کد خبر: ۸۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>اجتماعی> باستان شناسان اسکاتلندی در مطالعات و کاووش های اخیر خود موفق به کشف و شناسائی نمونه های زغال شده پوست فندق در لایه مربوط به عصر میان سنگی شده اند . در این محوطه همچنین تیغه های سنگی و مهره های استخوانی نیز کشف شده است .

به گزارش شفا آنلاین،تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان دانشگاه های لندز اند آیلندز ( کوهستان ها و جزایر ) University of the Highlands and Islands در حال انجام عملیات کاووش و بررسی های میدانی در جزیره اسکای  Isle of Skye کشور اسکاتلند هستند .

در این پروژه تحقیقاتی  تعداد زیادی از افراد داوطلب ، دانش آموزان و اعضای اتحادیه استافین Staffin Community Trust مشارکت دارند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ افراد فوق موفق به شناسائی و کشف قدیمی ترین نمونه گیاه فندق از دوران میان سنگی یا Mesolithic ( دوره بین  دوران سنگ قدیم وجدید ) شده اند .

به نظر می رسد که مصرف فندق توسط مردم دوران میان سنگی رایج بوده و این ماده غذائی مورد علاقه این افراد بوده است 

در همین زمینه دان لی Dan Lee پژوهشگر باستان شناس و سرپرست این تیم تحقیقاتی در یک گفتگوی خبری اعلام کرد : " ما در کاووش های خود با بقایای پراکنده مقدار زیادی از پوست فندق رو به رو شدیم که به زغال تبدیل شده اند .  این آثار در بخش تحتانی خاک های نمونه برداری شده قرار داشت . این نمونه های گیاهی اسنادی بسیار ایده آل برای انجام ازمایش های تعیین سن هستند زیرا چرخه نیمه عمر این پوسته ها بسیار محدود است . به نظر می رسد که مصرف فندق توسط مردم دوران میان سنگی رایج بوده و این ماده غذائی مورد علاقه این افراد بوده است . "


گفتنی است در این محوطه تاریخی ، بقایای مهره های استخوانی و تیغه های سنگی نیز به دست آمده است که مطالعات در این زمینه ادامه دارد .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: