کد خبر: ۷۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 14
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشد ازدواج در پنج ماه نخست سال‌جاری 3.3 درصد بود و آمار طلاق نیز روند رو به رشدی داشت، به گونه‌ای که در این مدت آمار طلاق در کشور 11.5 درصد افزایش داشت.
به گزارش شفا آنلاین،محمد اسحاقی در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تأثیر مسائل اجتماعی خیلی زیاد است بنابراین باید همه عوامل و شاخصه‌ها را در نظر بگیریم و آنگاه به عوامل موجود ورود پیدا کنیم تا بتوانیم اثرات آن‌ها را احصا کنیم.

وی افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که نیروهای مختلفی در آن حضور دارند و همه سعی می‌کنند بر سلطه خود دست یابند بنابراین قدرت‌های بزرگ جهان همواره تلاش می‌کنند فرهنگ خود را در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه ایران اسلامی ترویج دهند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تغییراتی که در 50 سال گذشته در کشور به وجود آمده موجب شده که جمعیت روستایی کشور 30 درصد و جمعیت شهری نیز 70 درصد شود و شهرنشینی نیز پیامدهایی به همراه دارد که یکی از آن‌ها کاهش تمایل به فرزندآوری است.

اسحاقی ادامه داد: بسیاری از ابزار لوازم‌التحریر، فیلم، سریال و نوع پوشش می‌تواند انتقال‌دهنده یک فرهنگ باشند بنابراین انتظار می‌رود در ایران اسلامی از ابزارها و وسایلی استفاده شود که فرهنگ اصیل و غنی اسلامی ـ ایرانی را در جامعه رواج دهد.

وی عنوان کرد: در بحث عفاف و حجاب نیز طراحی گسترده‌ای وجود دارد تا پرچم عفاف و حجاب در ایران اسلامی پایین کشیده شود بنابراین باید هوشیار باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با کمال تأسف در یک کشور اسلامی هزینه‌های تأمین لباس پوشیده برای خانم‌های محجبه بسیار بالاست و البته به این نکته نیز باید توجه کرد این نوع لباس‌ها به ندرت در بازار عرضه می‌شود.

اسحاقی گفت: همواره تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه پیامدهایی را به دنبال داشته است که یکی از اثرات آن روی روند کلی جمعیت کشور است.

وی بیان کرد: این تحولات موجب شده به مرور زمان میل به ازدواج در سنین مناسب، احساس مسئولیت و میل به فرزندآوری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این در حالی است که چنین تغییراتی جنبه مثبت نیز دارد اما به دلیل عدم مدیریت جنبه‌های منفی آن‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اسحاقی با اشاره به سه سند راهبردی کشور اضافه کرد: نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه سند مهم راهبردی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور موضوعات متعددی را شناسایی کرده و راهکارهای متناسب برای رفع مشکلات احصا شده نیز مطرح و تأیید شده است که امیدواریم به زودی ابلاغ و اجرایی شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: نقشه جامع علمی نیز موجب می‌شود بتوانیم در عرصه‌های علمی و پژوهشی به جایگاه بهتری در سطح بین‌المللی دست پیدا کرده و در مرزهای دانش با اقتدار حرکت کنیم.

اسحاقی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز زیربنایی است که می‌تواند در خدمت علم و فرهنگ قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد باروری از سال 65 تا 90 روند نزولی داشته است به گونه‌ای که در سال 65 نرخ رشد باروری در کشور 6.4 بود اما این نرخ در سال 90 به 2.3 کاهش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آمارها نشان می‌دهد روند نزولی رشد جمعیت به گونه‌ای است که از حد جایگزینی عبور کردیم بنابراین باید راهکارهایی برای خروج از این وضعیت در پیش بگیریم.

اسحاقی یادآور شد: رشد ازدواج در پنج ماه نخست سال جاری 3.3 درصد بود و آمار طلاق نیز روند رو به رشدی را تجربه کرد به گونه‌ای که در این مدت آمار طلاق در کشور 11.5 درصد افزایش داشت.

این مسئول ادامه داد: در پنج ماه نخست سال جاری آمار طلاق در استان قزوین حدود 10 درصد رشد داشته و آمار ازدواج نیز فقط نیم درصد رشد داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: