کد خبر: ۳۵۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۳ - 2024December 20
یکی از چالش‌های عمده در آموزش پزشکی در ایران، تمرکز بیش از حد بر آموزش‌های تئوریک است.
شفاآنلاین:سلامت>آموزش پزشکی در کشورمان با مشکل بزرگ کمبود فرصت‌های عملی مواجه است. در حالی که دانشجویان باید مفاهیم تئوریک را در عمل تجربه کنند، متأسفانه تأکید بیش از حد بر دروس تئوری و کمبود فضای عملی، بسیاری از آن‌ها را با مشکلاتی در دنیای واقعی پزشکی روبه‌رو می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین:آموزش در رشته پزشکی نیازمند ترکیبی از مفاهیم تئوریک و تجربیات عملی است. این دو بخش باید به‌طور همزمان در فرایند آموزش قرار بگیرند تا دانشجویان بتوانند به درستی مفاهیم آموخته‌شده را در محیط‌های واقعی بالینی به کار گیرند. در حال حاضر، یکی از مشکلات عمده‌ای که دانشجویان پزشکی در ایران با آن مواجه هستند، عدم تطابق بین آموخته‌های تئوریک و کمبود تمرینات عملی است. دانشجویان مدت زیادی را در کلاس‌های تئوری می‌گذرانند، اما در زمان نیاز به تجربه عملی، ممکن است با کمبود مهارت‌های ضروری مواجه شوند.

 تئوری‌زدگی در آموزش پزشکی و کمبود مهارت‌های عملی

یکی از چالش‌های عمده در آموزش پزشکی در ایران، تمرکز بیش از حد بر آموزش‌های تئوریک است. در حالی که آموزش دروس پایه‌ای مانند زیست‌شناسی، شیمی و آناتومی برای ایجاد یک زمینه علمی ضروری است، اما این آموزش‌ها بدون پیوند به محیط‌های بالینی و عملی، نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیاز‌های واقعی دانشجویان در مواجهه با بیماران باشند. در بسیاری از دانشگاه‌ها، محتوای تئوری به حدی زیاد است که دانشجویان زمان کمتری برای آموختن مهارت‌های عملی و کار با بیمار دارند. این مسأله باعث شده که آنها هنگام ورود به محیط کار با شکاف بزرگی مواجه شوند.

حسین حیدری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این زمینه اظهار می‌کند:  دانشجویان باید مهارت‌هایی مانند تشخیص بیماری‌ها، برخورد با بیمار، مهارت‌های جراحی و مراقبت‌های ویژه را در کنار آموزش‌های تئوریک بیاموزند. متاسفانه، نظام آموزشی ما بیشتر به دروس تئوریک تمرکز دارد و فرصت‌های عملی به اندازه کافی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد.  

  فشار‌های بالینی و ضرورت ارتقاء آموزش عملی

با وجود اینکه بخش‌های عملی از جمله کارآموزی در بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش پزشکی است، اما در برخی موارد، این فرصت‌ها به‌ویژه در سال‌های ابتدایی تحصیل، محدود و ناکافی است. دانشجویان باید بتوانند در محیط‌های بالینی به‌طور عملی در کنار اساتید و پزشکان باتجربه آموزش ببینند و مهارت‌های خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر، شیفت‌های کاری طولانی و فشار‌های روانی ناشی از آن، فرصت‌های کمتری برای یادگیری عملی و تجربه در محیط‌های بالینی باقی می‌گذارد.

حیدری در این خصوص اشاره می‌کند: "دانشجویان در سال‌های اولیه تحصیل بیشتر در معرض آموزش‌های تئوریک قرار دارند، اما هنگامی که وارد مرحله کارآموزی می‌شوند، به‌طور ناگهانی با شرایط دشواری روبه‌رو می‌شوند که به دلیل کمبود مهارت‌های عملی، ممکن است به احساس عدم آمادگی و استرس منجر شود.  

  راهکار‌های ارتقاء آموزش عملی در پزشکی

برای رفع این چالش‌ها، باید تغییراتی اساسی در برنامه‌های آموزشی پزشکی صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین راهکارها، افزایش ساعات کارآموزی و شیفت‌های بالینی است تا دانشجویان به‌طور مداوم در محیط‌های درمانی تجربه کسب کنند. همچنین، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند شبیه‌سازی‌های پزشکی و آموزش‌های آنلاین می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا مهارت‌های عملی خود را در محیط‌های مجازی و شبیه‌سازی‌شده تقویت کنند.

حیدری پیشنهاد می‌دهد:  شبیه‌سازی‌های پزشکی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مؤثر در آموزش عملی وارد برنامه‌های درسی شود. این شبیه‌سازی‌ها به دانشجویان این امکان را می‌دهند که شرایط بالینی مختلف را در یک محیط کنترل‌شده تجربه کنند و مهارت‌های خود را بدون خطر برای بیمار ارتقا دهند. "

 آموزش در کنار تجربه: لزوم پیوند تئوری و عمل

آموزش پزشکی باید در یک محیط یادگیری یکپارچه و هماهنگ شکل بگیرد که در آن تئوری و عمل به‌طور همزمان تدریس شوند. برای مثال، درس‌هایی که در کلاس‌های تئوری آموخته می‌شوند باید در زمان کارآموزی در بیمارستان‌ها عملیاتی شوند. این پیوند بین تئوری و عمل به دانشجویان این امکان را می‌دهد که نه تنها اطلاعات علمی را به‌دست آورند، بلکه از آنها در شرایط واقعی پزشکی استفاده کنند.

به گفته حیدری:  تجربه عملی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به‌طور جدی در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود. در صورتی که سیستم آموزشی به این شکاف توجه نکند، دانشجویان به‌ویژه در سال‌های ابتدایی، نمی‌توانند در عمل به‌طور مؤثر عمل کنند. 

 ضرورت ایجاد فضا‌های آموزشی بیشتر و تخصصی‌تر

ایجاد فضا‌های آموزشی تخصصی‌تر و به‌روزتر، مانند آزمایشگاه‌های پیشرفته برای تمرین مهارت‌های جراحی یا اتاق‌های شبیه‌سازی بیمارستان، می‌تواند کمک شایانی به ارتقاء سطح آموزش پزشکی در کشور کند. با در اختیار داشتن چنین امکاناتی، دانشجویان قادر خواهند بود در یک محیط کنترل‌شده به تمرین‌های عملی بپردازند و مهارت‌های خود را قبل از ورود به میدان پزشکی تقویت کنند.

حیدری در ادامه می‌افزاید:  داشتن تجهیزات و فضا‌های آموزشی مناسب برای تمرین و شبیه‌سازی می‌تواند به‌طور چشمگیری کیفیت آموزش پزشکی را بهبود بخشد و دانشجویان را برای ورود به دنیای واقعی پزشکی آماده کند.  

در نهایت، برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در ایران، نیاز به تغییرات ساختاری در برنامه‌های درسی و افزایش تمرکز بر آموزش‌های عملی احساس می‌شود. افزایش فرصت‌های کارآموزی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا مهارت‌های بالینی خود را ارتقا دهند و به‌طور مؤثرتر وارد حرفه پزشکی شوند. این تغییرات، نه‌تن‌ها به نفع دانشجویان، بلکه به نفع بیماران و سیستم بهداشتی کشور خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: