کد خبر: ۳۴۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024June 22
در افراد دچار پیش دیابت جذب مواد مغذی بدن در بخش بالایی روده کوچک اتفاق می افتد و همین امر واکنش هورمونی را کاهش می دهد که به طور نرمال در روده بزرگ اتفاق می افتد.
شفا آنلاین:سلامت> یک داروی پیش دیابت جدید به نام APHD-۰۱۲ که در شرکت داروسازی زیستی «آلفیا فارما» توسعه یافته، نتایج نویدبخشی داشته و اکنون وارد مرحله دوم آزمایش بالینی شده تا عملکرد آن ارزیابی شود.
به گزارش شفا آنلاین استفن سباستین بولتز، محقق ارشد آلفیا فارما در این باره می گوید: ما مشتاقیم که برای نخستین بار مکانیسم عملکرد APHD-۰۱۲ را نشان دهیم که از لحاظ بالینی نیز کارآمد بود. علاوه بر نشان دادن پتانسیل مدیریت پیشرفت وضعیت پیش دیابت، با توجه به مکانیسم عملکرد آن در احیای الگوی آزادسازی هرمون در روده، مزایای بالینی مختلفی در زمینه دیابت، چاقی و غیره دارد.

در افراد دچار پیش دیابت جذب مواد مغذی بدن در بخش بالایی روده کوچک اتفاق می افتد و همین امر واکنش هورمونی را کاهش می دهد که به طور نرمال در روده بزرگ اتفاق می افتد. APHD-۰۱۲ یک فرمولاسیون خوراکی با پوششی از دانه های گلوکز است که برای آزادسازی این ماده در بخش های از پیش تعیین شده روده بزرگ طراحی شده تا به این ترتیب واکنش دریافت مواد مغذی توسط سلول به حداکثر برسد و مسیر سیگنال دهی هورمون نیز فعال شود.

در آزمایش بالینی حدود ۳۰ فرد دچار پیش دیابت، مبتلا به دیابت و سالم شرکت و روزانه یک دوز از این دارو را به مدت ۶ هفته دریافت کردند. هدف اصلی نیز بهبود تحمل گلوکز بود که با یک تست تحمل گلوکز دهانی(OGTT)اندازه گیری شد.

چنین تستی نشان می دهد بدن هضم قند را چگونه انجام می دهد و به عنوان آزمایشی برای افراد پیش دیابت و مبتلا به دیابت نوع ۲ به کار می رود. فردی که حداقل ۸ ساعت غذا نخورده، یک محلول گلوکز (معمولا حاوی ۷۵ گرم از این ماده) را می نوشد و سطح BGLآن ۲ ساعت بعد اندازه گرفته می شود. فرد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت پس از OGTT نیز قند خون بالایی دارد.

طی این آزمایش بالینی هیچ رویداد ناگواری مشاهده نشد و عوارض جانبی رصد شده در ۸ نفر از دریافت کنندگان دارو(۲۷ درصد) و ۵ نفر از دریافت کنندگان دارونما(۱۷درصد) مشاهد شد.

این شرکت داروسازی همچنین مشغول انجام مرحله دوم آزمایش بالینی تاثیرگذاری فرمولاسیون گلوکز خوراکی به عنوان ابزاری برای مدیریت وزن در افراد دچار چاقی مفرط است./مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: