کد خبر: ۳۴۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
هرگز بدون مشورت با پزشک را متوقف نکنید. در بسیاری از موارد، بهترین راه برای قطع مصرف بیشتر داروهای ضد افسردگی این است که به آرامی دوز خود را تحت نظر پزشک کاهش دهید.
شفا آنلاین:سلامت>پزشک داروی ضد افسردگی را برای کمک به تقویت خلق و خو یا کاهش اضطراب شما تجویز می کند. اما به محض اینکه احساس بهتری کردید، ممکن است تصور کنید که دیگر به دارو نیاز ندارید. بنابراین مصرف آن را متوقف کنید و ناگهان احساس می کنید آنفولانزا دارید، یا یک حشره معده دارید، یا شاید فکر کردن برایتان سخت شود و افکار مزاحم پیدا کنید.

به گزارش شفا آنلاینپس از اینکه داروی خود را کنار می گذارید احتمالاً علائم قطع مصرف را دارید.

هنگامی که داروهای ضدافسردگی که بر سروتونین شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارند ناگهان قطع می‌شوند، بدن ممکن است با علائم فیزیکی و احساسی ناشی از عدم افزایش ناگهانی سطح سروتونین که هنگام مصرف داروی ضد افسردگی رخ می‌دهد، پاسخ دهد. این علائم از نظر فنی مشابه «ترک فیزیکی» از دارو نیستند. ترک فیزیولوژیکی زمانی اتفاق می افتد که فردی در حال مصرف دارویی است که می تواند اعتیادآور باشد که منجر به ولع مصرف مواد مخدر می شود.

داروهای ضد افسردگی اعتیادآور نیستند یا ایجاد عادت نمی کنند. برخلاف ترک دارو، اثرات قطع داروی ضد افسردگی به اعتیاد مربوط نمی شود، اما می تواند منعکس کننده پیامدهای فیزیولوژیکی قطع دارو باشد، درست مانند زمانی که فرد مبتلا به دیابت انسولین را قطع می کند.

از هر پنج نفری که به مدت شش هفته یا بیشتر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، یک نفر ممکن است در صورت قطع ناگهانی دارو، علائم قطع را تجربه کند. کاهش تدریجی دارو تحت نظارت متخصص سلامت روان می تواند به جلوگیری یا به حداقل رساندن علائم کمک کند. با این حال، هنوز هم کسانی که دوز خود را خیلی سریع کاهش می دهند یا گاهی حتی به آرامی دارو را ترک می کنند، علائم مشهود است.

علائم قطع داروهای ضد افسردگی چه زمانی ظاهر می شود؟

پزشک شما ممکن است علائم قطع داروهای ضد افسردگی را در موارد زیر تشخیص دهد:

  • چند روز پس از قطع یک داروی ضدافسردگی به طور ناگهانی علائم بروز می کند.
  • با شروع مجدد مصرف داروهای ضد افسردگی، علائم به سرعت از بین می روند.

چه چیزی باعث سندرم قطع داروهای ضد افسردگی می شود؟

هیچ راهی برای پیش بینی وجود علائم قطع مصرف پس از ترک یک داروی ضد افسردگی وجود ندارد؛ دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به سندرم قطع داروهای ضد افسردگی مبتلا می شوند در حالی که برخی دیگر این وضعیت را تجربه نمی کنند.

داروهای ضد افسردگی به بازیابی عملکرد طبیعی مواد طبیعی تنظیم کننده خلق و خو در مغز، به نام انتقال دهنده های عصبی، از جمله سروتونین و نوراپی نفرین، کمک می کنند. برخی از کارشناسان سلامت روان این نظریه را مطرح می کنند که قطع ناگهانی یک داروی ضد افسردگی به سادگی به مغز شما فرصت نمی دهد تا خود را با تغییرات سریع وفق دهد.

کدام داروهای ضد افسردگی سخت تر ترک می شوند؟

همه داروهای افسردگی به طور بالقوه می توانند منجر به علائم قطع شوند، اما برخی از آنها بسیار بیشتر از سایرینعلائم ترک ایجاد می کنند.

در واقع، بروشورهای موجود در جعبه داروهای ضد افسردگی اغلب هشدار می دهند که قطع سریع دارو ممکن است منجر به ظاهر شدن علائم آزاردهنده شود. با این حال، علائم قطع با داروهای ضدافسردگی که برای مدت زمان کوتاه‌تری در بدن شما باقی می‌مانند، بیشتر است، به‌ویژه آنهایی که هم سروتونین و هم نوراپی نفرین را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند دولوکستین (سیمبالتا) و ونلافاکسین (افکسور).

سایر داروهای کوتاه اثر که عمدتاً سروتونین را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • سیتالوپرام (سلکسا)
  • اسیتالوپرام (Lexapro)
  • پاروکستین (پاکسیل)
  • سرترالین (زولوفت)

ظاهر شدن علائم قطع مصرف با داروهایی که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بدن پاک شود، مانند فلوکستین (پروزاک) یا ورتیوکستین (ترینتلیکس) کمتر رایج است . با این حال، داروهای ضد افسردگی با اثر طولانی‌تر هنوز هم گاهی اوقات می‌توانند باعث علائم قطع مصرف شوند.

همچنین علائم قطع در افرادی که مصرف انواع قدیمی‌تر داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده‌های سه حلقه‌ای و مونوآمین اکسیداز (MAOIs) را متوقف کرده‌اند، گزارش شده است.

علائم قطع داروهای ضد افسردگی چقدر طول می کشد؟

علائم ترک داروهای ضد افسردگی به داروهای خاصی که مصرف کرده اید بستگی دارد.

علائم اغلب در عرض سه روز پس از قطع داروی ضد افسردگی رخ می دهد. ممکن است تفاوت هایی در احساس افراد هنگام قطع دارو وجود داشته باشد. برخی از افراد ممکن است علائمی داشته باشند که متوسط تا شدید هستند و ممکن است بیش از چند هفته طول بکشد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی و نوسانات خلقی
  • سرگیجه و مشکلات تعادل، احتمالاً سرگیجه
  • احساس شوک الکتریکی
  • خستگی
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • سردرد
  • از دست دادن هماهنگی
  • اسپاسم عضلانی
  • حالت تهوع
  • کابوس ها
  • لرزش
  • مشکل خواب
  • استفراغ

در موارد نادر، ترک داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث شیدایی شود. برخی از انواع قدیمی‌تر داروهای ضد افسردگی به نام MAOI عوارض ترک می‌تواند منجر به گیجی و علائم روان‌پریشی شوند.

چگونه داروهای ضد افسردگی را با خیال راحت ترک کنیم؟

اگر به توقف درمان ضد افسردگی خود فکر می کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد خطرات و مزایای قطع درمان صحبت کنید.

هرگز بدون مشورت با پزشک را متوقف نکنید. در بسیاری از موارد، بهترین راه برای قطع مصرف بیشتر داروهای ضد افسردگی این است که به آرامی دوز خود را تحت نظر پزشک کاهش دهید. این تکنیک به مغز شما کمک می کند تا با تغییرات شیمیایی جدید سازگار شود و می تواند به جلوگیری از علائم قطع کمک کند.

پزشک به شما خواهد گفت که چگونه دوز خود را طی چند روز کاهش دهید. هرگز سعی نکنید این کار را به تنهایی انجام دهید.

گاهی اوقات، پزشکان می توانند داروهایی را برای کمک به علائم قطع مصرف مانند حالت تهوع یا بی خوابی تجویز کنند. آنها همچنین ممکن است تغییر از یک داروی ضد افسردگی کوتاه مدت به یک داروی ضد افسردگی طولانی مدت را توصیه کنند تا انتقال دارو برای افسردگی را تسهیل کند.

علائم قطع داروی ضد افسردگی معمولا در عرض چند هفته از بین می رود اما اگر علائم ترک شما بسیار شدید است، پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای تسکین آنها توصیه کند./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: