کد خبر: ۷۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>اجتماعی>هرچند در سال‌هاي اخير روند تصادفات منجر به مرگ در ايران کاهش داشته اما هنوز هم در اين زمينه جزو هفت کشور اول دنيا هستيم و به اخبار تصادف‌ها عادت کرده‌ايم اما وقوع تصادف بين دوآنبولانس جزو اتفاقات نادر محسوب مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، هفته گذشته خبرگزاري‌ها از تصادف مهيب دو دستگاه آمبولانس در کيلومتر 70 محور خاش - زاهدان خبر دادند. آمبولانس اول درحال انتقال يک تبعه پاکستاني مجروح به همراه يک سرباز نيروي انتظامي از منطقه کورين به زاهدان بوده است که با آمبولانس ديگري که در حال عزيمت به چانعلي براي امدادرساني به يک زن باردار بوده، «شاخ به شاخ» مي‌شود. متاسفانه در اين حادثه سه نفر مجروح شدند و يکي از تکنسين‌هاي اورژانس به نام «حسين ميري» جان خود را از دست داد.

با انتشار اين خبر و همزمان با آغاز گمانه‌زني‌ها درباره علت وقوع اين حادثه، رؤساي مراکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور و دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، به طور هماهنگ از کمبود منابع انساني در اورژانس کشور و بالطبع اورژانس زاهدان و کشيک‌هاي پرشمار و خستگي و دوري 15 روزه پرسنل اورژانس از خانه و خانواده خود گلايه سردادند.

اين گلايه‌ها هرچند که مي‌تواند در جاي خود قابل تامل باشد، اما طرح آنها آن هم بلافاصله پس از اين حادثه، اذهان عمومي را به اين سمت و سو سوق داد که شايد علت حادثه، خطاي انساني ناشي از خستگي و خواب‌آلودگي بوده است.

هرچند که در اين چند روز علت‌هاي ديگري هم مطرح شد. مانند اينکه در آمبولانس اول که تبعه مجروح پاکستاني به همراه سرباز نيروي انتظامي را به زاهدان منتقل مي‌کرده، درگيري رخ داده که شايد در پي اقدام به فرار تبعه مجروح و دربند پاکستاني بوده است و اين درگيري تمرکز راننده را بر هم زده و اسباب وقوع حادثه را فراهم کرده است.
رئيس مرکز حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور در گفتگو با سپيد ضمن طرح دوباره کمبود نيروي انساني در اورژانس کشور گفت: «بخشي از نيروهاي اورژانس، در استخدام دولت هستند، بخشي از آنها به شکل قراردادي با ما همکاري مي‌کنند و بخشي از کارها هم که بر اساس روش برون سپاري دولت، به افراد و اشخاص سپرده شده است.» امين صابري‌نيا ادامه داد: «استاندارد پايگاه‌هاي اورژانس، حضور حداقل 9 نيرو را ايجاب مي‌کند، ولي درحال حاضر پايگاه‌هاي ما با 5 نيرو اداره مي‌شود که اين مساله راندمان کار را کاهش مي‌دهد.» وي با مناسب خواندن تعداد و برند مرسدس بنز و مدل‌هاي بالاي آمبولانس‌هاي کشور، بار ديگر بر کمبود نيروي انساني تاکيد کرد و افزود: «درحال حاضر پرستاران با مهارت بالا در آمبولانس‌هاي ما، خدمت رانندگي را هم ارائه مي‌کنند.

درواقع نيروهاي اورژانس کشور، همگي «چندمهارتي» هستند و اميدوارم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، در ارتباط با کمبود نيروي انساني در اورژانس کشور، تصميم عاجلي اتخاذ کند.» صابري‌نيا خاطرنشان کرد: «کمبود نيروي انساني، باعث فشار به نيروهاي موجود مي‌شود که اين فشار، توان عملياتي و مهارتي نيرو را کاهش مي‌دهد.» از او پرسيدم: «آيا اين توضيحات شما به معني قصور راننده آمبولانس تحت تاثير خستگي ناشي از کار زياد بوده است؟» امين صابري‌نيا اما اين مطلب را تاييد نکرد و علت اصلي حادثه را در دست بررسي خواند. براي بررسي بيشتر اين موضوع، با روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان هم تماس‌هايي را برقرار کرديم، ولي متاسفانه اين تماس‌ها اثربخش نبود.

چنانچه در روزهاي آينده اخبار تازه‌اي از اين حادثه دلخراش به دست ما برسد، خوانندگان عزيز را هم در جريان خواهيم گذاشت. راشدي با اشاره به انتشار اخبار غير واقعي در خصوص مرگ يک امدادگر ديگر که شبکه هاي مجازي را فرا گرفته گفت: «اين خبر کذب است و روند درماني سه زخمي حادثه با تلاش کادر پزشکي در حال انجام است.» وي گفت: «يکي از زخمي ها همچنان در بخش فوريت هاي پزشکي است، بنا به گفته پزشک معالج حال عمومي اش رو به بهبودي و اميد داريم که طي چند روز آينده به بخش منتقل شود.»

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: