائران ارائه داده‌ایم و قرار است با همکاری وزارت بهداشت طی برنامه مشترک آگاهی و آموزش لازم را به مردم ارائه دهیم.

       منابع آب یکی از مهترین مسائلی است که باعث انتقال بیماری می‌شود به همین دلیل سعی کرده‌ایم که آب به صورت بطری و سربسته عرضه شود.همچنین شناسایی احتمالی بیماران نیز از دیگر اقدامات به منظور عدم گسترش بیماری است. لازم است که این همکاری را با کارشناسان بهداشتی وزارت بهداشت داشته باشیم که این اقدام را در ستاد مرکزی اربعین انجام خواهیم داد تا شاهد بروز و شیوع چنین بیماری‌هایی نباشیم.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: