کد خبر: ۸۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان، نقش برتر را در مبارزه با مواد مخدر دارد که برای جهان بسیار ارزشمند و مفید است.

  به گزارش شفا آنلاین، «ویکتور ایوانف» امروز (شنبه) پیش از ترک مسکو برای سفر به تهران برای شرکت در نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر ، اظهار کرد: حجم اصلی مواد مخدر تولید شده در افغانستان از خاک ایران می گذرد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران به عنوان کشور بزرگ و قدرتمند خاورمیانه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر برای جامعه جهانی بسیار ارزشمند است، گفت: نقش مهم تهران در محدود کردن خطر گسترش مواد مخدر تولید شده در افغانستان تاکنون نتایج بسیاری خوبی داشته و محموله های بسیار بزرگی کشف شده است.

ایوانف درباره دامنه همکاری های تهران و روسیه در این حوزه گفت: همکاری مسکو با تهران را در جایگاه تشریک مساعی و هماهنگی اقدامات در عرصه بین المللی بویژه در سازمان ملل برای کاهش قاچاق مواد مخدر خارج شده از افغانستان، بسیار مهم و موثر می دانیم.

عالی ترین مقام مبارزه با مواد مخدر روسیه همچنین با ضروری خواندن انجام این اقدامات به صورت منطقه ای اظهار کرد: همکاری های پنج کشور ساحلی دریای خزر برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر اهمیت فروان دارد و تاکنون با مشارکت جمعی سه عملیات بزرگ در این منطقه انجام گرفته است.
دستیار اسبق رییس جمهوری روسیه افزود: این عملیات در فاصله سال های 2010 تا 2014 در آستراخان روسیه و بندر انزلی اجرا شد که در جریان آن نیز مسائل مربوط به تامین امنیت دریای خزر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ایوانف ادامه داد: روسیه و ایران به صورت دو جانبه نیز در عرصه مبارزه با مواد مخدر همکاری های گسترده ای دارند و مذاکرات زیادی بین مقامات روسی و ایرانی مسئول این حوزه در دو کشور انجام گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات مشترک ایران و روسیه که به تازگی آغاز شده است، گفت: نیروهای مسئول، سازمان فدرال مبارزه قاچاق مواد مخدر، نیرو دریایی و واحدهای ضد مواد مخدر دو کشور در حال هدایت و اجرای عملیات هستند.

ایوانف در باره نشست تهران نیز اظهار کرد: مذاکرات پنج جانبه بین ایران، روسیه، پاکستان و تاجیکستان و همچنین مذاکرات دو جانبه مسکو با تهران دربرگیرنده گسترش همکاری ها خواهد بود و همکاری رسانه ها نیز در عملی شدن اهداف ضد مواد مخدر بسیار مهم است. ایرنا
مقام روس در ادامه با انتقاد از همکاری نکردن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، گفت: غربی ها ادعا می کنند که فقط ماموریت مبارزه با تروریست ها را برعهده دارند و مقابله با قاچاق مواد مخدر را فقط باید نیروهای پاکستانی و افغانستانی انجام دهند.
ایوانف ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان فقط وابسته به عوامل داخلی نیست و همواره مداخله های خارجی بر این روند تاثیرگذار است که مهمترین آن عملیات مخفی بین المللی است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل همکاری ناتو در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر ضروری است و نباید فقط محدود به اقدامات نظامی شود و همزمان لازم است کانال های دسترسی قاچاقچیان به منابع مالی نیز مسدود شود.
مقام روسی که سابقه انجام مسئولیت مشاوره در افغانستان را دارد، اظهار کرد: باید فرصت های شغلی مناسب برای حدود چهار میلیون کشاورز افغان فعال در حوزه کشت مرتبط با مواد مخدر فراهم شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: