کد خبر: ۸۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>اجتماعی>فيروزالدين فيروز، وزير صحت عامه (بهداشت) افغانستان به مناسبت روز جهاني بهداشت رواني اعلام کرد در حدود 72درصد از خانم‌ها در اين کشور دچار افسردگي و 60 درصد از مردان اين کشور نيز دچار بيماري استرس هستند.
به گزارش شفا آنلاین،او که به مناسبت روز جهاني بهداشت رواني در کابل صحبت مي‌کرد، مدعي شد که با توجه به اين آمار، ميزان بيماران رواني در افغانستان، نسبت به کشورهاي همسايه آن کمتر و حدود 30 درصد مردم اين کشور است.

فيروز، جنگ، فقر، مهاجرت‌ و نبود ساير امکانات زندگي را از جمله عوامل ايجاد مشکلات رواني در افغانستان ذکر کرد و گفت که باورهاي مذهبي و ديني يکي از عوامل بازدارنده است و باعث شده که مردم افغانستان کمتر به مشکلات رواني دچار شوند.

وزير بهداشت افغانستان با اشاره به اينکه اين وزارت استراتژي مشخصي را براي مقابله با بيماري‌هاي رواني دارد، گفت که اکنون نزديک به 1500 مرکز بهداشت، به بيماران خدمات درماني ارائه مي‌کنند و 300 مرکز مشاوره نيز در سراسر کشور فعال هستند که دولت افغانستان در نظر دارد شمار آنها را به 500 مرکز افزايش دهد.


وزير بهداشت افغانستان گفت: «اين روز با شعار «به بيماران رواني احترام بگذاريد» تجليل شد، به اين دليل که مردم، به بيماران رواني احترام بگذارند؛ زيرا مردم بيشتر بيماران رواني را ديوانه خطاب مي‌کنند و حتي مراکز درماني بيماران رواني را نيز دارالمجانين (ديوانه‌خانه) نامگذاري کرده‌اند.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: