کد خبر: ۸۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفا آنلاین>اجتماعی>گردشگران اروپایی، امریکایی و آسیای شرقی به تماشای مراسم عزاداری یزدی‌ها در شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران او نشستند.
 «سید مصطفی فاطمی» سرپرست معاونت گردشگری استان از افزایش ورود گردشگران خارجی در ایام محرم به یزد خبر داد و گفت: «با توجه به ویژگی دارالعباده بودن یزد، تورهای گردشگری مذهبی تدارک دیده شده است.»

به گزارش شفا آنلاین، همین مسأله به گفته او باعث شده تا این ایام برای «یزد»، «تفت»، «اشکذر» و «نیر» تور گردشگری مذهبی طراحی‌ شود و توریست‌ها در قالب این تورها با فرهنگ عاشورایی و مذهب تشیع آشنا ‌شوند. به گفته فاطمی، عمده گردشگرانی که برای تور مذهبی امسال حضور یافته‌اند گردشگران فرهنگی و از کشورهای امریکا، انگلیس، نروژ، لهستان، ژاپن، چین، کره جنوبی و... هستند. به گفته او تعداد این توریست‌ها از 460 نفر بیشتر است.

همچنین بیش از 40 نفر از راهنمایان تور مسئولیت همراهی و راهنمایی آنها را برعهده دارند که آن‌طور که فاطمی گفته برای ترویج فرهنگ تشیع به‌صورت رایگان این مسئولیت را پذیرفته‌اند. «سید حسن حسینی» مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» هم یکی از مهمترین برنامه این دبیرخانه را تقویت گردشگری مذهبی عنوان کرد و از حضور 200 گردشگر اروپایی در مراسم عزاداری‌های یزد خبر داد.

به گفته حسینی، امسال برای هفتمین سال متوالی، برای حضور گردشگران در مراسم‌های سنتی عزاداری یزد برنامه‌ریزی شده و در روزهای آینده، گردشگران خارجی که اغلب آنها از کشورهای اروپایی به یزد سفر کرده‌اند، در مراسم‌های مختلف شرکت می‌کنند.

همچنین گردشگران خارجی امسال در مراسم‌های روضه‌خوانی سنتی و قدیمی یزد، بازدید از هیأت‌های مذهبی دارای قدمت، مراسم تعزیه‌خوانی، نخل‌برداری، پخت ‌آش نذری و نذری‌های ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، شرکت خواهند کرد.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» گفت: در کنار این بازدیدها، بسته‌های فرهنگی شامل بروشورهایی درباره فلسفه قیام عاشورا، عزاداری‌های یزد، سخنان بزرگان درباره قیام عاشورا و امام حسین(ع)، احادیث زیبا از امام حسین(ع) و... بین گردشگران خارجی توزیع می‌شود. به گفته حسینی یک روحانی مسلط به زبان انگلیسی نیز گروه گردشگران خارجی را در این بازدیدها همراهی می‌کند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد.

او استقبال گردشگران خارجی از این برنامه‌ها را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: نظرات آنها به صورت گزارش‌های مکتوب جمع‌آوری شده و در دبیرخانه موجود است اما متأسفانه به دلیل اینکه بعد از سفر آنها، ارتباط قطع می‌شود، از تأثیرگذاری طولانی‌مدت این مراسم بر روحیه آنها بی‌خبر هستیم.

دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» با بیان اینکه خاطرات بسیاری از این گردشگران وجود دارد، گفت: یکی از گردشگران می‌گفت من به ۶۰ کشور دنیا سفر کرده‌ام اما سفر به یزد و شرکت در این مراسم و مطالعه در مورد دین اسلام و مکتب تشیع، انقلابی درونی در من ایجاد کرده است. او اظهار امیدواری کرد: «با همکاری میراث فرهنگی استان یزد و راه‌اندازی کمیته گردشگری مذهبی، بتوانند کارهای بزرگی در این زمینه انجام دهند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: