کد خبر: ۷۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناسان ژنتیک معتقدند دیر ازدواج‌کردن باعث می‌شود که بیماری‌های ژنتیک نسل‌های آینده را تهدید کند.
به گزارش شفا آنلاین،شاید بحث‌کردن درباره مشکلات جوانان در جامعه فعلی به یک معضل تکراری تبدیل شده باشد و همه افراد جامعه از کارشناسان گرفته تا افراد معمولی تا حدی به این مشکلات واقف باشند اما فراتر از خود مشکل، عواقب ناخواسته آنها می‌باشد که این روزها بیشتر سروصدا کرده است. از جمله این مشکلات بایستی به بالارفتن سن ازدواج اشاره کرد که عواقب آن بیشتر گریبان دختران و نسل آینده کشور را می‌گیرد. چرا که زنان و دختران با بالارفتن سن ازدواج و باروری در این سنین شانس داشتن فرزندی سالم فراتر از آن چشیدن طعم فرزند داری را از دست خواهند داد.

گفتنی است که یکی از نتایج ناخواسته و پیش‌بینی نشده این ازدواج‌ها افزایش تولد فرزندانی با بیماری‌های ژنیتکی و معلول است.

از نظر علم جمعیت شناسی نیز باروری با بالا رفتن سن ازدواج کاهش‌ یافته و به طبع بر نیروی کار و تاثیر‌ش در اقتصاد اثرگذار خواهد بود.

ابتلا به سندروم دان  نتیجه بارداری در سنین بالای 35 سال
دکتر مسعود گرشاسبی متخصص ژنتیک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص مسئله اشتغال جوانان و مشکلات اجتماعی ابراز تاسف کرد و گفت: بروز این مشکلات اجتماعی باعث بالارفتن سن ازدواج در جوانان شده که به طبع آن مشکلاتی را در زمینه ژنتیک برای فرزندان آنها به بار می‌آورد. زمانی که یک مادر در سنین بالای 30 سال به خصوص 35 سال باردار می‌شود بروز برخی بیماری‌های کروموزومی افزایش می‌یابد. همچنین براساس آمارها از هر 50 مادر باردار بالای 35 سال یک نفر کودک مبتلا به سندروم دان خواهد داشت.

وی افزود: این بیماری بسیار خطرناک بوده به طوری که افراد مبتلا به آن قادر نیستند که زندگی عادی داشته باشند. لذا لازم است این افراد آزمایشات تشخیص را پیش از بارداری انجام دهند.

فرزند برای این زوجین حکم طلا را دارد
گرشاسبی با اشاره به اصطلاح بچه طلایی (golden baby) گفت: این اصطلاح که اخیرا در جامعه ما رواج یافته است. به زوجینی تعلق می‌گیرد که در سنین بالا ازدواج کرده و چندان شانس از دست‌دادن بارداری در این دست از زوجین حکم طلا را دارد، حتی اگر نوزاد با سلامتی کامل متولد شود، این موضوع ارزش بالاتری پیدا می‌کند.

اگر قصد ازدواج فامیلی دارید، زودتر اقدام کنید
این متخصص با اشاره به برخی آمارها عنوان کرد: ایران به دلیل ساختار جمعیتی، برخی فرهنگ‌ها و عقاید، آمار ازدواج‌های فامیلی درآن بالا می‌باشد که به طبع آن نرخ بیماری‌های ژنتیکی یا به اصطلاح الگوی تعارض مغلوب در آنها افزایش خواهد یافت.

وی ارتباط این ازدواج‌ها را با سن زوجین اینگونه عنوان می‌کند: از آنجا که انجام آزمایشات ژنتیک زمان‌بر است و گاهی ممکن است 1تا 2 سال به طول بیانجامد بنابراین ازدواج‌های فامیلی  در سنین بالا بروز بیماری‌های ذکر شده را چندین برابر می‌کند. پس باید گفت که انجام آزمایشات ژنتیک برای این دست افراد به خصوص کسانی که در خانواده فردی با بیماری خاص دارند بسیار حائز اهمیت است.

گرشاسبی ادامه داد: گاهی دیده شده است که زوجین به دلیل عجله‌کردن و برای آنکه فرصت بارداری را از دست ندهند سریعاً و بدون پیگیری و انجام آزمایشات ژنتیک اقدام به بارداری می‌کنند که در این حالت شانس golden baby  را نیز از دست خواهند داد.

سن پدران نیز در برخی موارد ایجاد مشکل می‌کند 
این متخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: دسته سومی از مشکلات ازدواج در سنین بالا نیز وجود دارد که هنوز ارتباط آن ثابت نشده است اما برخی مطالعات دیده شده که از پدرانی که در سنین بالا بچه‌دار می‌شوند. کودکانی متولد می‌شوند که به برخی بیماری‌ها ژنتیکی پیچیده‌تر مبتلا بوده و یا حتی در برخی به لحاظ IQ  و هوشی ایجاد مشکل کرده است.

 پیشگیری همیشه بهتر از درمان است
گرشاسبی راه‌های متعددی را برای پیشگیری متذکر شد و گفت: برخی بیماری‌های ژنتیکی به صورت روتین تست تشخیص دارند. از جمله آنها می‌توان به مشکلات کروموزومی مانند سندروم دان اشاره کرد که در قالب تست غربالگری، به طور تخصصی‌تر آمینوسنتز و آزمایشات DNA  که در کلان شهرها قابل انجام هستند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه در برخی مناطق دورافتاده و محروم به دلیل نبودن امکانات، ناآگاهی مردم، هزینه ‌بالای این آزمایشات و یا عدم پوشش برخی بیمه‌ها افراد از انجام آنها عاجز مانده و سلامتی فرزندانشان به مخاطره می‌افتد.

این متخصص ژنتیک توصیه کرد: زوجین باید در انتخاب نوع آزمایشات بسیار دقت کنند، چرا که برخی آزمایشات چون آمینوسنتز که برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی انجام می‌شود گاهی با وجود سالم بودن جنین باعث سقط آن می‌شوند.

گفتنی است که در این آزمایشات توسط آمپولی از مایع اطراف جنین مایع آمینوتیک گرفته می‌شود که بسیار خطرناک است. اما در روش تشخیص DNA  از طریق خون مادر پی به سلامت جنین برده که خطر آن به حداقل می‌رشد. پس زوجین بایستی آزمایشات را با آگاهی هر چه تمام انتخاب کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: