کد خبر: ۸۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 09
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان دریافته اند فورانهای عظیم آتشفشانی تأثیر بسزایی بر ساختار رودخانه ها و کاهش و افزایش جریان آب در آنها دارند.
به گزارش شفا آنلاین،تا پیش از این بر دانشمندان آشکار شده بود که فورانهای آتشفشانی اثرات مختلفی بر محیط زیست دارند که از آن جمله می توان به پراکنده شدن ذرات ریز و درشت به اعماق لایه استراتوسفر، منعکس ساختن بخشی از نور خورشید به اعماق فضا و حتی ایجاد تغییراتی در الگوهای بارش اشاره کرد اما حالا از تأثیر تازه ای پرده برداری شده که به مراتب شدیدتر از تصورات قبلی دانشمندان است.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ به بررسی این موضوع پرداخته و برای این منظور به سراغ 50 رودخانه قدیمی در سراسر جهان رفته اند.

آنها متوجه شده اند که تا دو سال پس از فوران های آتشفشانی، جریان آب در رودخانه های اطراف واقع در مناطق حاره ای مرطوب از جمله آمازون، نیل و کنگو کاهش می یابد. حتی دانشمندان تخمین زده اند که از بابت چنین فورانهایی، 10 درصد از رودخانه بزرگ آمازون خشک شده است.

با این حال این فعل و انفعالات در برخی مناطق زیر حاره ای خشک تر نتیجه متفاوتی داشته به طوریکه جریان رودخانه ها پس از فورانهای آتشفشانی تشدید می شود. برآورد این دانشمندان نشان می دهد که در برخی موارد این افزایش جریان تا 25 درصد نیز بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: