کد خبر: ۷۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 12
شفا آنلاین>اجتماعی>يکي از نکات مدرسه تابستاني طب اورژانس و بيماران تروما، حضور دانشجويان خارجي بود.
در صحبت با دانشجويان خارجي چه بازخوردهايي در رابطه با سطح علمي آموزش ايران دريافت کرده‌ايد؟

به گزارش شفا آنلاین،مي‌توان گفت تمام دانشجويان خارجي شرکت کننده در برنامه راضي بودند. بسياري از آنها مي‌گفتند، در ابتدا از آمدن به ايران نگران بودند ولي پس از سفر به ايران متوجه شدند که اگر نمي آمدند، چه کار اشتباهي کرده بودند. ما از اين جهت نيز بايد به مسائل نگاه کنيم و ببينيم که چقدر اين سفرها و اين تعاملات نگاه ديگران را در کشورهاي مختلف به ما و کشور ما تغيير مي دهد.

زماني که آنان به ايران سفر مي کنند، سطح علمي و کيفي درمان را در اينجا مي‌بينند و روال عادي جامعه و مردم را از نزديک مشاهده مي کنند، مي بينند که با چيزهايي که در گذشته رسانه هاي جمعي به آنها گفته بود متفاوت است. به همين علت اکثر افرادي که در اين مدرسه تابستاني شرکت داشتند از حضور در اينجا حس خوبي داشتند.

برنامه‌هاي بعدي شامل چه مواردي مي‌شود؟

اين برنامه هاي علمي که هم براي دانشجويان و هم براي اساتيد گذاشته
مي‌شود هميشه وجود دارد. ما در تلاشيم تفاهم نامه هايي ايجاد کنيم که همکاران ما در ايران و کشورهاي خارجي نه تنها در دوره هاي کوتاه مدت بلکه در دوره هاي رسمي به صورت مشترک فعاليت کنند تا هم آنان به ايران بيايند و هم ما به کشورهاي ديگر سفر کنيم. بايد توجه داشت هر چقدر اين تعاملات علمي بيشتر صورت بگيرد، دنبال فضاي بدون مرز جغرافيايي باشيم بهتر است.

چه ميزان از اين فعاليت‌هاي علمي روي دانشجويان ايراني تأثير گذاشته است؟

آشنا شدن با فرهنگ ها و طرز تفکرهاي مختلف فايده دو طرفه دارد. کسي که در خارج از کشور تحصيل مي‌کند و به اينجا مي آيد بيماراني را با شرايطي متفاوت از آنچه در کشور خود ديده مي بيند و مي‌تواند با کارايي بيشتري در ادامه فعاليت کند.

دانشجويان ما نيز که به کشورهاي ديگر مي‌روند با همين مسئله متوجه مي‌شوند. اين مدرسه تابستاني امسال نيز در رابطه با ساختار اورژانس و مدريريت بحران در نظر گرفته شد و دانشجويان کشورهاي ديگر نيز که ساختار مورد نظر خود را داشتند با سيستم ما آشنايي بهتري پيدا کردند. بنابراين اين نشست ها و تعاملات نفع دوطرفه داشت.

يعني ساختار اورژانس ما متفاوت‌تر از کشورهاي ديگر است؟

اين ساختار براي آنان تازگي ندارد اما به اين صورت است که مثلاً ما پزشک اورژانس داريم. اين سمت در بيمارستان هاي خارج از کشور تعريف نشده است. در کشورهاي ديگر هم امکان دارد سيستم متفاوتي داشته باشند.

دانشجويان ما هم در صحبت با دانشجويان دانشگاه هاي متفاوت متوجه سيستم هاي مختلف موجود در دنيا مي شوند و مي‌توانند در آينده از آنها استفاده کنند. خوبي اين مدارس هم همين است.

گفته شده برنامه اي که براي سال بعد در نظر گرفته شده، نقص ايمني است.

براي سال بعد پيشنهاد شده است که مبحث ايمونولوژي باليني و کاربردي مورد نظر قرار بگيرد که در صورت موافقت و استقبال دوستان خوشحال مي شوم، کار را مديريت کنم. بحث اين است که بين علوم پايه و باليني ارتباط نزديکي باشد. و در صورت انجام به اين مي پردازيم که در علوم پايه
چه تست‌هايي وجود دارد و چه بيماراني دچار نقص ايمني مي شوند و در صورت استقبال مدرسه تابستاني بسيار خوبي خواهد بود.

اين مبحث چه ميزان کشش و انگيزه دارد تا دانشجويان خارجي را مانند امسال راهي ايران کند؟

اين موضوع نيز جذابيتي کمتر از اورژانس ندارد چرا که ما در کشور خود تعداد بسيار بالايي ازدواج فاميلي داريم و يک سوم جمعيتي که به دنيا مي آيند حاصل ازدواج فاميلي هستند و همين باعث مي شود شيوع قابل توجهي از نقص ايمني در کشور ديده شود و همين شيوع باعث شده انواعي از بيماري ديده شود که در کشورهاي ديگر نيست. بنابراين خيلي ها چيزهايي در کتاب ها مي خوانند که در صورت ديدن آن بيماران تجارب زيادي هم کسب مي کنند.


نيما رضايي

هماهنگ کننده بخش بين الملل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: