کد خبر: ۸۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
شفاآنلاین:اجتماعی>معاون حقوقی کمیته امداد با اعلام اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این دفاتر، خانواده‌های تحت پوشش از پرداخت هزینه جهت ثبت دادخواست و طرح شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی معاف می‌شوند.
به گزارش شفاآنلاین: منصور قمشه با بیان اینکه در گذشته خانواده‌های کمیته امداد خدمات رفاهی، درمانی، عمرانی و معیشتی دریافت می‌کردند،گفت: طی سالهای اخیر مشکلات حقوقی و توانمندسازی حقوقی خانواده های تحت حمایت به ویژه مشکلات زنان سرپرست خانوار یکی از اولویت های کاری کمیته امداد است.
 
وی با بیان اینکه اکنون یک میلیون و 150 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت این نهاد با مشکلات حقوقی مواجه هستند که حمایت و رسیدگی به مشکلات حقوقی آنها لازم و ضروری است.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد به حکم ریاست مهندس سید پرویز فتاح که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: در این حکم تصریح شده است اگر چه تکیه اصلی امداد به کمک‌های کمی و کیفی افراد تحت پوشش باید باشد اما ایفای نقش توسط دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی و پشتیبانی همه جانبه از این نهاد امری اجتناب ناپذیر است.
 
قمشه خاطر نشان کرد: در اساسنامه جدید کمیته امداد صیانت از نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاوره و مددکاری و حمایت‌های لازم حقوقی و قضایی مورد تاکید قرار گرفته است،درهمین راستا اساس کار و هدف اصلی این نهاد توسعه معاضدت حقوقی، مشاوره و مددکاری خانواده‌های تحت حمایت است.
 
وی به مشاوره رایگان حقوقی برای خانواده‌ها در دفاتر و ادارات کمیته امداد سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: این نهاد سعی دارد به جای پرداخت مستمری، آنها را به سمت توانمندسازی خانواده‌ها هدایت کند به طوری که راهکارهای قانونی برای تسهیل احقاق حقوق اقشار آسیب پذیر در همه حوزه‌ها در نظر گرفته شده است.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد افزود: تاکنون 75 تفاهم نامه قضایی با حوزه‌های مختلف قضایی به امضاء رسیده است که تفاهم نامه‌هایی با کانون وکلا، مرکز187 دادگستری،‌ کانون سردفتران و مراکز دادگستری در استان‌ها از جمله آنها است.
 
قمشه یادآور شد: اکنون 187 شورای حل اختلاف ویژه خانواده کمیته امداد در کشور با همکاری قوه قضاییه دایر است. همچنین در استانهای تهران و لرستان دومجتمع ویژه حل اختلاف خانواده‌های تحت پوشش به مشکلات مددجویان جامعه هدف رسیدگی می کند.
 
وی خاطر نشان کرد: کمیته امداد در زمینه مشارکت‌های مردمی در امور خیریه مجمع وکلای نیکوکار را تشکیل داده است به طوری که اکنونر دو هزار و 500 وکیل فعال با این نهاد همکاری می‌کنند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: اجرای طرح وکیل خانواده نیز از دیگر اقدامات این نهاد درراستای کمک به رفع مشکلات مددجویان است که بر اساس آن چندین پرونده حقوقی و قضایی به یک وکیل ارجاع داده می‌شود.
 
وی به شناسایی مشکلات حقوقی 20 درصد از خانواده‌های تحت پوشش اشاره کرد و گفت: شناسایی مشکلات حقوقی جامعه هدف کمیته امداد از سال گذشته آغاز شده و تلاش کردیم طرح غربالگری حقوقی خانواده‌ها را در همین راستا انجام دهیم.
 
قمشه با بیان اینکه تاکنون مشکلات حقوقی 250 هزار خانوار امداد شناسایی شده است، افزود: بعد از شناسایی مشکلات حقوقی این خانواده‌ها شامل نفقه ، ارث ، مشکلات حقوقی زنان مطلقه و خانواده‌های زندانیان رسیدگی خواهد شد.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در خصوص معافیت هزینه دادرسی برای خانواده‌های تحت حمایت که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است تصریح کرد: این قانون فقط برای خانواده‌هایی است که تحت حمایت امداد قرار دارند. از یک میلیون و 150 هزار زن سرپرست خانوار 81 درصد به علت فوت همسر و 14 درصد به علت طلاق تحت پوشش کمیته امداد هستند.
 
قمشه به برخی معافیت‌ها و قوانین مرتبط با خانواده‌ها که هنوز در نوبت بررسی و تصویب مجلس شورای اسلامی قرار دارد اشاره کرد و گفت: طرح معافیت از هزینه دادرسی، عدم توقیف مستمری خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی وهمچنین عدم نیاز به اثبات اعسار توسط مددجو از دیگر مواردی است که در نوبت بررسی مجلس قرار دارند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد در ادامه به تفاهم‌نامه کمیته امداد با کانون وکلا و بسیج حقوقدانان اشاره کرد و تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه سه روز در هفته وکلا در مراکز مددکاری و مشاوره مستقر می شوند و به خانواده‌ها مشاوره رایگان می‌دهند.
 
قمشه همچنین به تفاهم ‌نامه‌ دیگری در خصوص هزینه ثبت برای مددجویان با کانون سردفترداران و دفتریاران اشاره کرد و افزود: در همین راستا هزینه ثبت برای مددجویان یک بار و تا سقف یکصد هزار تومان به صورت رایگان انجام می شود و درمجموع اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال برای این امر در نظر گرفته شده است.
 
وی همچنین گفت: خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نیازمندانی که تحت پوشش این نهاد نیستند می توانند با مراجعه به مراجع قضایی کمیته امداد از تسهیلات حقوقی این نهاد بهره مند شوند.
 
وی با بیان اینکه 30 هزار خانواده زندانی با جمعیت 85 هزار نفر از تمامی خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند گفت: کمیته امداد برای ارائه خدمات مطلوب و اثر بخش با سازمان زندان‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای رسیدگی امور حقوقی خانواده‌ها امضاء کرده است.
 
قمشه افزود: افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد در برنامه سوم و چهارم توسعه وجود داشته اما در برنامه پنجم تنفیذ نشده است لذا کمیته امداد پیشنهاد افزایش 5 برابری مستمری را در برنامه ششم توسعه مطرح کرده است که در واقع 40 درصد حقوق و دستمزد مبنای هر سال است. میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: