کد خبر: ۸۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل روابط عمومی سازمان غذا و دارو گفت: تنها 10 درصد از صنایع غذایی در کشور از بسته‌بندی دارای نشانگر رنگی استفاده می‌کنند و سعی بر این است این بسته‌بندی‌ها برای تمامی محصولات به کار رود.
به گزارش شفا آنلاین،مهندس هاشمی مدیرکل روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پنجمین همایش ایمنی و سلامت غذا و دارو که امروز در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ گفت: در خصوص امنیت و سلامت مواد غذایی در کشور عنوان کرد: استفاده از غذاهای پرکالری از جمله فست فودها و نوشابه‌ها در کشور بسیار زیاد است و باید تدابیری در جهت رفع این معضل بیاندیشیم.

وی افزود: در مهرماه سال گذشته نشانگرهای رنگی رونمایی شده‌اند، برای نشانگرها به سه رنگ قرمز، سبز و زرد در نظر گرفته شده‌ است که در یک جدول تعبیه شده‌اند و به کارخانجات تولید موادغذایی 18 ماه فرصت داده می‌شود تا در بسته‌بندی‌هایشان این نشانگرها را قرار دهند، تا مصرف‌کنندگان بتوانند با اطمینان مواد غذایی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی ضمن ابراز نگرانی از تغذیه دانش‌آموزان کشور گفت: ماشینی شدن فرهنگ ما و کاهش تحرکات در جامعه ما را به این سمت سوق می‌دهد که ما به فکر ایجاد فرهنگی صحیح در زمینه استفاده از موادغذایی باشیم.

وی افزود: تنها 10درصد از صنایع کشور از این بسته‌بندی استفاده کردند و این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا بیشتر مواد غذایی محبوب در جامعه از این نشانگرها در بسته‌بندی‌هایشان استفاده نمی‌کنند.

مهندس هاشمی عنوان کرد: اگر تولیدکنندگان جسارت استفاده از نشانگرهای رنگی در بسته‌بندی محصولات خود را داشته باشند و همچنین مجوز برند حلال را دریافت کنند، آینده کشور در حوزه بهداشت غذا بهتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه سازمان بهداشت کشور بعنوان متولی امور غذایی انتخاب شود و ما بتوانیم نسبت به تکنولوژی دید جهانی داشته باشیم.

شیوع دیابت و چاقی در جهان رو به افزایش است
مهندس نادیان مشاور تغذیه و سلامت ضمن بیان این نکته که کم تحرکی و رژیم‌های نامناسب در جامعه باعث شیوع بیماری‌های غیرواگیر فراوانی از جمله دیابت و چاقی شده است گفت:  طبق آمار دیابتی‌ها در جهان در سال 1985 سی میلیون نفر، در سال 2001 صد و هفتاد میلیون نفر و در حال حاضر سیصد و شصت میلیون نفر  هستند.

وی با اشاره به سخنان دکتر هاشمی وزیر بهداشت در رابطه با بودجه لازم جهت درمان این بیماری گفت: امیدواریم بتوانیم راه حلی برای جلوگیری از شیوع دیابت از راه مدیریت تغذیه پیدا کنیم.

وی ضمن معرفی ایزومالت یک جایگزین الکلی برای شرکت عنوان کرد: این ماده به دلیل کالری پایینی که دارد باعث کنترل چاقی و قند خون و عملکرد صحیح دستگاه گوارش می‌شود و جایگزین مناسبی برای شکر می‌باشد.

دویست نوع بیماری با منشأ غذایی در جهان وجود دارد
در ادامه مهندس وصولی‌پور کارشناس تغذیه عنوان کرد: طبق آمار سالهای گذشته 200 نوع بیماری با منشأ غذایی شیوع پیدا کردند، که جان دو میلیون نفر را تاکنون گرفته‌اند.

وی ضمن اشاره به طولانی مدت بودن تولید مواد غذایی گفت: پیوستن به سازمان تجارت جهانی و صدور مواد غذایی و همچنین بسته‌بندی و حفظ بهداشت این مواد بسیار حائز اهمیت است و گروهی از حرفه‌ها و تخصص‌ها در کنار هم تلاش می‌کنند تا ایمنی مواد غذایی را تأمین کنند.

وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری‌هایی از جمله سارس، ابولا و انواع آنفولانزا اعلام کرد: این وظیفه مشترک دولت و جامعه است که با فرهنگسازی و آموزش شیوع این بیماری‌ها را کنترل کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش استانداردهای بین‌المللی ایزو 22000 را معرفی نمود و گفت: نقش اصلی این استاندارد ایجاد ایمنی در محصول و اعتماد مصرف کننده به مواد غذایی است و همچنین باعث سهولت دریابی مراحل تولید محصولات غذایی می‌شود.

بحث بهداشت در کشور تحلیل رفته است
در ادامه دکتر فهیمی پژوهشگر طب سنتی در خصوص سلامت غذا عنوان کرد: هنگامی که صحبت از ایمنی و سلامت غذا می‌شود، باید دید متولیان این امر در کشور چه کسانی هستند.

وی ضمن انتقاد از عملکرد حوزه بهداشت عنوان کرد: بزرگترین ساختمان‌ها در کشور ما بیمارستان‌ها هستند و کوچکترین ساختمان‌ها به مراکز بهداشت اختصاص داده شده است، که این موضوع به نوبه خود جای نگرانی دارد و بحث بهداشت در کشور ما ضعیف بوده و تحلیل رفته است و امیدوارم سیستم بهداشتی کشور ما مجهز و پیشرفته‌تر شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: