کد خبر: ۸۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفا آنلاین>اجتماعی>سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت:هدف از کاهش تعداد اعضای شورا این است که آنها بتوانند در تصمیم گیری‌ها انسجام یابند.
به گزارش شفا آنلاین،محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کاهش تعداد اعضای شورا مصوبه کمیسیون بود و در زمان تصویب در صحن علنی مجلس خیلی دلیل قانع کننده‌ای ارائه نشد و هدف از کاهش تعداد اعضای شورا انسجام یافتن آنها در تصمیم‌گیری‌ها بود.

وی در ادامه گفت: ایراد کاهش تعداد اعضای شورا استفاده نکردن از نظرات مختلف در احکام متفاوت است بدین معنی که وقتی شورای شهر 30 نفر باشد طبیعتاً 30 نوع فکر در آنجا مطرح و بهترین این نوع افکار در آن استفاده می‌شود گروه‌ها و جناح‌های مختلف اعلام نظر می‌کنند و در تصمیم گیری‌ها تمامی جوانب  را در نظر می‌گیرند.

اسفنانی تصریح کرد: یکی از محاسن کاهش تعداد اعضای شورا در تنوع و تعداد افکار در جلسات شورا است ولی ایرادی که به آن وارد است تنوع و تعداد افکار شورا تصمیم گیری را سخت می‌کند بدان معنا که اعضای شورا ممکن است در تصمیمی مثل بودجه به اجماع کافی نرسند و در جلسات طولانی و متعددی در مورد موضوع بحث کنند و شبهاتی در موضوع مطرح شود که جالب نیست.

وی افزود: شوراها از چنان اهمیتی برخوردارند که یک اصل قانون اساسی به بحث شوراها پرداخته است و اصولی که شوراها را مطرح کردند بسیار قابل توجه هستند و وظایف بسیار وسیع و متعددی از قبیل مباحث مربوط به امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امور شهری را تعیین و مشخص می‌کند و در واقع شورای شهر به نوعی هیئت دولت یک شهر است.

اسفنانی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم به رسالت اصلی شوراها توجه کنیم مدیریت واحد شهری باید زیر نظر شورا باشد حتی مباحث مربوط به انتظامی، اداره شهر ، مبلمان شهری، زیبا سازی شهری ، مباحث زیست محیطی و حمل و نقل شهری در حیطه وظایف شورای شهر است.

وی گفت: متاسفانه از شورای شهر به جز موارد محدودی بهره برده نمی‌شود و به همین دلیل است که برخی اصطلاح شورای شهرداری را جایگزین شورای شهر می‌کنند زیرا که مهمترین کار شورا در حال حاضر انتخاب شهردار و نظارت بر کار شهرداری است و کاری بالاتر از نظارت بر شهرداری انجام نمی‌دهد..yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: