کد خبر: ۸۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سلامت >پزشکي هسته‌اي در سراسر جهان به‌عنوان مظهراستفاده صلح‌آميز از انرژي اتمي شناخته‌شده است.
به گزارش شفا آنلاین، در سال‌هاي اخير به دليل تحريم از سوي کشورهاي غربي، موانعي در رشد و توسعه پزشکي هسته‌اي به وجود آمد زيرا بسياري از تجهيزات لازم براي آن بايد از کشورهاي ديگر تهيه مي‌شدند.

اما مراکز پزشکي هسته‌اي باوجود تمامي محدوديت‌ها به فعاليت خود ادامه دادند. با توجه به رويدادهاي اخير و تصويب برجام، شرايط رشد و توسعه براي پزشکي هسته‌اي مهيا شده است. رئيس انجمن علمي پزشکي هسته‌اي معتقد است، ايران ازنظر تعداد متخصص و مراکز پزشکي هسته‌اي در منطقه غرب آسيا، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 به گفته وي در حال حاضر 155 مرکز پزشکي هسته‌اي در کشور وجود دارد و حدود 200 متخصص پزشکي هسته‌اي در اين مراکز مشغول کارند.

 اما بايد ديد که اين مراکز و متخصصين تاکنون چه مسائلي داشته‌اند و توافق هسته‌اي چه تأثيرات و شرايطي را براي پزشکي هسته‌اي فراهم کرده است. سپيد در همين خصوص با محسن ساغري، رئيس انجمن علمي پزشکي هسته‌اي به گفت‌و‌گو نشست. در ادامه اين گفت‌و‌گو را مي‌خوانيد:

شما به‌عنوان رئيس انجمن پزشکي هسته‌اي ايران، وضعيت کنوني پزشکي هسته‌اي در کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

در حال حاضر 155 مرکز پزشکي هسته‌اي در کشور وجود دارد که تقريباً نيمي از آنها در تهران و نيم ديگر در شهرستان‌ها هستند. نزديک به 200 متخصص، در اين مراکز مشغول کارند که هرسال تعداد اين متخصصين افزايش مي‌يابد.

ايران در منطقه آسياي غربي رتبه اول را در زمينه تعداد مراکز و متخصص پزشکي هسته‌اي دارد. به اعتقاد اينجانب بعد از توافق هسته‌اي و برداشته شدن تحريم‌ها، توفيقات بيشتري در رشته پزشکي هسته‌اي در کشور حاصل خواهد شد.

با توجه به رويدادهاي اخير، به‌خصوص تصويب مصوبه برجام، به نظر شما توافق هسته‌اي چه تأثيري در فعاليت‌هاي پزشکي هسته‌اي خواهد داشت؟

توافق هسته‌اي درواقع آغازي براي برچيده شدن تحريم‌ها و تعامل با کشورهاي جهان است. از دستاوردهاي آن مي‌توان به رسميت شناخته شدن فعاليت هسته‌اي در ايران، همکاري بيشتر با آژانس انرژي اتمي و استفاده از فناوري‌هاي جديد در توليد پرتو داروها را نام برد که اساس کار پزشکي هسته‌اي را تشکيل مي‌دهند.

به دليل اينکه ايران يکي از معدود کشورهايي است که اين مواد را توليد مي‌کند، با اين توافق گشايش بزرگي در اين زمينه حاصل خواهد شد. همچنين با تصويب برجام و توافق هسته‌اي، سازمان انرژي اتمي مي‌تواند از کمک‌هاي آژانس بين‌المللي اتمي و کشورهاي پيشرفته در زمينه پزشکي هسته‌اي استفاده کند. در دوران تحريم، پزشکي هسته‌اي دوره سختي را گذراند اما خوشبختانه فعاليت‌هاي آن متوقف نشد و کماکان ادامه داشته است .

همان‌طور که مي‌دانيد پزشکي هسته‌اي نمونه بارز استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي است که لازمه فعاليت در اين رشته، وجود پرتو داروها و تجهيزات پزشکي است. نبود هريک از آنها موجب توقف کار در پزشکي هسته‌اي است. به ياري حق با از ميان برداشته‌شدن تحريم‌ها، شرايط جديدي براي توسعه اين رشته در کشور فراهم خواهد شد.


ازنظر شما در حال حاضر بيشترين مشکلاتي که متخصصان پزشکي هسته‌اي ايران با آن مواجه هستند، چيست؟

متخصصان پزشکي هسته‌اي با مشکلات متعددي مواجه هستند. مهم‌ترين مسئله، تجهيزات پزشکي هسته‌اي موجود در کشور است که کار متخصصان بسيار وابسته به آنها است. در حال حاضر اغلب تجهيزات قديمي و از کارايي و دقت چنداني برخوردار نيستند. نکته بعدي تعرفه پزشکي هسته‌اي است که با توجه به هزينه‌هاي جاري در اين رشته واقعي نيستند. همچنين سازمان‌هاي بيمه‌گر تأخير زيادي در پرداختي‌ها دارند که همين مسئله موجب شده است که بعضي از مراکز در حال ورشکستگي قرار بگيرند. زيرا مراکز پزشکي هسته‌اي بايد همه‌چيز را نقد خريداري کنند.

ولي بعد از ارائه خدمات، براي دريافت پول‌هايشان بايد ماه‌ها صبر کنند. همچنين مسئله‌اي در آموزش متخصصين اين رشته وجود دارد. متأسفانه براي فارغ‌التحصيلان جديد اين رشته محلي براي اشتغال وجود ندارد.

برخي از دانشگاه‌ها مراکز خود را برون‌سپاري کرده و به بخش خصوصي واگذار کرده‌اند و همين امر زمينه‌اي را فراهم کرده تا اين فارغ‌التحصيلان مجبور شوند براي گذراندن طرح خود، به‌عنوان پزشک عمومي در مراکز درماني مشغول کار شوند که قابل‌قبول نيست. آنها بايد به‌عنوان متخصص پزشکي هسته‌اي طرح خود را بگذرانند.

شما به‌عنوان رئيس انجمن پزشکي علمي هسته‌اي ايران چه پيشنهادي براي رفع مشکلات و توسعه اين رشته در کشور داريد؟

به نظر بنده مهم‌ترين مسئله ايجاد تسهيلات براي خريد تجهيزات و به‌روز کردن آنها در مراکز پزشکي هسته‌اي است. همچنين موانع سطح‌بندي جهت خريد تجهيزات بايد برطرف شود. زيرا باوجوداين شرايط مراکز رغبتي براي تعويض و به‌روز کردن تجهيزات خود پيدا نمي‌کنند. لازم به ذکر است که بايد مراکز جديد در تمام شهرستان‌ها تأسيس شوند و با ايجاد رقابت سالم، شرايط مناسبي را براي ارائه خدمات پزشکي هسته‌اي فراهم کرد.

با تشويق بخش خصوصي و ايجاد تسهيلات براي آنها مي‌توان سرمايه‌گذاري در توليد پرتو داروها و ساخت تجهيزات پزشکي هسته‌اي در کشور را افزايش داد.

در حوزه آموزش پزشکي هسته‌اي، بايد تناسب معقولي ميان تربيت متخصص و تأسيس مراکز پزشکي هسته‌اي شکل بگيرد. همان‌طور که گفتم نبود تناسب موجب مي‌شود که براي فارغ‌التحصيلان جديد، شرايط کاري مناسب مهيا نباشد.

همچنين با تشويق و ترغيب پژوهشگران در رشته پزشکي هسته‌اي، مي‌توان توليد علم در اين رشته را بهبود و توسعه هر چه بيشتر در اين زمينه را افزايش داد.

در انتها نيز بايد بگويم که لازم است سازمان‌هاي بيمه‌گر به پرداخت به‌موقع ديون خود به مراکز پزشکي هسته‌اي ملزم شوند. در حال حاضر که من با شما صحبت مي‌کنم سازمان تأمين اجتماعي هشت ماه و سازمان خدمات درماني چهار ماه به مراکز بدهکارند. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: