بخش خصوصی ایران یکی از حاضران در عرصه رقابت (WTM) بود. براساس رأی
گردشگران انگلیسی و مدیران ارشد صنعت گردشگری، چین، مکزیک و ایران، سه
کشوری بودند که در بازار جهانی سفر 2015، به عنوان سه مقصد نخست و محبوب
برای سفر در سال 2016 انتخاب شدهاند.
طبق گزارش سالانه WTM، بر مبنای رأی
2050 ذینفعان این نمایشگاه، از جمله خریداران و غرفهداران و همچنین با
رأی 1038 گردشگر بریتانیایی، 16 درصد از گردشگران برای سفر به ایران در سال
2016 میلادی علاقه نشان دادهاند و از هر 10 مدیر کسب و کار در بازار
جهانی نیز سه نفر برای انجام مبادلات اقتصادی با ایران در سال آینده
میلادی، ابراز تمایل کرده اند.
سایمون پرس، مدیر ارشد بازار جهانی سفر (WTM) نیز با اشاره به میزان
علاقهمندی گردشگران برای دیدن ایران گفت: بسیاری از شرکتهای خارجی در
نتیجه توافق ایران و 1+5 دنبال تجارت در ایران هستند، کمپانیهای گردشگری
نیز مسیر خود را به سمت ایران پیدا کردهاند.
بنکدارنیا بحث را به سمت نمایشگاه «فیتور» FITURE اسپانیا و نمایشگاه ITB برلین میکشاند و اهمیت این دو نمایشگاه را بسیار بیشتر از نمایشگاه (WTM) اعلام میکند: «من امیدوارم خبرهایی که از این دو نمایشگاه میآید به همین گونه نوید بخش باشد.» او درباره مجری برگزاری نمایشگاه ITB برلین هم میگوید: «هیچ خبری از انتخاب مجری برگزاری این نمایشگاه نیست و معمولاً تا دقیقه 90 هم اطلاعرسانی نمیشود.»
به گفته او ITB برلین یک گردهمایی سفر از اقصی نقاط
جهان است. او با مقایسه نمایشگاه لندن با برلین هم میگوید: «اگر امروز 10
شرکت در این نمایشگاه حضور یافتهاند، در نمایشگاه برلین 100 شرکت حضور
دارند و این فرصت خوبی برای گردشگری ایران است.» بنکدارنیا از سازمان میراث
فرهنگی میخواهد تا هرچه زودتر مجری این نمایشگاه را معرفی کند: «در غیر
این صورت هر شرکتی خودش مستقیم وارد ماجرا میشود و غرفه میخرد. آن زمان
شرکتهای ایرانی در نمایشگاه پراکنده میشوند و آن تأثیرگذاری که باید
داشته باشند را نخواهند داشت.»ایران