کد خبر: ۸۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفاانلاین:اجتماعی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید در نوع نظارت ها بر حوزه صنایع غذایی بازنگری صورت گیرد.
به گزارش شفاانلاین:سیدحسن هاشمی روز شنبه در همایش روز جهانی غذا(16 اکتبر برابر با 25 مهر ماه) در سالن اجلاس سران افزود: مردم انتظار تحول در حوزه غذا دارند و باید در این زمینه دستگاه های متولی وظایف خود را به درستی انجام دهند.
وی تصریح کرد: در حوزه غذا در هر سه بخش مصرف کنندگان، ارائه کنندگان محصولات و سیاستمداران و دستگاه های نظارتی مشکل داریم که شاهد به علت عدم توجه سیاستگذاران به غذا و مواد آشامیدنی است، زیرا در کشورهایی مانند ایران، مجلس و دولت بیشتر به کارهای زیربنایی پرداختند و به موضوع سلامت کمتر توجه شده است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: سلامت در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های مهم بوده و امیدواریم پس از اجرایی شدن برجام، دیگر مشکلات این حوزه حل شود.
هاشمی گفت: واقعیت این است که همچنان به موضوع سلامت و محیط زیست توجه کافی نمی شود و اسناد بالادستی در این زمینه به درد گنجه می خورد و حضور دستگاه های نظارتی در این حوزه کم توان و کمرنگ است.
وی ادامه داد: ارزیابی یک ساله من از این حوزه کارنامه خوبی نیست و امیدوارم مردم در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: سرعت ما در نظارت ها، متناسب با خواست مردم نیست و انتظار است که مسوولان ذیربط با قاطعیت بیشتری در این حوزه حضور پیدا کنند.
هاشمی گفت: اگر ترکیبات روغنی خوب نیست، بخشی از آن به مردم مربوط می شود و اگرچه نقش دستگاه های کنترل کننده و نظارت خیلی مهم است اما مردم نقش ویژه ای در مصرف روغن دارند.
وزیر بهداشت افزود: اینکه یکی از شایع ترین علت مرگ ومیر مردم، بیماری های قلبی و عروقی است، فقط به خاطر استرس نیست، بلکه بخشی از آن مربوط به روغنی است که دهه های گذشته مصرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: شاید در آینده نزدیک نیز شاهد بیماری های نوپدیدی باشیم که ناشی از نوع تغذیه ما باشد.
وزیر بهداشت ادامه داد: به نظر می رسد حضور ما در کنترل مواردی مانند زیاد مصرف کردن یک ماده غذایی، کمرنگ بوده، حدود 50 درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند که همه آن مربوط به کم تحرکی نیست بلکه تغذیه نیز در آن نقش دارد.
هاشمی گفت: آینده بازار در دست کسانی است که درستکار باشند و کیفیت را سرلوحه کار قرار دهند و به سودهای کوتاه مدت توجه نکنند.
وی تاکید کرد: در دوران پساتحریم که بزودی شاهد آن خواهیم بود، حتما باید دستگاه های نظارتی به کیفیت محصولات بپردازد.
لزوم هماهنگ عمل کردن سازمان های نظارتی
وزیر بهداشت گفت: سازمان های نظارتی باید با هم هماهنگ باشند. اینکه سازمان استاندارد مقابل سازمان غذا و دارو قرار گیرد، نه از نگاه مردم و نه از نگاه دولت، پذیرفته شده نیست.
هاشمی افزود: مردم باید احساس کنند که دولت به سلامتی آنها اهمیت می دهد. اجازه رانت خواری به هیچ گروه، دولتی، بخش دولتی و خصوصی را در حوزه سلامت نخواهیم داد.
وی ادامه داد: اگر می بینیم کشورهای پیشرفته به سلامت خود توجه زیادی دارند به خاطر این است که دیگر در بخش زیرساخت ها مشکلی ندارند و همه توان خود را در سلامت گذاشته اند. به نفع سیاستمداران است که به محیط زیست و سلامت در قرن 21 توجه ویژه ای کنند.

** شرایط پساتحریم فرصتی برای ارتقای کیفیت محصولات
وزیر بهداشت گفت: به علت تحریم های ظالمانه از سمومی استفاده می کردیم که به سلامت آسیب می رساند. اینکه به دلیل کم اثر بودن سمی، میزان مصرف را برای سود بیشتر چند ده برابر کنیم، منصفانه نبوده و خیانت به سلامت همنوعان است.
هاشمی افزود: دستگاه های نظارتی در شرایط پساتحریم حتما باید در تامین مواد اولیه ای که منجر به ساخت مواد خوراکی و آشامیدنی می شود، دقت داشته باشند.
وی تاکید کرد: مجازات های قوه قضاییه برای متخلفان نیز باید بازدارند باشد.
وزیر بهداشت گفت: مشکلات زیادی در بخش نظارتی ناشی از سیاست ها است. وقتی برای نظارت ها، قوانین کافی نداشته باشیم نمی توان فقط مطالبه کرد. مطالبه باید متوازن با امکانات باشد.
وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان غذا و دارو سالانه 35 نوع مواد غذایی را در نوبت های مختلف کنترل می کند اما به تحول خاصی در این زمینه نیاز است.
هاشمی تصریح کرد: به رغم هیاهوها، بالاخره ذائقه مردم از مصرف لبنیات پرچرب به سمت لبنیات کم چرب سوق پیدا کرد، کار خوبی بود و کاش ادامه داشت.
وی از اتحادیه ها خواست تا کمک کنند که مردم بیش از گذشته به سلامت خود توجه کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: حتما باید در قیمت گذاری محصولات غذایی توجه کافی شود و برای محصولات آسیب رسان به سلامت، عوارض و قیمت بیشتری در نظر گرفته شود تا بطور مثال هزینه سیگار و موادغذایی پرنمک و پرچرب افزایش یابد.

** لزوم مشارکت هرچه بیشتر مردم در بخش سلامت
هاشمی گفت: یکی از دلایل سکته های قلبی و مغزی ایرانیان که 50 درصد علل مرگ و میر ایرانیان را تشکیل می دهد، مصرف روغن هایی است که از 30 سال پیش آغاز شده، این بیماری ها یک روزه و یک ساله ایجاد نمی شود.
هاشمی افزود: مردم بیشتر از بنگاه های اقتصادی باید به سلامت خود توجه کنند، بطور مثال بسیاری از شرکت های تولیدی بحث چربی گیاهی(روغن پالم) را رعایت کردند اما برخی شرکت ها نیز رعایت نکردند.
وی تصریح کرد: بخش لبنی غیرصنعتی ما هنوز دچار مشکل است.
وزیر بهداشت درمورد چرایی ابطال مجوز شرکت های تولیدی آبلیمو درحالیکه پیش از آن مجوز گرفته بودند نیز گفت: این شرکت ها در مقطعی که مجوز برای آنها صادر می شود، مورد تایید بوده اند اما بعد از آن نیز نیاز به نظارت دارند.
هاشمی تصریح کرد: آنچه باعث شرمندگی ما است این است که چرا همه متخلفان را شناسایی نکردیم، چرا به موقع برخورد نمی کنیم و چرا هنگامی که برخورد می کنیم، متخلفان دوباره به بازار برمی گردند.
وی تاکید کرد: واقعا مصمم هستیم با کسانی که با سلامت مردم بازی می کنند، برخورد کنیم و در این مسیر به همراهی قوه قضاییه، مقننه و دولت نیاز داریم تا هنگامی که تا روی تخلفی دست می گذاریم، سر و صدای برخی افراد درنیاید که اقتصاد آسیب می بیند زیرا منافع درازمدت مردم مهمتر از این مسایل است.

** نتایج سفر به فرانسه
وزیر بهداشت درمورد سفر خود به فرانسه نیز گفت: یک سوم مبادلات تجاری ایران با فرانسه در حوزه سلامت از جمله دارو و مواد آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی است.
هاشمی افزود: مردم در شرایط جدید نه تنها انتظار تجارت و واردات دارند بلکه منتظر انتقال تکنولوژی نیز هستند.
وی با اشاره به جلسه خود با شرکت های مختلف فرانسوی گفت: تعریف جدیدی برای ارتقای روابط دو کشور شکل گرفته است.
هاشمی ادامه داد: در این سفر مقرر شد که با فرانسه، تبادل دانشجو داشته باشیم اما آنچه برای ما مهم است، سرمایه گذاری فرانسه در ایران برای کارآفرینی بیشتر و نگاه به بازار پیرامون ایران است.
وزیر بهداشت گفت: قرار شد تا تفاهمنامه ای در سفر رئیس جمهوری به این کشور در حوزه سلامت امضا شود.

** دیگر هیچ قربانی در عربستان دفن نشده است
هاشمی در پاسخ به دفن 29 ایرانی در عربستان گفت: این موضوع قبل از سفر من به عربستان بوده و بعد از آن هیچ قربانی در عربستان دفن نشد.
هاشمی افزود: گروهی از پزشکی قانونی به عربستان می روند تا قربانیان را شناسایی کنند و پزشکی قانونی عربستان نیز در این زمینه همکاری خوبی داشته است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: