کد خبر: ۸۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 09
شفا آنلاین>اجتماعی>کشف جسد یک مهاجر ایرانی در بازداشتگاه جزیره کریستمس استرالیا منجر به شورش و درگیری‌های شدید شد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، فرار یک مهاجر کُرد ایرانی از بازداشتگاه جزیره کریستمس در استرالیا و کشف جسدش، منجر به شورش و درگیری در این بازداشتگاه شده است.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا، در پارلمان این کشور اعلام کرد ناآرامی‌ها در این جزیره در حدود ساعت 23 روز یکشنبه به وقت محلی آغاز شده است.

به گفتۀ داتون، این ناآرامی‌ها پس از فرار یک زندانی ایرانی کُرد تبار از زندان در روز شنبه و کشف جسدش در پایین یک صخره به فاصلۀ زیادی از بازداشتگاه شکل گرفته است.  

تخریب اموال بازداشتگاه در پی ناآرامی‌ها به موضوعی بحث برانگیز مبدل شده است.

روز دوشنبه سیاستمداران مخالف دولت استرالیا خواستار آن شدند که میزان واقعی تخریب ناشی از شورش در این بازداشتگاه به طور علنی اعلام شود.

براساس گزارش‌ها، شورش بازداشت‌شدگان منجر به تخریب نرده‌ها و بروز آتش‌سوزی شده است.  از آنجایی‌که نگهبانان از مهلکه گریخته بودند، خود زندانیان مجبور شدند به داد یکدیگر برسند.

بازداشتگاه جزیرۀ کریسمس مختص به نگهداری زندانیان مهاجری است که عمدتاً از مناطق جنگ‌زده در خاورمیانه و آسیا به استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

داتون خطاب به پارلمان استرالیا گفت: «اگر افرادی به اموال عمومی خسارت بزنند، در ارتباط با این مسائل مورد بازجویی و پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.»

اما سارا هانسون یونگ، سناتور و سخنگوی حزب سبز استرالیا، گفت که این مرکز بازداشت «در موقعیت بحرانی» قرار دارد و از دولت خواست علاوه بر اعلام میزان دقیق ناآرامی‌ها، در تقابل با شورشیان صعۀ صدر نشان دهد.

در بیانیه‌ای که هانسون منتشر کرده است، آمده: «من با افرادی که در این مرکز بازداشت شده‌اند صحبت کرده‌ام، آن‌ها می‌گویند که ناآرامی‌ها و آتش‌سوزی گسترده سراسر این مرکز را در برگرفته است.»

مسالۀ پناهجویان و مهاجرین یک مساله سیاسی داغ در استرالیا به حساب می‌آید. دولت فعلی و دولت‌های پیشین استرالیا برای ممانعت از ورود این افراد به داخل کشور، آن‌ها را با قایق‌های ناامن به جزیرۀ کریسمس و این اواخر به جزیرۀ مانوس در پاپوآ گینه نو و نائورو در جنوب اقیانوس آرام منتقل می‌کنند..yjc



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: