کد خبر: ۸۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>مرکز ايمونولوژي بزرگسالان کشور با همت علي‌اکبر ولايتي و دستور رئيس‌جمهوري و وزير بهداشت تاسيس شده است.

به گزارش شفا آنلاین،اين مرکز از خرداد ماه سال 1393 به عنوان مرجع ايمونولوژي کشور تاسيس شده و از يک‌سال پيش تا کنون پذيراي بيماران است. در اين مرکز بيماراني که نقص‌هاي ايمني در آنها تشخيص داده نشده است, مورد بررسي قرار مي‌گيرند. تاکنون نيز بيش از 28 مورد نقص ايمني تشخيص داده شده و براي انجام اقدامات لازم به پزشک مربوطه معرفي شده است.

بين نقص ايمني و بيماري‌هاي ريه ارتباط وجود دارد به ويژه به علت اين که ريه عضو حساس تنفسي است.

سيستم ايمني براي جلوگيري از عفونت‌هايي چون عفونت توبرکلوزيس (Tuberculosis ) يا سل غير مايکوباکتريايي (non Mycobacterium Tuberculosis) يا برخي از از عوامل ويروسي به بيماراني که نقص ايمني دارند، حمله کرده و مي تواند منجر به عفونت‌هاي شديد ريوي شده و حتي درنهايت منجر به مرگ بيمار در سنين پايين و کودکي شود. مرکز ايمونولوژي بزرگسالان، توان شناسايي چنين بيماري‌هايي را داشته و مي‌تواند اقدامات حمايتي از جمله انتقال مغزاستخوان را در اختيار پزشکان قرار دهد.

در برخي مواقع نيز با اقدامات پروفيلاکسي توانسته است، به درمان اين بيماران کمک کند. بيماري سيستيک فيبروزيس(Cystic Fibrosis) نيز بيماري شايعي است که بيشتر در کودکان ديده مي‌شود و با اقدامات آزمايشگاهي و تکنولوژي‌هاي جديد به سادگي قابل تشخيص بوده و مي‌توان براي انجام مراحل درماني آن اقدام کرد.

اما نقص‌هاي ايمني و نقص‌هاي سيستم تکاملي بدن مي‌تواند بيماري سيستيک فيبروزيس را نيز با مشکلات بيشتري رو‌به‌رو کند. ريه اين افراد معمولا درسنين بالا منجر به فيبروز و پايان عمر ريه مي‌شود، که بايد در اين بيماران پيوند ريه صورت بگيرد.

اما با شناخت اين افراد مي‌توان اقدامات پروفيلاکسي و جلوگيري از عفونت‌ها را انجام داد که در بالا بردن طول زندگي فرد موثر است. همچنين اعلام هشدار به افرادي که قصد بچه دارد شدن دارند، صورت مي گيرد. چون ازدواج‌هاي فاميلي و مسايل وراثتي نيز در اين بيماري مطرح است و بايد به اين خانواده‌ها در اين زمينه هشدار داده شود.

براي مبارزه با بيماري سيستيک فيبروزيس بودجه کافي در اختيار بيمارستان‌ها و ساير مراکز بهداشتي قرار گرفته است و اگر محققي بخواهد در اين زمينه به تحقيق بپردازد، قطعا منابع مالي لازم در اختيار وي قرار خواهد گرفت. اين منابع از طريق شرکت‌هاي خارجي وشرکت‌هاي داخلي که داروهاي مربوط به اين بيماري را وارد يا توليد مي‌کنند قابل تامين است.

اسماعيل مرتاض

دبير اجرايي هفتمين کنگره بيماري‌هاي ريوي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: