کد خبر: ۸۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفا آنلاین>اجتماعی> دیروز خبری منتشر شد که نشان از بی‎پناهی روستاییان در منزلگاه خود داشت. روستاییانی که اکنون به‌ دلیل بحران آب و نبود اشتغال به‌ناچار به شهرها پناهنده می‎شوند؛ بی‎خبر از آنکه منزلگاه جدید هم روی خوشی به آنها نشان نخواهد داد.
به گزارش شفا آنلاین، خبری که نشان می‎دهد طبق آخرین بررسی‎ها از سال ٩٣ تاکنون در‌واقع در عرض تنها یک سال،‌ هزار روستا در کشور خالی از سکنه شده‎اند.  معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری دراین‌باره می‎گوید: این مسئله به اقتصاد لطمه می‌زند و مردم تولیدکننده به مصرف‌کننده و حاشیه‌نشین شهرها تبدیل می‌شوند.


بنابراین باید دراین‌باره مهاجرت معکوس را عملی کنیم.  ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه برای نخستین‌بار موفق شدیم حساب اقتصادی روستاها را با همکاری سازمان آمار ایران به دست آوریم، گفت: ٢٦ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در روستاها ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که ٢٦,٨ درصد جمعیت کشور را روستایی ها و عشایر تشکیل می‌دهند.

 معاون توسعه روستایی و مناطق  محروم کشور در ادامه با بیان اینکه ٥٤ درصد تولید اقتصاد کشور در روستاها انجام می‌شود، گفت: این در حالی‎ است که ٤٦ درصد آن به شهرها اختصاص دارد و در بعد خدمات نیز ١٤ درصد مربوط به روستا و ٨٦ درصد به شهرها اختصاص یافته است.

 او با بیان اینکه از ٦٤ هزار روستا، ٣٩ هزار روستا دارای بالای ٢٠ خانوار هستند، ادامه داد: نخستین بحث ما درباره روستا باید تغییر نگاه به روستاها باشد و باید این مناطق را کانون تولید ارزش‎آفرینی بدانیم و مادامی‌که روستاها سکونتگاه باشد به توسعه نمی‌رسند و اقتصاد مقاومتی که نقش اصلی را روستاها در آن ایفا می‌کنند محقق نمی‌شود.  رضوی در ادامه به پرداخت وام خوداشتغالی در روستاها اشاره کرد و گفت: مبلغ این وام ٢٥٠‌ میلیارد تومان بود که مجلس آن را به ٣٥٠ ‌میلیارد ارتقا داد.

 البته وام‎های خوداشتغالی در کشور ما در بررسی‎ها نمره و عملکرد مثبتی نگرفته است؛ بنابراین باید این وام‎ها با مشارکت صورت گیرد که مبنای ما برای اعطای وام تشکیل تعاونی‎ها با حضور ٥٠ خانوار است. 

مهاجرت روستاییان به شهرها از سال ٨٥ پلکانی شد
معاون سازمان دهیاری‎های وزارت کشور هم در‌این‌رابطه گفت: از سال ٨٥ به بعد مهاجرت‎های پلکانی را از روستاها به شهرها شاهد هستیم؛ یعنی از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرها متوسط و بعد به شهرهای بزرگ مهاجرت صورت می‎گیرد و در‌واقع با دهه‎های اخیر فرق کرده است و با حاشیه‎نشین‌شدن روستاییان در کلان‌شهرها تفاوت دارد.

 
محسن کوشش‎تبار افزود: در دنیا علل مهاجرت از روستاها به شهرها یا اجتماعی یا ارتباطی یا اقتصادی است که در ایران نیز این بخش‎های مختلف نقش مستقیم دارند.

یکی از عوامل مهاجرت ما در ایران بحث خشک‌سالی یا مسائلی مانند زلزله است. درواقع عوامل اقتصادی نقش مستقیم دارد و نبود فرصت‎های شغلی یا شکاف درآمد بین شهر و روستا باعث مهاجرت از روستاها به شهرها می‌شود. در‌واقع دو علل عمده مهاجرت را یکی اقتصادی یعنی نبود فرصت شغلی و دیگری نبود امکانات و زیرساخت‎های مناسب اجتماعی می‎دانیم و این دو عامل از عوامل اصلی مهاجرت است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: