انگورج همچنین گفته است: «مادامیکه شرکت آب منطقهای و اداره کل محیط زیست استان گیلان، گزارش ارزیابی را به اداره کل منابع طبیعی استان گیلان اعلام نکنند، امکان انجام عملیات نشانهگذاری و قطع درخت و تحویل عرصه به آب منطقهای وجود ندارد».
به گفته انگورج تاکنون تونل انحرافی سد شفارود با حدود 600 متر طول احداث
شده و همچنین تاج سد در دست احداث است و خرید تجهیزات صورت گرفته و در بندر
تخلیه شدهاند. درختان مسیر کانال انحرافی شرق و غرب نیز سال 92 قطع
شدهاند.
معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه تا قبل از سال 92 شرکت آب منطقهای گیلان و مجری پروژه، در بستر و حریم رودخانه و همچنین حریم جاده فعالیت داشتهاند و این عرصهها طبق تعریف قانونی، اراضی حریم محسوب میشوند و این محدوده حریم زیر پوشش مدیریت دو دستگاه شرکت آب منطقهای گیلان و اداره کل راه و شهرسازی استان قراردارد، گفت: عملا ورود مدیریت منابع طبیعی استان گیلان برای جلوگیری از فعالیت سدسازی در اراضی حریمی که مدیریت آن برعهده وزارت نیرو است، محمل قانونی نداشت؛ اما چون پروژه بزرگمقیاس است و ارزیابی زیستمحیطی ندارد، اداره کل محیط زیست استان گیلان میتواند و باید در این گونه موارد که پروژهها ارزیابی زیستمحیطی ندارند، کار اجرائی را متوقف کند.
وی افزود: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراحل ساخت سد، در عمل انجام شده قرار گرفته است و در سنوات اخیر به لحاظ وقوع برخی تهدیدات زیستی، احداث سد که پیامد تخریبی بالایی دارد، با حساسیتهای جامعه مواجه شده است و سازمان جنگلها نیز به موجب قانون افزایش بهرهوری، که از سال 88 ابلاغ شد، مکلف است در اجرای بند ب ماده 12 این قانون، خسارتهای ناشی از این نوع فعالیتها را دریافت کند.
انگورج با بیان اینکه پروژه سد شفارود از ابتدا با هدفگذاری تأمین نیاز
بخش صنعت و کشاورزی شروع شد، گفت: پس از یک دهه که واقعا از حیث طولانیشدن
دوره ساخت و برگشت سرمایهگذاری توجیهی ندارد، در یکی، دو ماه اخیر به سمت
کاهش ارتفاع تاج سد رفته است تا هدف تأمین آب شرب دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه باید در زمینه بهینهسازی مدیریت اراضی حریم در کشور اصلاحاتی در برخی قوانین، مانند قانون توزیع عادلانه آب انجام شود تا اینگونه موارد اتفاق نیفتد، اظهار کرد: برای هریک از مسئولان باید کسب فایده ملی مهم باشد و ما با انجام اصلاحات مدنظر خود در قوانین جاری به دنبال ارتقای منافع ملی در منابع طبیعی، که اموال عمومی محسوب میشود، هستیم. درهرحال نظر یک دستگاه اجرائی، مانند سازمان جنگلها که سمت نمایندگی مالکیت دولت در اموال عمومی را دارد، نباید از سوی دیگر دستگاهها مانند وزارت نیرو و وزارت راه در کشور به هر نحوی مخدوش شود.
معاون امورجنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه این سازمان تاکنون درباره احداث سد شفارود موافقت خود را اعلام نکرده است، گفت: سازمان جنگلها در کمیته ماده 2، به عنوان تصمیمگیرنده نهایی درباره پروژههای توسعهای حضور ندارد و تابهحال نیز من به عنوان معاون امور جنگل در هیچیک از جلسات تصمیمگیری درباره این سد حضور نداشتهام.
سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی رضوانشهر، در فاصله ۶۵ کیلومتری رشت، روی رودخانه شفارود در حال ساخت است. هدف از احداث این سد، تأمین آب شرب شهرستانهای رضوانشهر و پرهسر به میزان ۷/۵ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب کشاورزی ۱۰هزارو ۸۳۰ هکتار از زمینهای منطقه به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب درسال، تأمین آب سالانه مورد نیاز صنعت به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب و همچنین تولید انرژی برقآبی به میزان ۷۰ گیگاوات در سال عنوان شده است. حجم مخزن سد، ۹۸ میلیون مترمکعب و حجم حفاری آن نیز یکمیلیونو ۵۰۰ هزار مترمکعب برآورد شده است؛ البته احداث این سد از سالها قبل آغاز شده است و اکنون در مرحله احداث یکی از تونلهای انتقال آب قرار دارد.
بااینحال، حجم بسیار زیاد تخریب جنگلی که آبگیری و ساخت این سد در پی خواهد داشت، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست را به مخالفت با آن واداشته است. از سویی دیگر، هنوز سازمان حفاظت محیط زیست نیز به صورت قطعی مجوز و تأیید زیستمحیطی برای نهاییشدن ساخت آن را صادر نکرده است. کارشناسان محیط زیست امیدوار هستند با استناد به دلایلی از این دست، مانع از ساخت این سد شوند.شرق