کد خبر: ۸۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >فيروزالدين فيروز، وزيرصحت عامه (بهداشت) افغانستان اعلام کرد که اين کشور در 6 ماه گذشته حدود 400ميليون دلار دارو از خارج اين کشور وارد کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،وی که  درباره دستاورد يک‌ساله وزارتش گزارش مي‌داد، گفت که از اين مقدار حدود 45 درصد از پاکستان، 25درصد از هند و15 درصد از ايران وارد شده است.

او گفت که براي تضمين کيفيت داروهاي وارداتي1000شرکت ثبت شده در وزارت بهداشت بررسي شدند که از اين شمار فقط200شرکت داروهاي با کيفيت لازم را وارد مي‌کردند.

وزير بهداشت افغانستان با انتقاد از اينکه چندين مرجع بر واردات دارو در افغانستان نظارت دارند، افزود: اين وزارت يک طرح جديد براي نظارت بر واردات دارو ارائه کرده و مراکز کنترل کيفيت را نيز در شهرهاي بزرگ و مرزي افغانستان و همين‌طور کابل ايجاد کرده‌است.

او همچنين پايين بودن کيفيت خدمات بهداشتي، عدم استاندارد زيرساخت‌هاي مراکز بهداشت و محدوديت در اين زمينه را از چالش‌هايي دانست که از وزيران گذشته برايش به ارث مانده ‌است.

فيروز گفت که بخش خصوصي بهداشت ، رشد روشمند در افغانستان نداشته است و وزارت او تلاش کرده که اين بخش نيز استاندارد شود ولي براي اين کار راهي طولاني در پيش است.

قبلا مقامات افغان اعلام کرده بودند که 98درصد نيازمندي بازار تجهيزات بهداشتي و داروهاي افغانستان از راه واردات تامين مي‌شود. که اين واردات اکثرا از کشورهاي منطقه است و تنها65درصد اين کالاها از پاکستان به گفته آنها وارد افغانستان مي‌شود.

اما تمام نيازمندي‌هاي بازار افغانستان از راه قانوني و ثبت شده تامين نمي‌شود و حدود20تا25 درصد داروهاي وارداتي به شکل قاچاق به‌خصوص از پاکستان و ايران وارد مي‌شود.Reuters



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: