کد خبر: ۸۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفا آنلاین>سلامت>بی شک ستون فقرات پایه و اساس سلامتی انسان است. همه افراد می‌خواهند در طول زندگی سالم باشند و مهمتر از آن به عنوان یک انسان سالم زندگی خود را تا پایان عمر ادامه دهند اما برخی ازحوادث وآسیب دیدگی‌ها می‌توانند افراد را از سلامتی‌شان دورکند.
به گزارش شفا آنلاین،آسیب به ستون فقرات به معنی صدمه مکانیکی به ستون فقرات یا دیگر اجزای آن مانند نخاع، اعصاب، عروق و پرده‌های نخاعی است. افراد ممکن است پس از دچار شدن به آسیب دیدگی‌های ناحیه ستون فقرات هیچگاه نتوانند به وضعیت گذشته خود بازگردند.


بنابراین بهتر است همه انسان‌ها در حفظ سلامتی‌شان کوشا باشند تا از بروز این‌گونه حوادث جلوگیری شود. پیچیده‌ترین و مهمترین بیماران مراکز توانبخشی افرادی هستند که ازناحیه نخاع دچارآسیب شده‌اند بنابراین پیشگیری ازآسیب به ناحیه ستون فقرات بسیار حائز اهمیت است.

دکتر عباس طالبیان متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مهره‌ها  می‌گوید: به صورت کلی شکستگی‌های ناحیه مهره‌های ستون فقرات، گردن، مهره‌های کمری، ناحیه لگن وشکستگی‌های استخوانی می‌توانند منجر به آسیب در ناحیه ستون فقرات شوند.

در خصوص درمان شکستگی‌های ناحیه ستون فقرات ابتدا پزشک تلاش می‌کند به‌واسطه درمان طبی مریض را به آهستگی حرکت دهد. پس از انجام درمان طبی پزشک متخصص با کمربند و گردن بند ناحیه آسیب دیده را می‌پوشاند و بر اساس نوع شکستگی به بیمار درمان دارویی مناسب را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیمار در این حالت باید بستری شود و با کمک پزشک به آرامی حرکت کند تا بتواند سلامت کامل خود را دوباره به دست بیاورد، تصریح می‌کند: بیمار پس از کمی بهبودی به کمک پزشک به حرکت با کمک عصا وادار می‌شود اما استفاده از کمربند وگردن بند برای اطمینان پزشک از بهبودی کامل بیمار، الزامی است.

بازگشت فرد به قبل از آسیب دیدگی و بهبود کامل بیمار بستگی به محل شکستگی، نوع شکستگی و سن بیمار دارد. اگر سن بیمار بالا یا شدت شکستگی شدید باشد احتمال بازگشت سلامتی کامل فرد به قبل از آسیب دیدگی بسیار کم است اما شکستگی‌های ساده در افراد جوان به صورت تقریبی تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کنند.

به گفته این فوق تخصص، اغلب افراد هنگام زمین خوردن دچار شکستگی‌های ناحیه استخوان دنبالیچه می‌شوند. برخی از شکستگی‌ها مانند شکستگی‌های گردن و مهره اول یا دوم ناحیه گردن به علت اینکه نیاز به پلاتین دارند و آنها را نمی‌توان با درمان طبی درمان کرد باید جراحی شوند.

این نوع شکستگی‌ها اغلب اگر درمان نشوند ممکن است منجر به آسیب به نخاع و در نهایت قطع نخاع شوند. بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند نیز باید مدتی بی‌تحرک و کم تحرک بمانند و با احتیاط تحت نظارت پزشک متخصص با عصا یا وسایل کمک‌کننده حرکت کنند بنابراین درمان زود هنگام افرادی که به علت شکستگی‌های ناحیه ستون فقرات نیاز به جراحی دارند بسیار ضروری است.

دکتر طالبیان با اشاره به عوامل ایجاد کننده این بیماری، بیان می‌کند: درد‌های کمری نیز در اغلب افراد شایع است و تقریباً همه افراد از دردهای ناحیه مهره‌های کمرشان رنج می‌برند. کمر درد دومین بیماری شایع پس از سرماخوردگی محسوب می‌شود.

گرفتگی عضلات کمر، آرتروز مهره‌های کمر، دیسک کمر، تومورهای ستون مهره ها(استخوانی و عصبی)، بیماری‌های عروقی ناحیه کمر، تنگی کانال نخاع و بیماری‌های زمینه‌ای از دلایل ابتلا به کمر درد است.

این متخصص ارتوپدی در خاتمه درخصوص راه‌های پیشگیری از کمر درد، می‌گوید: بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این بیماری‌ها نیز کاهش وزن و انجام ندادن کارهای سنگین است همچنین فشارهایی که در کارهای سخت به ناحیه کمر افراد وارد می‌شود می‌تواند نقش مؤثری در ابتلا به این بیماری داشته باشد. بیماری‌های مادرزادی و مهره‌های کمری نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به کمر درد هستند.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: