کد خبر: ۸۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 15
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی گفت: هزینه یک بیمار دیالیزی در ایران معادل هزینه ای است که یک بیمار دیالیزی در اروپا متحمل می شود.
به گزارش شفاآنلاین ،داریوش آرمان با اشاره به وجود 25 هزار بیمار دیالیزی در کشور، هزینه یک بیمار دیالیزی در کشور را حدود 50 هزار دلار در سال عنوان کرد که رقم بسیار بالایی است.

 بیماران دیالیز از جمله بیماران خاص به شمار می آیند وهر چند خودشان بابت دیالیز هزینه ای متحمل نمی شوند اما هزینه یاد شده بر دوش نظام سلامت سنگینی می کند.
آرمان، تصریح کرد: اگرچه هزینه عمل جراحی پیوند کلیه هر فرد از طریق بیمه ها و وزارت بهداشت پرداخت می شود اما یک بیمار دیالیزی اگر بخواهد از فرد زنده غیرفامیل کلیه دریافت کند، 15 میلیون تومان باید پرداخت کند.


وی ادامه داد: یونسکو در برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی، رسما اعلام کرده است که تا 15 هزار دلار بابت پرداخت هزینه اهدای کلیه به فرد در هر جای دنیا پرداخت کند که این موضوع به عنوان خرید و فروش به شمار نمی آید بلکه کمکی به سلامت جامعه است.

**الگوی ایرانی پیوند کلیه و اجرای آن در آمریکا و اروپا

آرمان گفت: امروز الگوی ایرانی پیوند کلیه از فرد زنده به زنده باعث شده است تا دنیا نگاهش به این الگو جلب شود؛ به گونه ای که از این الگو در آمریکا و اروپا استفاده می کنند چرا که در آمریکا و اروپا هزاران تن به خاطر نبود عضو در فهرست انتظار، فوت می کنند.
به گفته وی، نیمی از پیوندهای کلیه در کشورمان از زنده به زنده و نیمی نیز از طریق موارد مرگ مغزی انجام می شود.
عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی گفت: سالانه سه هزار پیوند کلیه در کشور انجام می شود و ایران یکی از کشورهای پیشرو و موفق در زمینه پیوند کلیه است.
آرمان به ایرنا گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود 70 درصد علت ابتلا به بیماری های حاد کلیوی در کشور، دیابت و فشارخون بالاست و بر اساس آمار وزارت بهداشت، حدود 9 میلیون تن نیز گرفتار دیابت وفشارخون هستند.
به گفته وی تقریبا 60 درصد از حدود 9 میلیون فرد دیابتی وفشارخونی در کشور نمی دانند که دیابت دارند و از حدود 40 درصد باقیمانده کمتر از 20 درصدشان درمان و پیگیری مربوطه را انجام می دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: