کد خبر: ۷۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 26
رئیس سازمان غذا و دارو:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تعداد داروسازان کمتر از ۵ درصد جامعه پزشکی است، گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۳ داروخانه و ۲۲ داروساز داریم.

به گزارش شفا آنلاین : رسول دیناروند در جمع خبرنگاران در حاشیه چهاردهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران اظهار داشت:‌ کم‌تر از 5 درصد جامعه پزشکی داروساز هستند، ولی همین تعداد محدود تأثیرات زیادی داشته، ولی با این وجود نگرانی‌هایی درمورد افزایش تعداد داروسازان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 22.5 داروساز و 13 داروخانه در کشور داریم، گفت: این شاخص 50 درصد کم‌تر از میانگین منطقه‌ای که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده، است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: طی 10 سال آینده شاخص‌های تعداد داروخانه و داروساز تقریباً مشابه کشورهای منطقه هم‌چون ترکیه خواهد شد و نباید نگران آینده شغلی داروسازان باشیم.

دیناورند ادامه داد: البته نگرانی‌ها را درمورد آینده شغلی داروسازان می‌پذیریم و وزارت بهداشت در پذیرش داروسازان دقت می‌کند که بیت‌المال به خطر نیفتد؛ چراکه تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازها باشد. همچنین با توجه به توسعه صنعت داروسازی،‌ مکمل‌ها، محصولات آرایشی ـ بهداشتی و... نگرانی درمورد آینده شغلی داروسازان کم‌تر می‌شود.

وی افزود: سهم صنعت داروسازی در حال حاضر در بازار 10 میلیارد دلار است که 5 میلیارد دلار آن مربوط به تولید داخل است. داروسازان می‌توانند امیدوار باشند که در صنعت داروسازی کنترل بازار و بازاریابی دارو و... حضور داشته باشند و دغدغه شغلی نداشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت داروسازی سال گذشته نسبت به سال قبل افزایش یافت، اعلام کرد: سهم تولید داخلی شیب آن از نظر ریالی برای اولین بار کاهش نیافت، بلکه بیش‌تر شد، به‌طوری‌که سال 93 سهم تولید داخل نسبت به کل بازار از 63 درصد به 67.5 درصد رسید.

وی اظهار داشت: هدف ما این بوده که در سال 1404 سهم تولید داخل نسبت به کل بازار را به 75 درصد برسانیم. همچنین مثبت کردن تراز دارایی کشور از دیگر اهداف ما بوده که بتوانیم صادرات را بر واردات دارو فزونی بخشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته واردات دارو یک میلیارد دلار و صادرات آن 200 میلیون دلار بود و در تلاش هستیم طی 10 سال آینده این اختلاف را به حداقل برسانیم، همچنین امیدواریم سهم صادرات نسبت به واردات بیش‌تر شود.

دیناروند با اشاره به این‌که از نظر کمی 95 درصد دارو تولید داخل است، افزود:‌ سهم صنعت داروسازی 96 تا 97 درصد است و در تلاش هستیم که این سهم همچنان حفظ شود.

وی در رابطه با تولید داروهای نوترکیب، بیان داشت: تولید داروهای نوترکیب در شرایط مطلوب است و امسال 2 یا 3 فرآورده آنتی‌بادی با ارزش و حیاتی وارد بازار خواهد شد. این فرآورده‌ها سال گذشته تولید شده و اکنون مراحل کنترل کیفی را طی می‌کند و امیدواریم به زودی وارد بازار شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که چقدر در طرح تحول سلامت به دغدغه داروسازان توجه شده است، گفت: در این طرح بیش‌تر به فکر معضلات مربوط به مردم بوده‌ایم،‌ البته رضایت‌مندی کسانی که به مردم خدمت ارائه می‌دهد باید مورد توجه قرار گیرد.

دیناروند با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های داروسازان کاهش سهم بخش خصوص یاست، تصریح کرد: برنامه هایی را داریم که سهم دولت افزایش نیابد و وزیر بهداشت نیز معتقد است ارائه خدمات باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد و دولت کار مدیریتی کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: