کد خبر: ۷۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>اجتماعی>تاکسی‌های هیبریدی پس از سال‌ها قول و قرار و وعده و وعید سرانجام به تهران رسیدند. شهردار تهران دیروز این تاکسی‌های پاک و ٧٣ واگن مترو و یک موتور برقی پلاک‌گذاری شده را رونمایی کرد و زمان قطعی اجرای طرح کاهش را هم اعلام کرد: «از اول آبان امسال طرح کاهش، جایگزین طرح زوج و فرد می‌شود.»
به گزارش شفا آنلاین،«محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران دیروز در مراسم بهره‌برداری از اولین نسل از تاکسی‌های هیبریدی تهران درباره آلودگی هوا و محیط‌زیست تهران حرف‌هایی زد و البته خبر مهم او اعلام زمان اجرای طرح کاهش در تهران بود.

طرح کاهش، محدوده جدیدی است که جایگزین طرح محدوده زوج و فرد خواهد شد و تنها خودروهایی در این محدوده می‌توانند تردد کنند که برگه معاینه فنی داشته باشند.

قالیباف گفت: «براساس مصوبات و قوانینی که وجود دارد، همزمان با اجرای این طرح از نیمه دوم امسال، از ورود برخی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها که حتی حرکت آنها در جاده‌ها نیز غیرقانونی است اما وارد شهر می‌شوند، جلوگیری خواهیم کرد. با همکاری مردم و بخش خصوصی، در جهت ارتقای حمل‌ونقل عمومی گام برمی‌داریم و امیدواریم ماه به ماه و ‌سال به‌ سال وضع هوای شهر تهران را بهبود بخشیم.»

به گفته شهردار تهران، خودروی پیکان فرسوده در ١٠٠ کیلومتر ١٥ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما خودروهای هیبریدی در ١٠٠ کیلومتر تنها ٥ لیتر سوخت مصرف می‌کند یعنی در میزان مصرف سوخت نیز تا دوسوم کاهش خواهیم داشت که این میزان صرفه‌جویی معادل ٧٢‌میلیارد تومان سالانه صرفه اقتصادی به دنبالخواهد داشت.

قالیباف دیروز موتور سیکلت‌ها را یکی از منابع اصلی آلودگی هوای شهر تهران معرفی کرد و از آغاز پلاک‌گذاری موتورهای برقی خبر داد. براساس اعلام شهرداری تهران، به منظور سهولت و جذب شهروندان به استفاده از این موتورسیکلت‌ها، برق رایگان در اختیار شهروندان قرار داده شود.

جایگاه برق رایگان برای این موتورسیکلت‌ها نیز در نقاط پرتردد در مناطق ١٢، ٨ و ١١ تعبیه می‌شود، ضمن این‌که مالکان موتورسیکلت‌ها پارکینگ‌های اختصاصی در منطقه ١٢ و ١١ برای نگهداری بهتر و سیستم شارژ سریع و نرمال در اختیار خواهند داشت.

قرار است ایستگاه‌های شمالی خط سه مترو تهران هم برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری در آستانه ماه مهر افتتاح شود. با بهره‌برداری بخش شمالی خط سه مترو تهران به طول ١٨ کیلومتر، ظرفیت جابه‌جایی یک‌میلیون مسافر از طریق شبکه مترو در این مسیر فراهم می‌شود.

خط سه مترو تهران به طول ٣٥ کیلومتر به‌عنوان طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه از بزرگراه آزادگان در جنوب غربی شهر تهران آغاز می‌شود و تا شهرک قائم در شمال شرقی پایتخت ادامه می‌یابد.

وی افزود: با توجه به آلایندگی بالای موتور‌سیکلت‌ها در شهر تهران، در حوزه ورود و استفاده از موتورهای برقی شهرداری تهران به صورت جدی وارد شد و آماده هستیم، هر کسی که بخواهد از این موتورها استفاده کند، ضمن ارایه وام، فرصت استفاده بدون محدودیت از موتور‌سیکلت‌ها در سطح شهر تهران را برای افراد ایجاد کنیم. البته همزمان با این اقدامات، اقدامات سلبی نیز در دستور کار قرار گرفته، به‌طوری که در برخی از مناطق از ورود موتورهای غیربرقی جلوگیری خواهیم کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: