کد خبر: ۸۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>اجتماعی> در جلسه ابتکار و آخوندی اعلام شد، انتقال جاده به خارج از پارک ملی گلستان فعلا مقدور نیست
به گزارش شفا آنلاین،جاده معروف پر سر و صدای پارک ملی گلستان از این پارک نمی‌رود؛ در این پارک می‌ماند.

از آن زمان که عبور جاده از پارک ملی گلستان سر و صدا به راه انداخت و بعد از آن، قربانی شدن حیوانات این پارک بر اثر تصادف با ماشین‌هایی که از این جاده عبور می‌کرد، قضیه را جدی‌تر کرد، 20‌سال می‌گذرد.

در همه این سال‌ها این فعالان محیط‌زیست و در دوره‌هایی مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست بوده‌اند که برنامه خروج این جاده معروف از پارک ملی گلستان را دنبال کرده‌اند و البته موفق نشده‌اند. حالا اما و با وجود خبرهایی که درباره احتمال خروج این جاده از پارک ملی گلستان به گوش می‌رسد، اینطور که به نظر می‌رسد این سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راهند که تصمیم گرفته‌اند فعلا این موضوع را منتفی کنند و بگذارند «جاده به راه خودش برود.»؛ آن هم به یک دلیل: «به دلیل شرایط کنونی دولت، اجرای پروژه انتقال جاده میسر نیست.»

این خبر را دیروز «حمید گشتاسب میگونی»، مدیرکل امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است؛ او با بیان این‌که از زمان دولت آقای‌هاشمی رفسنجانی قرار است که جاده پارک ملی گلستان تغییر مسیر دهد، گفت که براساس جلسه‌ای که ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر راه داشت، مشخص شد که انتقال این جاده به خارج از پارک ملی گلستان فعلا مقدور نیست: «جاده پارک ملی گلستان داستانی کهنه و قدیمی است و حداقل از دوران دولت آقای‌هاشمی رفسنجانی موافقت انتقال جاده به خارج از پارک ملی گرفته شده است.

حتی در آن زمان مسیر جاده جدید را نیز مشخص کرده بودیم، اما در هر دولتی که این موضوع مطرح شد به دلیل کمبود منابع مالی به اجرا درنیامد به همین دلیل پس از گذشت این همه سال، هنوز این جاده از درون پارک ملی عبور می‌کند.»

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «حدود دو الی سه هفته پیش آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جلسه‌ای را داشتند که در آن جلسه، موضوع خروج جاده از درون پارک ملی مطرح شد و درنهایت این نتیجه به دست آمد که به دلیل شرایط کنونی دولت، اجرای پروژه انتقال جاده میسر نیست.»

به گفته گشتاسب میگونی، «البته وزیر راه این مسأله را مطرح کرد که تا زمانی که بتوانیم جاده را منتقل کنیم، سازمان حفاظت محیط‌زیست هر ضوابطی را برای کاهش خسارات زیست محیطی تدوین کند، بپذیرند؛ بنابراین ما هم این ضوابط را آماده کردیم تا براساس آن حداقل بتوانیم؛ اثرات منفی جاده را روی پارک ملی کاهش دهیم.» او درباره جزییات این ضوابط گفت: «در این ضوابط موارد زیادی را همچون نصب تابلو‌های هشدار دهنده، ایجاد تمهیداتی برای کاهش سرعت خودرو‌ها و اقداماتی برای اتصال دو اکوسیستم جداشده توسط جاده در نظر گرفته شده است.»

مدیر کل امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از آن از قادر نبودن دولت یازدهم برای خارج کردن جاده از پارک ملی گلستان خبر داده که همین آذر ‌سال گذشته بود که «حمید جلالوندی»، مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اقدامات لازم برای ارزیابی جاده پارک ملی گلستان صورت گرفته است:  «قرار بر آن شده است جاده در واریانت شمالی پارک به سه راهی «کلاله-گلی داغ-آشخانه» انتقال یابد و سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواستار تأمین اعتبار این جاده در بودجه‌سال ۹۴ شده‌اند.»

تلاش برای خروج جاده پارک ملی گلستان سابقه طولانی‌ای دارد. اولین نامه درباره جاده پارک ملی گلستان توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان دکتر معصومه ابتکار در ‌سال ۱۳۷۷ به وزیر راه و ترابری وقت ارسال شد و این پیگیری‌های آغازین سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص خروج این جاده از پارک ملی گلستان بود.

بعد از آن در‌سال ۸۱ قرار بر آن شد تا گزارشاتی درباره مطالعه محور جایگزین انجام شود و در‌سال ۸۳ جاده جایگزین به تصویب رسید اما تلاش برای تأمین اعتبار جاده جایگزین تا کنون ادامه یافت و در کنار همه این تلاش‌ها عریض‌شدن جاده با وجود مخالفت‌های شدید و موضع‌گیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره ادامه پیدا کرد.

حالا اما اینطور که به نظر می‌رسد تکلیف خروج جاده از پارک ملی گلستان حداقل در دولت یازدهم مشخص نیست؛ این جاده در پارک گلستان می‌ماند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: