کد خبر: ۸۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گزارش عملکرد شش ماهه خط 123 (اورژانس اجتماعی)، اظهار کرد: مشکلات حاد خانوادگی و خشونت‌های خانگی بیشترین علت تماس‌ با اورژانس اجتماعی در نیمه نخست امسال بود.

به گزارش شفا آنلاین،حبیب الله مسعودی فرید تصریح کرد: مشکلات حاد خانوادگی اعم از طلاق و یا سایر اختلافات و منازعات درون خانوادگی 25 الی 26 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: پس از آن خشونت‌های خانگی عمده علت تماس با این خط تلفنی بود که از جمله آنها کودک آزاری 8.5 درصد و همسر آزاری 7.5 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص داده بودند.

آغاز به کار اورژانس اجتماعی در بیش از 20 شهرستان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه در شش ماهه نخست سال جاری حدود 300 هزار تماس با خط تلفنی 123 برقرار شده که 74 هزار تماس آن مرتبط بوده است، ادامه داد: در حال حاضر 160 پایگاه خدمات اجتماعی و 298 خودروی خدمات سیار اورژانس اجتماعی در 190 شهر کشور به ارایه خدمات می‌پردازند.

به گفته معاون اجتماعی بهزیستی، در سال جاری اورژانس اجتماعی (مرکز مداخله در بحران) در بیش از 20 شهرستان دایر و فعال شده است که تمامی این 20 شهرستان دارای جمعیت بالای 50 هزار نفر بودند.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر پوشش سراسری شهرهای بیش از 50 هزار نفر در دستور کار بهزیستی است اما هنوز به شهرهای کمتر از 50 هزار نفر ورود نداشته‌ایم.

فرید در ادامه ضمن بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی کشور دارای سه سطح یک،‌ دو و سه هستند در خصوص سطح یک این مراکز، اظهار کرد:‌ در حال حاضر 31 مرکز سطح یک اورژانس اجتماعی در مراکز تمامی استان‌های کشور وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند؛ این مراکز دارای تیم حرفه‌ای و متخصص شامل کارشناس حقوقی، پزشک،‌ روانپزشک،‌ روانشناس و مددکار هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص مراکز سطح 2 نیز گفت: مراکز سطح 2 که در حال حاضر در اکثر شهرستان‌های کشور وجود دارند، شبانه‌روزی بوده و تنها تفاوت آنها با مراکز سطح یک از لحاظ تعداد نیروی انسانی و تیم تخصصی است زیرا تعداد مراجعین به این مراکز کمتر از مراکز سطح یک هستند.

به گفته فرید، مراکز سطح 3 اورژانس اجتماعی، مراکز مداخله در بحران روزانه هستند و در اکثر شهرهای کوچک کشور وجود دارند. در صورتی که فردی در یکی از این شهرها نیاز به اقامت شبانه‌روزی در مراکز مداخله در بحران داشته باشد سریعا توسط نیروهای سیار اورژانس اجتماعی به نزدیکترین مرکز سطح یک یا 2 انتقال داده خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه توسعه و گسترش مراکز سطح یک مداخله در بحران در کشور در برنامه و دستورکار بهزیستی نیست، تصریح کرد:‌ گسترش و توسعه مراکز سطح یک هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارد، به همین دلیل گسترش آنها در دستورکار بهزیستی قرار ندارد و در صورت نیاز می‌توان هر موردی را سریعا توسط نیروهای خدمات سیار از مراکز کوچک به این مراکز انتقال داد.

فرید در خصوص تماس‌های مرتبط با خودکشی با این سامانه نیز اظهار کرد: حدود یک درصد تماس‌های گرفته شده با این سامانه در خصوص خودکشی است، زیرا خودکشی بیشتر یک فوریت پزشکی است تا اجتماعی به همین دلیل اورژانس پزشکی در اولویت افرادی است که اقدام به خودکشی کرده‌اند. هرچند آمار بسیار کمی از افرادی که تصمیم به خودکشی گرفته‌اند در اورژانس اجتماعی وجود دارد که در صورت برخورد با این موارد تیم مشاوره و مددکاری بلافاصله در محل حضور پیدا خواهند کرد تا فرد را به طور موقت از تصمیم به خودکشی منصرف کرده و اقدامات تخصصی را برای وی به عمل آورند.

وی افزود: آمار خودکشی منجر به فوت در سالهای اخیر در کشور کاهش یافته و حتی آمار خودسوزی‌های ایلام نیز کاهش چشمگیری یافته است.

پذیرش سالی حدود 500 دختر فراری در بهزیستی

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص آمار دختران فراری مراجعه‌کننده به مراکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی کشور، تصریح کرد:‌ تعداد بسیار کمی از دختران فراری به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند زیرا این دختران عموما از طریق مراجع قضایی به بهزیستی تحویل داده می‌شوند و به این ترتیب تماس آنها با سامانه 123 اورژانس اجتماعی نیز بسیار کم است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 500 دختر فراری در مراکز خانه سلامت سازمان بهزیستی کشور پذیرش می‌شوند که این آمار در سال‌های اخیر تغییر چشمگیری نداشته و همواره بین 450 تا 550 نفر در سال متغیر بوده است.

فرید در ادامه تاکید کرد: لازم است آگاهی و اطلاع‌رسانی از اورژانس اجتماعی در کشور به حدی برسد تا چنانچه هر دختری بنا به هر دلیلی قصد ترک خانه و خانواده خود را داشته باشد با خط 123 تماس برقرار کرده و به جای اینکه شب را در خیابان گذرانده و مورد سوء استفاده‌های فراوان قرار گیرد، به این مراکز ارجاع داده شود، در چنین شرایطی پذیرش مجدد این دختران توسط خانواده نیز بسیار راحت‌تر خواهد بود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص علت فرار دختران یا پسران از منزل نیز عنوان کرد: 90 درصد علت فرار دختران و یا حتی پسران از خانه مشکلات درون خانوادگی مانند اعتیاد پدر،‌ استرس‌های زیاد، خشونت خانگی و غیره است و تنها 10 درصد علت فرار از خانه این افراد، جریان‌های عاطفی، رسیدن به آینده بهتر و ... است که این مسئله نشان دهنده عدم ارتباط موثر میان والدین و فرزندان است.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه فرایند ورود تمامی افراد پذیرش شده به مراکز بهزیستی (اعم از مراکز سلامت، شبه خانواده، اورژانس اجتماعی و غیره) و خروج‌شان از این مراکز، تنها با حکم قضایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کادر مشاوره بهزیستی به عنوان مشاوران ارشد برای قضات در اینگونه پرونده‌ها حضور دارند و نکات لازم را با آنها در میان می‌گذارند تا بهترین تصمیم‌گیری در خصوص این پرونده‌ها اتخاذ شود.

فرید همچنین خاطرنشان کرد: حداکثر اقامت در مراکز اورژانس اجتماعی کشور دو دوره 21 روزه است و بعد از آن توسط دادگاه تصمیم‌گیری می‌شود که این فرد به سایر مراکز بهزیستی ارجاع شود یا خیر.

وی در خصوص بیشترین افرادی که با سامانه 123 تماس می‌گیرند تصریح کرد: بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی توسط زنان با میانگین سنی بین 20 تا 40 سال صورت گرفته است.

معاون اجتماعی بهزیستی در خصوص صدور مجوز برای ورود تیم مددکاری اورژانس اجتماعی نیز اظهار کرد: مجوز ورود تیم مددکاری به تمامی موارد گزارش شده باید حتما از سوی قوه قضاییه صادر شود، اما در حال حاضر همکاران استانی بهزیستی با ناجا و قوه قضاییه هماهنگی‌های بسیار خوبی را برقرار کرده و در موارد اضطراری تیم مددکاری و نیروی انتظامی همزمان به محل اعزام و در برخی اوقات نیز حکم قوه قضاییه به صورت تلفنی صادر می‌شود.

وی بااشاره به بررسی «لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» در کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد:‌ براساس این لایحه مجلس بهزیستی را مکلف کرده است که در موارد اینچنینی حضور یافته و مداخله کند که در صورت تصویب این لایحه مسئله ورود تیم مددکاری بسیار تسهیل خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: البته باید بدانیم در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مانند امریکا نیز تیم مددکاری با پلیس در محل وارد می‌شود زیرا در غیر این صورت ممکن است جان مددکاران به خطر بیفتد زیرا مددکاران به لحاظ مهارتی نمی‌توانند مانند پلیس عمل کنند و اقتدار،‌ ابزار و مهارت پلیس را ندارند و همراهی پلیس با آنها می‌تواند ضامن امنیت جانی آنها شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: