کد خبر: ۸۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>کودکان تنها به خاطر این که زمان زیادی را با تلویزیون و به دور از نظارت خانواده‌ها می‌گذرانند بیشتر از کودکان دیگر در معرض خطر خواهند بود.
به گزارش شفا آنلاین، ما ساعات زیادی را در طول روز، هفته و ماه وقت می‌گذاریم تا به کودکان خود رسیدگی کنیم. این رسیدگی از ابعاد مختلفی همچون تأمین خوراک و پوشاک، تأمین وسایل مورد نیاز مدرسه و شروع شده در زمان تحصیل فرزندانمان معمولاً طی روز به مسائل و مشکلات درسی او رسیدگی می‌کنیم.

این مسئله که در درس ریاضی بهترین درک و بهترین نمره را داشته باشد برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است.  برای بهترین بود کودک خود از تهیه هیچ وسیله کمک آموزش دریغ نخواهیم کرد، اگر نیاز به معلم خصوصی و کلاس‌های کمک آموزشی خارج از مدرسه هم باشد دریغ نخواهیم کرد اما چه میزان به ساعاتی که کودک ما صرف استفاده از رسانه‌های دیداری، شنیداری و بازی‌های رایانه‌ای می‌کند نظارت داشته و حساس هستیم؟

*کودک و رسانه؛

کودکان ساعات بسیار زیادی از روز را در خانه بوده و مشغول تماشای تلویزیون هستند و اغلب در ساعاتی که والدین در حال تماشای برنامه‌هایی مغایر با سن کودکان هستند نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند.

دیدن برخی از صحنه‌های اکشن در فیلم‌ها مناسب سن کودکان که هیچ حتی برای برخی بزرگسالان نیز می‌تواند ایجاد تنش و درگیری‌های روحی و روانی کند اما برخی کودکان به دیدن این صحنه‌ها علاقه نشان داده و خانواده بدون هیچ آگاهی از این اشتیاق استفاده کرده و این رفتار را نشانه تفکر بزرگتر از سن کودک خود می‌داند.

کودکی که با دیدن این صحنه‌ها آموزش می‌بیند تا با وسایل و سلاح‌های سرد و گرم چگونه کار کرده و چگونه می‌شود مانند شخصیت‌های نقش اول فیلم‌ها رفتار کرده و دست به اعمال خشن و فراتر از سن خود بزند.

خانواده‌ها ممکن است به هیچ عنوان متوجه بروز رفتار‌های خشن و تنش‌زا در کودکان خود نشوند اما معمولاً کودکان این رفتار‌ها و آموخته‌های خود از فیلم‌ها را در مدرسه و بر روی هم کلاسی‌ها و هم‌سالان خود اعمال کرده و بروز می‌دهند.

*کودک و شبکه‌های ماهواره‌ای؛

با وجود شبکه‌های کودک و نوجوان در ماهواره نمی‌توان گفت کودکان تنها همین شبکه‌ها را تماشا می‌کنند. کودکی که سن پایین نسبت به شخصیت فیلم‌های بزرگسال ماهواره‌ای واکنش نشان می‌دهد و به برخی از این شخصیت‌ها علاقه دارد رفتار‌های بسیار زیادی را از این شخصیت‌ها با دیدن هر روزه‌ای این فیلم‌ها ملکه ذهنش شده‌اند آموزش می‌بیند.

فیلم‌هایی که درصد بالایی از آن‌ها مستهجن بوده و حتی دیدن آن برای بزرگسالان نیز صحیح نمی‌باشد فیلم هایی با مضامین طلاق، خیانت، خشونت و بازسازی مسایل جنسی در مقابل دیدگان کودکان و در جمع خانواده‌ها می‌شود در آینده پیش‌بینی کرد بر سر کودکانی که با دیدن این صحنه‌ها بزرگ می‌شوند چه خواهند آمد و با چه خصوصیات رفتاری و طرز تفکری رشد خواهند کرد.

*کودک و بازی‌های رایانه‌ای؛

پلی‌استیشن، ایکس باکس، بازی‌های خشن و استراتژیک همانند زامبی‌ها، ندای وظیفه، جنگ ستارگان و ....

که با ظاهر پر تحرک خود در بازی کودکان را بی‌تحرک ساخته و با صحنه‌های خشن و تاریک خود بر روح و روان کودکان تأثیر گذاشته و دید آن‌ها را نسبت به اطرافیان و حتی پیرامون خود تغییری می‌دهند.

کودکان خردسال بسیار سریع‌تر از نوجوانان تأثیر می پذیرند و این تأثیرات باعث می‌شود تا در بازی‌های فعال خود نیز سعی در تشبیه شخصیت بازی‌هیا رایانه‌ای داشته باشند و به نوعی خود را به جای آن‌ها بپندارند و دست به کارهای خطرناک زده و به خود آسیب برسانند.

نظارت خانواده‌ها بر کودکان و آگاهی آنان از میزان اهمیت این نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد تا آینده، آینده‌سازان این سرزمین با کم‌کاری،‌عدم نظارت و حمایت‌های ما به خطر نیفتد. ما در قبال کودکان این سرزمین و آینده این کشور مسئول هستیم.yjc

برچسب ها: خیانت ، کودکان ، خشونت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: