کد خبر: ۸۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفا آنلاین>اجتماعی>ماده مخدر صنعتی «شیشه» از کیلویی 18 میلیون و 900 هزار تومان حالا به 58 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین، آن‌طور که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: حالا معتادان به شیشه مجبورند، شیشه را با قیمت گزاف تهیه کنند. همچنین کنترل واردات پیش سازهای متامفتامین‌ها نیز قیمت عمده فروشی شیشه را به میزان 210 درصد سال پیش افزایش داده است.

  سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر دیروز در نشست خبری در حالی از گران شدن چند برابری قیمت شیشه در یک سال گذشته سخن گفت که به گفته خود او همین افزایش قیمت، الگوی اعتیاد را بسرعت به سمت استفاده از مخدرهای سنتی تریاک و هروئین افزایش خواهد داد.

پرویز افشار این نکته را یادآور شد که افزیش قیمت شیشه مصرف‌کنندگان را به سمت و سوی مصرف تریاک و مواد مخدر سنتی سوق می‌دهد و در چنین شرایطی درمان و مدیریت مصرف نیز راحت‌تر خواهد شد. آنچه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره افزایش قیمت چند برابری شیشه در این نشست خبری با خبرنگاران در میان گذاشت خبر از تمایل روزافزون تزریق هروئین و بازگشت دوباره رشد شیوع ایدز بین معتادان تزریقی و شرکای جنسی آنها تلقی می‌شود.

آنها دیروز در این نشست خبری این پرسش را با سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کردند که آیا تغییر الگوی مصرف شیشه و کاهش قیمت هروئین باعث افزایش معتادان تزریقی و شیوع ایدز نخواهد شد؟ که افشار نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از اثرات گران شدن شیشه تغییر الگوی مصرف از صنعتی به سنتی است تأکید کرد: نگرانی اصلی ما در رابطه با افزایش قیمت شیشه و کاهش قیمت تریاک درباره شمار دیگری از مصرف‌کنندگان است که مصرف تریاک برایشان قانع‌کننده نخواهد بود و معتادان به شیشه برای صرفه‌جویی روش تزریقی را برای استعمال شیشه انتخاب خواهند کرد که عوارض بسیار خطرناکی در پی خواهد داشت. افشار با بیان اینکه تزریق شیشه خطرناک‌ترین نوع مصرف شیشه به حساب می‌آید، عنوان کرد: عوارض مصرف مواد محرک معمولاً در مدت 4 سال بروز می‌کند اما تزریق شیشه تنها در یک سال فرد را به معتاد خیابانی تبدیل می‌کند.


افشار در ادامه اشاره‌ای هم به ارائه خدمات کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی کرد و گفت: ما قطعاً بسته‌های خدمات کاهش آسیب را در دستور کارمان قرار دادیم که یکی از آنها توزیع سرنگ و وسایل پیشگیری است. اگر توسعه مناطق درمانی، مدیریت مصرف و توسعه مراکز کاهش آسیب صورت بگیرد و سرنگ و وسایل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی میان معتادان صورت بگیرد این شیوع کمتر خواهد بود در غیر این صورت شاهد شیوع ایدزخواهیم بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست خبری به افزایش مرگ و میر زنان معتاد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نکته نگران‌کننده این است که اگرچه جمعیت زنان معتاد دو درصد مردان است اما مرگ و میر زنان معتاد بالا رفته است هر چند که رقم خام آن قابل توجه نیست.

او به زنانه شدن اعتیاد اشاره کرد: زنان زودتر از مردان به انتهای خط اعتیاد می‌رسند که اغلب آنان از طریق تبلیغ مواد محرک‌ها در آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی به مصرف شیشه روی می‌آورند.
 مصرف همزمان شیشه، ترامادول، الکل و قرص‌های روانگردان و به عبارتی مصرف چند ماده‌ای منجربه «اوردوز» در زنان معتاد می‌شود. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار6 ماه اول سال 94 نشان می‌دهد مرگ و میر معتادان مجدداً نسبت به سال پیش یک درصد افزایش داشته که بیشترین میزان مرگ و میر هم در شهریور ماه امسال اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه هنوز تحلیل جامعی درباره افزایش مرگ و میر معتادها در دو ماه گذشته نداریم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش قیمت شیشه و تغییر الگوی مصرف موجب شده معتادان به سمت و سوی مواد مخدر دیگری پناه ببرند.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: