کد خبر: ۸۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>دعا کردن با نقشی که در سلامت جسم و روح انسان‌ها دارد از ایجاد خلاء روانی در افراد جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی‌شناسی عصبی فرد را نیز تقویت می‌کند.
به گزارش  شفا آنلاین،دعا، فصل و ماه و زمان خاصی نمی‌شناسد. تنها دلت که گرفت، تو دعا می‌کنی به رسم دیرین؛ رسمی که یادگار سجاده مادر بزرگ است یا تسبیح پدر بزرگ یا آوای پیچیده در خانه‌های زمینی خدا.

 به هر دین و آیینی که باشی، فرقی نمی‌‌کند و همین که دعا جاری شد از میان دلت و راهی باز کرد به سوی آسمان بدون این که به انتظار استجابتش بنشینی، دعا را استجابت شده می‌یابی.

در عصری که مجازها دست بر واقعیت‌ها انداخته‌اند و واقعیت‌ها تنها در 24 ساعت روز خلاصه می‌ شوند و راه به حقیقت نمی‌رند دانشمندان بسیاری در سراسر دنیا دست به تحقیقاتی درباره "دعا" زده‌اند و حاصل، نتایجی باورنکردنی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن کمالی استاد حوزه و دانشگاه در خصوص فواید دعا کردن با اشاره به سخنان گوهربار پیامبر اکرم (ص) می‌گوید: دعا کردن فواید بسیاری دارد،‌ تا آنجایی که پیامبر اکرم (ص) در این خصوص می‌فرمایند «هر مسلمانی که دعا کرده و خدا را بخواند، البته در غیر قطع رحم و گناه، حتماً‌ یکی از این سه نعمت به او داده خواهد شد. خواسته‌هایش به زودی برآورده می‌شود، ذخیره آخرتش قرار می‌گیرد و یا پیشامد ناگواری را از او دور می‌کند؛ بنابراین چقدر خوب است که بسیار دعا کنیم.

موفقیت‌هایتان را در قاب باورهایتان بیابید
علی باجلان روانشناس در خصوص دعا کردن و باورهای اعتقادی عنوان کرد: دعا یعنی درخواست کمک، یاری و یا حمایت از منبع قدرت لایزال که این منبع قدرت همان خداست. افرادی که رفتارگرا هستند، اعتقادی به فرآیندهای ذهنی و باورها و ارزش‌ها ندارند و معتقدند عنصر خویش، محیط و رفتار مهم است، اما روانشناسان عنصر باورها و اعتقاد را به این سه عنصر اضافه کردند. نوع باورها و ارزش‌های فرد می‌تواند بر رفتار و احساس و حتی اهداف او تأثیرگذار باشد، معنویت و باورهای اعتقادی به رفتار فرد جهت می‌دهند.

دعا، حباب استرس را می ترکاند
این روانشناس در خصوص تأثیر دعا کردن بر کاهش استرس تصریح کرد: اعتقاد و باورهای معنوی به زندگی فرد جهت می‌دهد و او را هدفمند می‌کند. اعتقاد به وجودی که خالق جهان است، استرس فرد را کم می‌کند، چون از دلایل استرس، احساس تنهایی، ترس از آینده و مرگ است. ما روانشناسان یکی از روش‌های کاهش اضطراب و استرس را دعا کردن و اعتقاد به معنویت می‌دانیم. از دیگر فواید دعا کردن و اعتقادات معنوی ایجاد انگیزه و رسیدن به بسیاری از اهداف زندگی است.

تاثیر و نقش دعا در سلامت جسم و روح
این صاحب‌نظر معتقد است: دعا کردن و فضای معنوی که در محرم برپا می‌شود موجب ایجاد حس امنیت و آرامش و تخلیه هیجانی و روانی فرد می‌گردد.

وی افزود: تحقیقات گوناگونی در زمینه اعتقادات مذهبی و تأثیرات آن بر زندگی صورت گرفته و ثابت شده است که افرادی که از نظر مذهبی و اعتقادی قوی هستند، هم طول عمر بیشتری دارند و هم از لحاظ روحی و سلامت روانی از شرایط بهتری برخوردار هستند احتمال اختلالات روانی مثل افسردگی در چنین افرادی کمتر خواهد بود.

ماه محرم فرصت تغییر نگرش‌ها
باجلان در ادامه بیان کرد: دعا کردن برای دیگران موجب دید مثبت به یکدیگر و ارتباط خوب بین افراد می‌شود. اعتقاد به خدا باعث خوشبینی و مثبت اندیشی و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن تحمل و صبر در فرد می‌گردد. بنابراین بهتر می‌توانیم با مشکلات و بیماری‌ها کنار بیاییم و بر آن‌ها غالب شویم.

قلبتان را اینگونه آرام کنید
مریم حاجی عبدالباقی دکترای علوم  قرآن و حدیث در خصوص مراسم‌ عزاداری در محرم گفت: ذکر امام حسین (ع) دو بُعد دارد؛ بعد اول دفاع از حق و طرفداری از مظلوم و بعد دوم مظهریت جبهه حق است. این مراسم‌ها یاد خدا را در دل‌ها زنده می‌کند و آرامش را مهمان قلب‌ها می‌کند اما نحوه برگزاری این مراسم خیلی اهمیت دارد. نباید مراسم‌ها به حدی طولانی شود که برای سایرین ایجاد مزاحمت کند. همچنین نوحه‌هایی که در مراسم پخش می‌شود باید هم از لحاظ موسیقی و هم از لحاظ محتوایی مورد اهمیت قرار بگیرد.

عاشورا، با شوری که به‌ پا کرد و شعوری که گسترد و خروشی که در دل انداخت و تحولی که آفرید و آتشی که در ارواح افکند و تحرکی که به جانها بخشید، و بیداری‌ای که در ملت اسلام ایجاد کرد، و حرکتی که به آبادی‌ها و شهرهای اسلام داد، و انقلابهایی که پدید آورد، اسلام را بیمه کرد و قرآن را برای بشریت نگاه داشت و تداوم اسلام را تضمین نمود...‌. مطّلعان می‌دانند و اعتراف می‌کنند که امروز بشریت هرچه دارد، از راه تمدن اسلامی و دانش و فرهنگ مسلمانان دارد، و تمدن اسلامی مرهون عاشورا است.

دعا کردن و باورها و اعتقادات می‌تواند راه حلی برای رهایی از بیماری‌های روحی و روانی باشد، پس چقدر خوب است که از فضای معنوی که در محرم برای ما وجود دارد، به عنوان یک فرصت استفاده کنیم که هم دنیای خود را بسازیم و سالم و سلامت زندگی کنیم و هم آخرت خود را..yjc


برچسب ها: دعا ، سلامت روح ، عاشورا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: