کد خبر: ۸۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>اجتماعی>برخی از مردم برای برآورده شدن حاجات و با اتکا به اعتقادات مذهبی خود وقتی اسامی ائمه معصوم(ع) و آیه‌های قرآن را در این گونه پیام‌ها می‌بینند ...
به گزارش شفا آنلاین، یکی از معضلات جامعه ما خرافه و خرافه‌گویی برخی افراد است. خرافات  از سالیان دور تاکنون نه تنها از بین نرفته است، بلکه در یک ظاهر شیک‌تر و مدرن‌تر آمده تا اعتقادات و ارزش‌های مردم را به بازی بگیرد و یک بازی بی‌سرانجام که مشخص نیست در پشت صحنه آن چه کسانی طراح و مقصر اصلی‌اند.

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید حتما با پیام‌هایی مواجه می‌شوید که در آن به واسطه توسل به ارزش‌های دینی و آوردن اسامی ائمه معصوم(ع) و حتی آیه‌هایی از قرآن کریم سعی دارد تا شما را مجاب کند به این که پیام را به چندین نفر ارسال کنید و وعده می‌دهد که اگر این کار را انجام دهید به عنوان مثال در 30 دقیقه حاجت خواهید گرفت و یا حتی گاهی در این پیام‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر از تهدید هم استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر این را به 20 نفر ارسال نکنی برایت اتفاق ناگواری خواهد افتاد. این پیام‌ها غالبا تأثیرات روانی مخربی بر روی خواننده‌ای خواهد داشت که شاید آشنایی زیادی در زمینه مباحث دینی نداشته است.

این داستان ادامه همان جریان چند سال پیش است در گذشته‌ای نه چندان دور بیشتر ما به خاطر می‌آوریم و برای چندین نفر از ما پیش آمده بود زمانی که قدم به یک مکان زیارتی می‌گذاشتیم لابه لای کتاب‌های ادعیه و مناجات با دست نوشته‌هایی عجیب و غریب مواجه می‌شدیم که این دعا و دست نوشته را پخش کن من حاجت گرفتم شما هم این را بین مردم پخش کن و اگر این کار را انجام ندهی به بلا  و مصیبت بزرگی گرفتار خواهی شد.


مریم 25 ساله خانه دار درباره فریب این گونه پیام‌ها می‌گوید: اوایل وقتی این گونه پیام‌ها به دستم می‌رسید با اشتیاق زیادی و به امید این که حتما به آرزو وحاجت خود دست پیدا می‌کنم سریع و بدون اتلاف وقت، پیام‌ها را به تمامی دوستان و آشنایان ارسال می‌کردم اما هیچ وقت نتیجه‌ای نگرفتم و ادامه این کار تنها باعث ناامیدی هرچه بیشترم شده است. 


مرتضی اسدی کارشناس مذهبی معتقد است: برخی از مردم برای برآورده شدن حاجات و با اتکا به اعتقادات مذهبی خود وقتی اسامی ائمه معصوم(ع) و آیه‌های قرآن را در این گونه پیام‌ها می‌بینند تشویق به ارسال و نشر آن می‌شوند و ممکن است بارها و بارها این کار را انجام دهند.

اما بعد از مدتی می‌بینید که این کارش هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است پایه‌های ایمان در این افراد سست می‌شود و منجر به ناامیدی و بدبینی نسبت به اعتقادات دینی‌اش می‌شود.

**هدف ، چه کسانی هستند؟


این پیام‌ها برای سست کردن ایمان و اعتقادات مردم و دلزدگی آن‌ها از دین طراحی شده است و این سوال پیش می‌آید که این پیام‌ها بر چه کسانی بیشترین تأثیر را دارد و این آسیب بیشتر متوجه چه قشری از جامعه است.


اسدی در این باره می‌گوید: عموما هدف این پیام‌ها عامه مردم هستند و شاید بیشترین تأثیر این پیام‌ها به این اشخاص باشد زیرا فرد نخبه و دارای تحصیلات و مطالعات بالا کمترین خرافات را نمی‌پذیرد چه برسد که بخواهد آن را انتشار دهد.


البته برخی افراد تحصیلکرده و فرهیخته بنابر داشتن حاجات مهمی وسوسه شده‌اند تا این پیام‌ها را انتشار دهند. 


نرگس 29 ساله معلم زبان معتقد است: اوایل با دیدن این پیام‌ها سریع آن را حذف می‌کردم اما چندی بعد وسوسه شدم و با خود فکر کردم یکبار این کار را انجام خواهم داد یا نتیجه‌ای ندیدم. ناخودآگاه احساس یأس و ناامیدی اکردم و البته بعد از کمی فکر متوجه شدم که اشتباه از خودم بوده و نباید به پیام‌هایی که هیچ ریشه‌ی دینی و مذهبی ندارد اعتماد می‌کردم.

 می‌توان گفت چنین پیام‌هایی بدون هدف ارسال نمی‌شوند. چندی پیش هنری لیونر که به عنوان فقیه دینی رژیم صهیونیست فعالیت می‌کند به صراحت اعتراف کرده بود که شبانه روز در تلاشیم تا در شبکه‌های اجتماعی اسلام را تضعیف کنیم و پیام‌های را نشر می‌دهیم که در آن پیشوایان اسلام را در پایان آن می آوریم و تأکید می‌کنیم که آن را به تعداد خاصی ارسال کنند و بعد از چندی وقتی شخص می‌بیند که از معجزه خبری نیست خود به خود ایمان و اعتقاداتش سست خواهد شد.

**داستانی که همچنان ادامه دارد 


حال که می‌دانیم این پیام‌ها حیله دشمنان اسلام است و حتی متوجه شده‌ایم که هیچ معجزه‌ای قرار نیست با ارسال چند پیامک دروغین اتفاق بیافتد و حتی در صورت عدم ارسال آن هم دچار بلای عظیمی نخواهیم شد پس چرا شاهد این سیستم که این جریان کهنه همچنان ادامه دارد.


این کارشناس مذهبی می‌گوید: دشمن همیشه سعی دارد تدابیر شوم خود را به نسل جدید انتقال دهد؛ به همین دلیل آن را از شکلی به شکل دیگر و با توجه به سلایق آن نسل عرضه می‌کند. البته باید توجه داشت که آگاهی‌های مردم نسبت به داستان‌های این‌چنینی افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه شاهد این هستیم که گرایش مردم به این خرافات کمتر شده است که این نقطه‌ی قوت جامعه ماست. اما باید هوشیار بود زیرا دشمنان همچنان دشمنی خود را در صورت‌های مختلف ادامه خواهند داد.

**کمی تفکر، کمی مطالعه 


تمامی مسائلی که بازگو شد نشان دهنده این است که تا چه اندازه دشمنان اسلام را هدف گرفته‌اند و پیوسته درصدد آنند که افکار پیرامون این دین آسمانی را مسموم کنند و پایه‌های اعتقاداتشان را سست گردانند . بهتر است سعی کنیم سطح اطلاعات دینی خود را به واسطه مطالعه و تحقیق بالا ببریم و یاد بگیریم که هر مسأله‌ای را از منبع اصلی آن به دست آوریم و در مواجه با این گونه مسائل خرافی کمی تفکر و تحقیق کنیم.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: