کد خبر: ۸۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 28
شفا آنلاین>اجتماعی>هنوز یک سال از مصوبه «افزایش جرایم قطع درختان» و دو ماه از مصوبه «حفظ باغ‌ها و صیانت از درختان شهر تهران» نگذشته، زمزمه‌های کاهش جرایم از شورای اسلامی شهر تهران به گوش می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین،شماری از شورایی‌ها که قرار است بزودی نامشان به تیتر رسانه‌ها راه یابد، در اقدامی تعجب بر انگیز به بهانه حفظ حقوق ساختمان سازها و مالکان، به‌دنبال مصوبه‌ای رفته‌اند که براساس آن میزان جرایم قطع درختان که حالا از رقمی بین یک تا 10 میلیون تومان شناور است، کاهش یابد، البته رقم این کاهش هنوز اعلام نشده، اما آن‌طور که شواهد و ادعاهای مالکان نشان می‌دهد، این عدد به کفی می‌رسد که اگر مالکی درختی را سر راه ورود به پارکینگ خود دید، به جای جابه جایی آن یا در موارد خوشبینانه تری، طراحی در پارکینگ در مسیر بدون درخت، آن درخت را با هزینه‌ای ناچیز قطع کند و بدین ترتیب کمترین آسیب را از این نظر متحمل شود و البته چه باک که یک درخت از ذخایر طبیعی پایتختی که نفسش به شاخه‌های هر درخت بستگی دارد، کم شود.

رحمت‌الله حافظی دیروز، درحالی خبر کاهش جرایم قطع درختان را از صحن غیر علنی شورای شهر به رسانه‌ها کشاند که هنوز معلوم نیست چه کسانی قرار است پای این مصوبه بایستند.

رحمت‌الله حافظی در جلسه دیروز شورا، درباره طرح «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران» گفت: مدت زیادی از دیدار ما با رهبر معظم انقلاب نمی‌گذرد که در این جلسه ایشان پند و اندرزهایی را برای شورا در حفظ باغ‌ها و فضای سبز داشتند. خروجی این دیدار تصویب مصوبه حفظ باغ‌ها و صیانت از درختان شهر تهران و تصویب مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران بود.

وی با قرائت آیه ۴۴ سوره انعام، گفت: از کمیسیون معماری و شهرسازی که کار آنها قطع درختان است تا به جای آن تیرآهن کاشته شود، انتظاری نداریم، اما از سایر اعضای شورای شهر انتظار داریم کمک کنند تا از درختان شهر صیانت شود.

او با بیان اینکه دیگر زمینی در شهر تهران باقی نمانده است، تأکید کرد: دو ماه از مصوبه شورا نگذشته است و می‌خواهند جریمه‌های قطع درختان را کاهش دهند و می‌گویند جریمه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و جرایم بیش از میزان تورم است. سؤال اینجاست مگر قرار است قطع درخت توجیه اقتصادی داشته باشد و مگر جرایم قطع درخت مشابه کرایه تاکسی است که با افزایش تورم تطبیق داشته باشد. جریمه باید بازدارنده باشد. 

حافظی اعلام کرد: اگر درختی جلوی پارکینگ است، می‌توان برای جابه‌جایی آن تمهیداتی را اتخاذ کرد. نباید به خاطر چنین مواردی مصوبه‌ای را که تصویب شده است نادیده بگیریم تا همه چیز به تاراج برود. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم از بررسی جدول جرایم قطع درختان در کمیسیون تلفیق شورا خبر داد و گفت: نظر موافقان طرح این بود که افزایش بیش از حد جرایم موجب ایجاد فساد می‌شود و باید نرخ جریمه‌ها منطقی شود.

رضا تقی‌پور تصریح کرد: در برخی از موارد مالک چاره‌ای بجز قطع درخت ندارد این در حالی است که بر اساس مصوبه کنونی برای این قطع اجباری مجبور به پرداخت مبالغی چند صد میلیون تومانی است که بر همین اساس برخی از اعضای شورای شهر طرحی را پیشنهاد دادند که این جرایم تعدیل شده و موارد استثنای آن مشخص شود.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: