کد خبر: ۳۴۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
رییس زاده عنوان کرد؛
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که حوزه سلامت نباید رها شود، به تشریح مهم‌ترین انتظارات جامعه پزشکی از دولت چهاردهم پرداخت.
شفا آنلاین:سلامت>محمد رئیس زاده با زنده نگه داشتن یاد شهدای خدمت، گفت: شهید رئیسی در طول سه سالی که توفیق بود در کنارشان همکاری داشتیم، نگاه قابل توجهی به حوزه سلامت داشتند، ولی دیدگاه رئیس جمهور شهید، جاری و ساری و عملیاتی نشد.

به گزارش شفا آنلاینوی با اشاره به اینکه کلیدی ترین نکته درباره انتظارات از دولت چهاردهم داشتن درک صحیح دولت جدید از حوزه سلامت است، افزود: در چند سال گذشته برخی مسئولین درک عمیق، درست و شفاف به حوزه سلامت نداشتند و حوزه سلامت را تهدید می‌دانستند. در حالی که حوزه سلامت یک فرصت بی نظیر است، هم برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و هم برای افتخار و پیشرفت در عرصه جهانی و در نهایت زنده کردن سابقه تمدنی عظیم طب ایران در دوران‌های ابن سینا و رازی‌ها.

رئیس زاده تصریح کرد: دولت آینده به جای تهدید دانستن حوزه سلامت و به جای نگاه مهار جامعه پزشکی، حوزه سلامت را یک فرصت بی نظیر برای اقتصاد کشور جهت جلوگیری از هدر رفت منابع کشور و تولید سرمایه و ارزآوری در نظر بگیرید.

وی با اشاره به اینکه سکاندار آینده دولت باید وقت مبسوطی برای حوزه سلامت بگذارد تا اطلاعات و بحث‌های تخصصی و عمیق حوزه سلامت را درک کند، افزود: همه نامزدهای رئیس جمهوری دولت چهاردهم شاید اشراف در حوزه سلامت داشته باشند ولی از نظر نظام پزشکی باید درک آنان از این حوزه دقیق‌تر شود.

رئیس زاده ادامه داد: بحث دوم نیروی انسانی است که همه چیز حوزه سلامت است، زیرا پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها و بهترین تجهیزات و دارو نیز داشته باشیم ولی از نظر نیروی انسانی خالی باشیم، راه به جایی نمی‌بریم، بنابراین نیروی انسانی همه سرمایه حوزه سلامت است و باید حق و حقوق نیروی انسانی حوزه سلامت که سال‌ها عمر خود را برای تحصیل و خدمت گذاشته احقاق شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به مقوله انتظارات از دولت آینده در حوزه سلامت به ضرورت توجه دولت به اسناد بالادستی و رعایت حفظ تولیت وزارت بهداشت و همچنین جلوگیری از هدر رفت منابع به ویژه از سوی بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت آینده به پیشگیری و غربالگری اهمیت دهد، زیرا هزینه‌هایی هنگفتی از منابع تولید ناخالص باید به دلیل توجه نکردن به خسارات تصادفات در جاده‌ها و عوارض چاقی و دیابت پرداخت شود، ولی در خصوص پرداختی کادر سلامت خساست می‌شود.

رئیس زاده ادامه داد: تولید و خلق منابع مالی جدید بر اساس برنامه توسعه باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد و ۳۰ درصد این منابع از صادرات تأمین شود، به طور مثال با وجود اقلیم جغرافیایی مناسب ایران در زمینه گیاهان دارویی، چرا در تولید گیاهان دارویی فعال نیستیم، و یا چرا در بازارهای جهانی از جمله در گردشگری سلامت فعال نیستیم و چرا دولت‌ها در ارزآوری در این حوزه‌ها حساس نیستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: همچنین دولت آینده باید منابع مالی که در قانون مصوب شده تا به حوزه سلامت پرداخت شود، اهتمام ورزد.

رئیس زاده با تاکید بر قوی‌تر شدن بیمه‌ها برای پوشش بهتر در حوزه پیشگیری و درمان بیماران گفت: حوزه بهداشت و پیشگیری و جلوگیری از بیماری باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد.

وی ادامه داد: نباید فقط بگوییم ما در حوزه سلامت در منطقه و جهان اول هستیم و همه را دلخوش کنیم، درحالیکه باید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و رؤسای دانشگاه و شبکه‌ها بر اساس شاخص استانداردها، گزارش دهند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: در دولت آینده حوزه سلامت نباید رها شود و باید از اجرای طرح‌های خلق الساعه پرهیز کرد.

رئیس زاده در ادامه در خصوص مهم‌ترین شاخص انتخاب وزیر بهداشت آینده عنوان کرد: در حوزه سلامت برخی کارها را اصلاً نباید انجام داد، به طور مثال وزیر بهداشت دولت آینده نباید کتمان درمانی کند، مثلاً وزیر بهداشت نباید مشکلات حوزه سلامت و جامعه پزشکی را فدای خوشایند مسئولین بالادستی کند، بنابراین وزیر بهداشت دولت آینده باید تمام مواردی که در این برنامه عنوان شد در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و جمله طلایی رهبر معظم انقلاب که عنوان کردند "بیمار نباید به جز درد بیماری رنج دیگری داشته باشد"، به عنوان هدف طلایی حوزه سلامت دنبال و اجرا کند.

وی افزود: وزیر بهداشت دولت آینده باید با اعضای جامعه پزشکی، انجمن‌ها، نخبگان و پیشکسوتان تعامل برقرار کند. همچنین باید رفع دغدغه درمان داشته باشد، نباید دارو و تجهیزات پزشکی و متخصص دچار کمبود باشد و بر اساس دغدغه رهبر انقلاب، نباید دسترسی بیمار به این موارد با مشکل مواجه شود و اصلاً بیمار دغدغه هزینه بیماری نداشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: وزیر بهداشت دولت آینده باید فرایند نظام ارجاع را با راهکارهای واقعی و به صورت فازبندی درست، اجرا و تکمیل کند.

رئیس زاده در خصوص شاخص‌های انتخاب وزیر بهداشت در دولت آینده گفت: رئیس جمهور و مجلس همیشه از حوزه سلامت درخواست‌هایی دارند، وزیر بهداشت دولت آینده باید بتواند به مسئولین ارشد نظام تبیین کند که تحقق این درخواست‌ها الزاماتی دارد ولو اینکه این الزامات برای مسئولین ارشد، تلخ باشد، بنابراین انتقال درست مسائل و مشکلات حوزه سلامت نباید فدای برخی فشارها شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: معتقدم با صداقت، شهامت، علم و تدبیر می‌توان چالش‌های حوزه سلامت را از تهدید به فرصت تبدیل کرد.

رئیس زاده در خصوص تغییر ساختار وزارت بهداشت دولت آینده در برنامه کشیک سلامت، گفت: اول باید شفافیت در وزارت بهداشت حاکم شود و فرایندها شفاف شود، مثلاً چرا موضوع طرحی‌ها هنوز به صورت سنتی اجرا می‌شود و باید شفاف شود که چه تعداد داروساز و دندانپزشک در کشور تقسیم می‌شود و این مسئله باید در حوزه آموزش و درمان نیز اجرا و شفافیت به وجود آید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: برخی اختیارات وزارت بهداشت باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شود و در کل ساختار وزارت بهداشت نیاز مبرم به بازبینی اساسی دارد.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: در زمینه به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در وزارت بهداشت باید از همه رشته‌ها استفاده شود و فرآیند مدیریت در این وزارتخانه معطوف به برخی رشته‌ها نشود، مثلاً باید از متخصصین بهداشت در حوزه‌های بهداشت استفاده شود و معاونین این وزارتخانه از رشته‌های مختلف انتخاب شوند./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: