کد خبر: ۷۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>گفته مي‌شود که ايران قصد دارد در هفت تا هشت سال آينده بيمارستان جامع هسته‌اي در ايران تاسيس کند که در خاورميانه بي‌نظير باشد
قرار است اين طرح با همکاري سازمان انرژي اتمي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و شهرداري تهران تاسيس شود و اين خبر، خبري بسيار مسرت‌بخش است.

البته بايد در نظر داشت که از امکانات و فناوري‌هاي هسته‌اي و از خدمات تشخيصي و درماني با استفاده از راديو داروهاي حاصل فناوري هسته‌اي براي تشخيص انواع بيماريها بخصوص براي تشخيص و درمان سرطان در بيمارستان‌هاي مختلف مثل بيمارستان امام رضا (ع) مشهد استفاده مي‌شود. اما هنوز بيمارستاني جامع در کشور وجود ندارد.

پزشكي هسته‌اي درماني در دهه گذشته، پيشرفت عمده‌اي در درمان بيماري از طريق ايزوتوپ‌ها صورت گرفته است. البته بعد از برداشته شدن تحريم‌ها در اين حوزه شرايط و امکانات در حوزه سلامت بيشتر خواهد شد.

 گفته مي‌شود که کشورهاي اروپايي و آمريکايي در اين زمينه در آب سنگين اراک اعلام آمادگي براي همکاري کرده‌اند و همه اينها نشان مي‌دهد که امکان تاسيس اين بيمارستان وجود دارد و شرايط فراهم است. در واقع اگر اراده و امکانات مالي-پولي براي اجراي طرح باشد من به آينده طرح بسيار اميدوار هستم.

اگرچه من در طرح جامع ملي IPM که جز مشاوران اوليه طرح بودم و هنوز هم همکاري دارم، امکان مالي طرح را ضعيف ارزيابي مي‌کنم. اما معتقد هستم که تاسيس بيمارستان جامع هسته‌اي طرحي بسيار مهم است که در حوزه‌هاي درمان و ايزوتوپ‌هاي پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و از آن براي مقابله با بسياري از انواع سرطان استفاده مي‌شود. اين شيوه درماني هر سال پيشرفت‌هاي زيادي مي‌كند و بعضي پژوهشگران پيش‌بيني مي‌كنند كه بيش از 80 درصد از انواع سرطان‌ها با اين ايزوتوپ‌ها قابل درمان هستند.

البته امروزه درباره راديوداروها و امکان صادرات و رقابت با بازار جهاني هم صحبت مي‌شود که به نظر غيرممکن نمي‌آيد. به شرط اينکه بعد از اينکه نيروي انساني متخصص را تربيت کردند، آنها را به حال خود رها نکنند که جذب کشورهاي پيشرفته جهاني شود که نمونه آن را شاهد بوديم و هستيم. وگرنه تاسيس بيمارستان هسته‌اي و استفاده از راديوداروها، راديو ايزوتوپ‌ها، کربن‌تراپي و غيره، غيرممکن نيست و با ارتباط علمي و دانشي با کشورهاي پيشرفته دنيا خيلي سريع مي‌توان به اين امکان رسيد. اما بايد بعد از برنامه‌ريزي براي اين طرح‌ها، به نتيجه رسيدن آن را هم برنامه‌ريزي و مديريت کرد و نيمه‌کاره رها نکرد.


هادي‌هادي‌زاده يزدي

عضو انجمن فيزيک هسته‌اي ايران و استاد دانشگاه فردوسي مشهد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: