کد خبر: ۸۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفا آنلاین>اجتماعی>برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز در مسیر ساماندهی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه هستند.

به گزارش شفا آنلاین، در چند سال اخیر به منظور ترک اعتیاد افراد آگهی و تبلیغات گسترده‌ای همچون بستری در بیمارستان، درمان یک روزه، هیپنوتیزم، طب سوزنی، ارسال رایگان دارو، کپسول‌های گیاهی و البته بستری در کمپ‌های ترک اعتیاد در سطح شهرها مشاهده می‌کنیم.

در این میان تاکنون 1530 کمپ غیرمجاز در کشور شناسایی شده که با 1430 مورد آن برخورد شده است و با 90 کمپ هنوز برخوردی نشده و در مسیر ساماندهی قرار دارند.

هرچند احداث چنین مکان‌هایی جهت ترک اعتیاد افراد در صورتی که به صورت قانونی باشد، قطعا مثمر ثمر خواهد بود اما گویا رشد قارچ گونه کمپ‌های ترک اعتیاد غیرقانونی در ایران متوقف نمی‌شود.

** در کمپ‌های غیرقانونی چه می‌گذرد؟

توهین، ضرب و شتم، کتک درمانی و ... تنها گزیده‌ای از رفتار نامناسب مسئولان مراکز غیرقانونی نگهداری از معتادان می‌باشد، اما گویا مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هنوز تصمیمی برای بهبود شرایط آنها اخذ نکرده‌اند و بهبود شرایط را به یکدیگر واگذار می‌کنند، چرا که مسئولان سازمان بهزیستی معتقدند که مشکل کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز به ما مربوط نیست و مسئولان وزارت بهداشت نیز ادعا می‌کنند چون هیچ مجوزی از سوی وزارت بهداشت به این افراد داده نشده است و نمی‌توانیم هیچ برخوردی با این افراد داشته باشیم.

حالا دیگر میهمانان این کمپ‌ها باید منتظر بمانند تا مسئولان این دو حوزه وظایف خود را از یکدیگر تفکیک کرده تا شرایط زندگی برای آنها در این مراکز بهبود یابد.

** افزایش ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان

در عین حال به منظور برخورد جدی با مراکز ترک اعتیاد غیرقانونی گویا مسئولان برآن شدند تا با احداث کمپ‌های قانونی شرایط را تا حدودی برای این میهمانان بهبود ببخشند.

محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران، در خصوص افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان در تهران می‌گوید: ظرفیت نگهداری از معتادان از 250 نفر به 2900 نفر افزایش یافته است.

در همین راستا مراکز نگهداری در منطقه کمرد و مرکز شفق به ترتیب ظرفیت پذیرایی از 800 و 1000 نفری را دارند.

همچنین، مرکزی هم در منطقه حکیمیه تهران وجود دارد که 30 هزار متر مربع زمین و 13 هزار متر مربع سوله دارد و می‌تواند 3000 مددجو را تحت پوشش قرار دهد که در مجموع می‌توان گفت با برنامه‌ریزی و تامین هزینه‌ها ظرفیت نگهداری از 6 هزار معتاد مهاجر در پایتخت وجود دارد..yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: