کد خبر: ۸۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 16
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی گفت: سهم ایران از تجارت 2 هزار میلیارد دلاری محصولات حلال در جهان حدود 10 میلیارد دلار است و این درشرایطی است که ایران این پتانسیل را دارد که حداقل 10 درصد بازار جهانی مواد غذایی حلال را تامین کند .

به گزارش شفا آنلاین،مهدی فاخری مدیرعامل موسسه جهانی حلال در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: آمارهای متعددی در مورد صنعت غذا مطرح می شود که شامل 600 میلیارد دلار غذای حلال و 2 تریلیون دلار صنعت حلال است اما این آمارها تنها درحد تخمین است به این دلیل که مسئولیت استخراج آمار تجارت جهانی برعهده سازمان تجارت جهانی است و سازمان جهانی تجارت براساس تعرفه اقدام به ارزیابی و طبقه بندی می کند اما متاسفانه صنعت حلال در این مباحث آمار تفکیک شده و قابل استنادی ندارد .


وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات اتاق اسلامی تلاش های متعددی در جهت کسب آمارهای درست و قابل استناد از صنعت حلال داشته است ،عنوان کرد: سازمان جهانی تجارت مکانیسم معینی برای تفکیک محصولات حلال ندارد به همین دلیل موفقیت لازم برای ارایه آمارهای معین در این بخش حاصل نشده و آمارهای که مطرح می شود نوعی تخمین برای صادرات و تولید این محصولات است .
فاخری خاطرنشان کرد: برخی اظهار نظرها مالزی را اولین کشور صادرکننده محصولات حلال می دانند اما اینگونه نیست و در میان ده کشور برتری که در صادرات محصولات حلال بالاترین سهم را دارند ، هیچ یک مسلمان نیستند و کشورهای غربی بیشترین نقش را در تجارت بین المللی داشته و بر تامین نیاز کشورهای مسلمان متمرکز شده اند .

مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا ،استرالیا ،فرانسه و انگلیس در صدر کشورهایی هستند که بیشترین میزان صادرات محصولات حلال را در دنیا به خود اختصاص داده اند ،عنوان کرد: از سه سال قبل مالزی برنامه صادرات محصولات حلال را در دستور کار خود قرارداده است و نمی توان صنعت حلال را محدود به ذبح اسلامی دانست بلکه این صنعت گستره وسیعی دارد که حتی شامل طعم دهنده ها و رنگ دهنده هایی می شود که کشورهای مسلمان تولید کننده آن نبوده و با گوشت حلال مخلوط می شود .

مدیرعامل موسسه جهانی حلال اضافه کرد: در سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای اسلامی در سال 2010 مصوبه ای وضع شد که براساس آن راهنمای عمومی استاندارد غذای حلال تدوین و در دسترس همگان قرار گرفت که براساس آن روشهای تشخیص حلیت و نهادهاو سازمانهایی که مجاز به ارایه گواهی حلال هستند تعیین شدند .

فاخری بیان کرد: البته این سند و مجوز تنها محدود به صنعت غذا بوده و این در حالی است که در صنعت حلال چندین رشته وجود دارد که یکی از کاربردی ترین آنها دارو و میزان الکلی است که در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد .

مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی با اشاره به اینکه پس از محصولات غذایی ، دارو محصولات بهداشتی و آرایشی از پر کاربردترین کالاهایی است که اهمیت رعایت استانداردهای حلال در آن الزامی است ، بیان کرد: ایران از نظر واردات مواد آرایشی و بهداشتی در ردیف اول کشورهای جهان قرار دارد و پس از ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه بالاترین میزان واردات را دارند ، به همین دلیل ضروری است تا استانداردهایی که مورد نظر کشورهای اسلامی است در تولید این محصولات آرایشی و بهداشتی مورد توجه واقع شود .

فاخری با بیان اینکه پوشاک ،کیف و کفش در گروه چهارم محصولات حلال هستند ،گفت: محصولات حلال در این بخش دامنه ای وسیع از تولیدات را شامل می شود و خدمات جهانگردی و مالی حلال نیز در رده های بعدی صنعت حلال قرار دارند که مطابق با موازین اسلامی رعایت آن ها الزامی است .
سهم کشورهای مسلمان از تجارت حلال کمتر از 20 درصد است
وی با تاکید بر گستردگی دامنه محصولات حلال خاطرنشان کرد: سرجمع ارزآوری و تجارت محصولات حلال می تواند به صورت تخمینی حدود 2 تریلیون دلار باشد که در این میان سهم 57 کشوراسلامی در تمام این تجارت به 20 درصد نیز نمی رسد به همین دلایل کشورهای اسلامی به این فکر افتاده اند که قانون حلال را تدوین کنند و با اتخاذ تدابیری سهم خود را در تولید و صادرات محصولات حلال افزایش دهند .پانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: