کد خبر: ۸۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 23
شفاآنلاین:اجتماعی>پلیس آگاهی تهران بزرگ با توجه به دستور مقام قضایی، تصویر بدون پوشش متهم کلاهبرداری در سایت دیوار را منتشر کرد.

به گزارش شفاآنلاین:در اوایل سال جاری چندین نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران اعلام کردند که پس از درج آگهی فروش کالاهایشان در سایت های مجازی، فردی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به عنوان کارمند یکی از بانک های معتبر برای خرید کالا مذاکره کرده است.

این فرد پس از توافق با فروشنده به بهانه اینکه نمی تواند حضوری بیاید از صاحب کالا درخواست می کند آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای هماهنگی می گیرد. در میانه های راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانه های مختلف پیک را به منطقه موردنظرش کشانده و از او می خواهد همانجا بماند.

چند لحظه بعد تلفن راننده دوباره به صدا درآمده و متهم که از شماره دیگری با او تماس گرفته بود با تغییر صدا خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان می دهد که پول را گرفته است. بعد از این تماس خریدار جوان سر قرار رسید و کالا را تحویل می گیرد.

با توجه به گستردگی شکایات و شگرد مشابه فرد کلاهبردار در همه پرونده ها شکی باقی نماند که یک نفر پشت همه این سرقت ها قرار دارد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری مجازی و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 34 تهران ، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

با انجام تحقیقات اولیه و اظهارات شاکیان مشخص شد متهم کلاهبردار بسیار بابرنامه عمل می کند و در هر مورد کلاهبرداری با یک سیم کارت تماس گرفته و آن را غیر فعال کرده و تنها رد خود را نیز از بین می برد.

کارآگاهان که با پرونده پیچیده ای روبرو شده بودند وارد عمل شده و با انجام اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی توانستند مخفیگاه این کلاهبردار را که از مجرمان سابقه دار بود پیدا کرده و در مورخه 19/7/94 با بازداشت او در خانه اش در تهرانپارس، بخش قابل توجهی از کالاهای سرقتی را نیز شناسایی و ضبط کنند.

علی 29 ساله که از مجرمان سابقه دار در جرایم کلاهبرداری است، در سال های 92 و 93 دو بار بازداشت شده و در حالی که اتهاماتش محرز و پرونده اش باز بود با قید کفالت جعلی آزاد و متواری شده بود. این متهم که مهندس سخت افزار کامپیوتر و بیکار است در اعترافات خود به 30 مورد کلاهبرداری اعتراف کرده و مدعی است تنها 30، 40 میلیون تومان به دست آورده است.

این کلاهبردار با گشت زنی در سایت های مجازی با پیدا کردن آگهی های لپ تاپ های نو(مارک های به نام اپل، ایسوس، لنوو و...) و موبایل های گرانقیمت و نو، لوازم خانگی بنام و حتی خودروی سواری با فروشنده تماس گرفته و نقشه کلاهبردارانه اش را اجرایی می کرد. براساس اعترافات این متهم 29 ساله بسیاری از کالاها را در همان سایت دیوار فروخته و با چند مالخر نیز در ارتباط بوده است.

اظهارات یک مالباخته

مرد جوان که با آگهی فروش یک دوربین 6میلیونی در سایت دیوار طعمه این کلاهبردار شده بود به ماموران آگاهی گفت: 2 ماه و نیم پیش آگهی در سایت دیوار داده بودم که این کلاهبردار با من تماس گرفت و خود را کارمند بانک معرفی کرد. قرار تحویل دوربین را بعد از ساعت کاری بانک گذاشتیم اما چون خودم خیلی گرفتار بودم کالا را به پیک دادم. 


خریدار از من شماره پیک را گرفت و بعد از تماس با راننده چند بار آدرس را عوض کرده و جایی با او قرار می گذارد. در این مدت با شماره دیگری با راننده تماس گرفته و با تغییر صدا، خود را به جای من جا زده و با اعلام اینکه پول دریافت شده و کالا را تحویل دهد، برای اطمینان بیشتر چون شغل و آدرس دفتر کارم را پرسیده بود از او می خواهد در میانه های راه دو چک از پاساژ گرفته و بیاورد. راننده نیز با این اطمینان کالا را تحویل می دهد.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق دیگر تماس ها را پاسخ نداد تا اینکه یک بار خود پسر عموی کلاهبردار جا زد و یک بار نیز تماس گرفت و ادعا کرد پول را می دهد. بعد از آن دیگر خط از دور خارج شد.

سرهنگ کرم یوسف‌وند رییس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران درباره این کلاهبرداری گفت: "این متهم از کلاهبرداران سابقه دار است که در دو فقره کلاهبرداری در سال های 92 و 93 دستگیر شده است. با وجودی که در آن پرونده ها شکات متعددی بودند و پرونده سنگین بود محکومیت کیفری صادر نشد و این فرد آزاد شد."

سرهنگ یوسف‌وند ادامه داد: "سایت هایی مانند دیوار نه تنها در کاهش رفت و آمدهای ترافیکی کمک می کند، در روند کاری مردم نیز تسهیل ایجاد می کند اما وجود این افراد باعث ناامنی اقتصادی می شود. با توجه به شیوه و شگرد این متهم افرادی که در این سایت ها آگهی می دهند باید آگاهانه تر عمل کرده و تا زمانی که از واریز وجه مطمئن نشده اند اقدام به تحویل کالا نکنند. ضمن اینکه در جابجایی اموال از پیک هایی استفاده کنند که آشنا بوده و مشترکشان هستند."

او گفت: این کلاهبردار بسیاری از اموال سرقتی را در همان سایت دیوار آگهی می کرده و با قیمتی پایین تر می فروخته بنابراین مالباختگان می توانستند با بررسی دوباره همان سایت ها رد اولیه کلاهبردار را بگیرند. گرچه این کلاهبردار به 30 مورد اعتراف کرده اما در حال حاضر 100 مورد شکایت داریم. دو مالخر این متهم نیز شناسایی شده و به زودی دستگیر می شوند. طبق برآوردها این فرد در مدت کلاهبرداری 2 ساله اش با احتساب های کالاهای غیرنقدی ثروت میلیاردی به دست آورده و تنها خودرویی 80 میلیونی زیر پایش است.

سرهنگ یوسف وند گفت : با توجه به شناسایی تعدادی از مالباختگان و اعتراف صریح متهم به 30 فقره کلاهبرداری مجازی به جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهم و مالباختگان ، دستور انتشار بدون پوشش تصویر این متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است ؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند یا به این شیوه هدف کلاهبرداری قرار گرفته اند، دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در بزرگراه صدر، خیابان قلندری شمالی، پلاک 3 مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: