کد خبر: ۸۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >یکي از معضلات ما در مقابله با مصرف مواد مخدر اين است که سازمان‌هاي مسئول فعاليت قابل‌توجهي براي اقدامات پيشگيرانه انجام نمي‌دهند.
 چنانچه بر اساس آمار موجود، بيش از 5هزار مرکز ترک اعتياد در کشور داريم، در اين ميان شاهد آن هستيم که به دليل در آمد بالا روز به روز برتعداد آنها افزود مي‌شود. در اين ميان تعاملاتي ميان وزارت‌بهداشت و کميسيون انجام گرفته که در گام اول براي جلو گيري از بي‌برنامگي‌ها وزارتخانه تعداد آنها را کنترل کند، که خوشبختانه فعلا چنين نتيجه‌اي حاصل شده‌است. در واقع براي هر 15 هزار نفر يک مرکز ترک اعتياد وجود دارد.

 گام بعدي نظارت است، به عبارتي انتظار مي‌رود وزارت بهداشت و درمان بر فعاليت اين بخش‌ها به ويژه مراکز متادون‌تراپي نظارت دقيق و جامعي داشته باشد تا افرادي که به اين مراکز مي روند بتوانند نتيجه مطلوب بگيرند.

متاسفانه مراکزي هستند که بعضي از آنها تجاري شدند و در نهايت فرد بيمار نيز پس از مدتي نمي‌تواند به هدف اصلي خود يعني کاهش آسيب يا ترک کردن برسد. ما شاهد آن هستيم که برخي از مراکز ترک اعتياد تخصص‌هاي لازم را ندارندو مشاوره مناسب نمي‌دهند اما به اين فعاليت مشغول هستند و اين شرايط بيانگر ضعف در حوزه نظارت است.


اگر دولت بر ايجاد و نحوه فعاليت مجموعه‌هاي متادون تراپي نظارت مي کردعملکرد ونتيجه آنها مطلوب‌تر مي‌شد اين وزارت‌خانه بايد عملکرد مراکز متادون‌تراپي را ساماندهي کند تا افرادي که قصد دارند از مواد مخدر فاصله بگيرند يا آسيب کمتري داشته باشند به نتيجه مطلوب برسند. البته چنانچه مي‌دانيد، افرادي که به مواد مخدر وابسته شدند قابل طبقه بندي هستند، از اين رو معتاداني که در زمره ريسک بالا قرار دارند با افرادي که چنين شرايطي را ندارند نبايد نسخه واحد داشته باشند و بعضي از آنها نياز به متادون ندارند اما متاسفانه اين افراد گاهي متادون دريافت مي‌کنند. علت اين امر هم درآمد حاصل از متادون تراپي در اين مراکز است.

از طرفي مراکز ترک اعتياد خصوصي هستند و يک فرد معتاد ممکن است، توانايي پرداخت هزينه‌هاي متادون تراپي را نداشته باشد، از اين رو ما به دنبال آن هستيم که شرايطي فراهم شود تا برخي از درمانگاه با بيمه‌ها قرارداد ببندند. با اين اقدام مي‌توان خدمت مناسب‌تري در اين زمينه به افراد ارائه شود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول هماهنگي وزارتخانه‌ها وسازمان‌هاي مختلف براي کاهش تقاضا است. در اين راستا انتظار مي‌رود اين موضوع با آموزش وکاهش عرضه مواد مخدر به نتيجه مطلوب برسد، اميدواريم در اين زمينه برنامه‌‌ريزي گوناگون انجام گيرد و از همه فرصت‌ها و مکان‌ها از مدرسه و دانشگاه گرفته تا زندان‌ها براي آموزش و کاهش تقاضا بهره ببرند.

عبدالرحمان رستميان

نايب رئيس کميسيون بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: