کد خبر: ۷۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>قوانین مرتبط به زنان و باروری را مردان می‌نویسند و آنها برای زنان تصمیم می‌گیرند و این مهم موجب کاهش میل زنان برای حرکت در پیشبرد سیاست‌های جمعیتی شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران  در خصوص سیاستهای جمعیتی اظهار داشت: مردان به علت تجربه شرایط تنش زایی در سال‌های اخیر اعم از وضعیت اقتصادی، آزادی های سیاسی - اجتماعی و .. تمایلی به فرزند دیگر ندارند. آمارها نشان می‌دهد حدود 34 درصد آقایان و 30 درصد خانم‌ها به دنبال فرزند دوم نیستند و این آقایان هستند که نمی‌خواهند فرزند اول یا حتی دوم را داشته باشند.

وی نقش مهاجرت در کاهش جمعیت را واقعیتی تلخ دانست و اظهار داشت: این مهم اغلب نخبگان علمی، فنی، هنری و غیره  را در بر می‌گیرد. زمانی که نخبگان مهاجرت می‌کنند، جایگزین کردن برای آن ها یک فرآیند مشکل و زمان بر است که می تواند در ترکیب جمعیتی هم تاثیر منفی داشته باشد.

وی ابراز داشت: وقتی نخبگان مهاجرت می‌کنند، تعداد افرادی که از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستند، بیشتر می‌شود و تولید مثل بیشتر به سمت کاهش ضریب هوشی جامعه پیش می‌رود که محققین باید تاثیرات آن را بررسی کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از نخبگان ما زمانی که مهاجرت می کنند، ممکن است یا دیر ازدواج کرده و یا با افراد غیر ایرانی ازدواج کنند و احتمال برگشت نسل جدید نخبه به داخل کشور هم به راحتی میسر نیست، افزود: نکته جالب آن است که نه تنها نخبگان دگر اندیش بلکه بسیاری از فرزندان مسئولین ما هم در حال مهاجرت هستند.

خداکرمی اضافه کرد: اگر واقعا شرایط کشور آن طور که گفته می شود مناسب است پس چرا مسئولین فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور می فرستند؟ بنابراین نه تنها مسائل اقتصادی بلکه شرایط اجتماعی و سیاسی هم تاثیر دارد و باید نگاه عمیقی بر آن صورت گیرد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: