کد خبر: ۷۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت:
شفاآنلاین:جامعه>آموزش>معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از ساخت ۲۰ خوابگاه استاندارد در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با ساخت این خوابگاه‌ها شرایط خوابگاهی برای دانشجویان مانند هتل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین : محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری خود، گفت: ما دو موضوع مهم را در حوزه دانشجویی و فرهنگی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه دانشجویی بهبود معیشت دانشجویان را که شامل بحث اسکان، تغذیه، مشاوره روان و تربیت بدنی می‌شود را داریم که می‌خواهیم آنها را بهبود ببخشیم.

فراهانی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه برخلاف برنامه پنجم این موضوعات مطرح شده و برای هزینه‌کرد آن نیز چاره‌ای اندیشیده شده به صورتی که قرار است از دانشجویان فارغ‌التحصیل هزینه تمام شده خدمات را دریافت کنیم تا بتوانیم برای دانشجویان جدید هزینه کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: این دریافت مبلغ می‌تواند به صورت نقدی و یکجا باشد و یا اینکه آن‌ها تعهد کنند مدتی را به صورت رایگان برای ما فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این خدمات به صورت رایگان ارائه نمی‌شود، گفت: به طور مثال اکنون دانشجویانی داریم که با هزینه ما تحصیل کرده‌اند اما در آمریکا مشغول خدمت هستند.

فراهانی خاطرنشان کرد: 25 درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل پزشکی مشخص نیست در کجا هستند، ما دانشجویی داشتیم که با سند از کشور خارج شده اما 10 سال است که در آمریکا تحصیل و کار می‌کند در رشته جراحی پلاستیک؛ پس باید برای هزینه‌ای که می‌کنیم فکر کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در کشور چیزی به نام نگهداری از ساختمان نداریم و در حالیکه هزینه نگهداری کمتر است را برای ساخت و ساز هزینه می‌کنیم.

فراهانی از ساخت 20 خوابگاه ویژه در کشور خبر داد و گفت: قرار است طبق سند خوابگاه استاندارد در فاز اول 20 خوابگاه استاندارد در دانشگاه‌هایی که وضعیت مالیشان به حدی باشد که یک سوم بودجه را پرداخت کنند، ساخته شود.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط خوابگاه‌ها مناسب نیست و 6 نفر در 14 متر اتاق زندگی می‌کنند، گفت: با ساخت این خوابگاه‌های استاندارد شرایطی مانند هتل برای دانشجویان فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از امکانات پولی و رایگان برای دانشجویان اختیاری خواهد بود یا خیر، گفت: قطعاً باید اختیاری باشد چرا که ما خوابگاه‌هایی داریم که عمرشان 5 سال است اما استاندارد نیستند و ما حتماً باید از این خوابگاه‌ها استفاده کنیم.

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی نیز گفت: 2 سال است که سند دانشگاه اسلامی دیده شده که به عقیده من یک سند خوب و جامع است اما متعاقب آنچه در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده برای فعالیت‌های فرهنگی بودجه در نظر نگرفته‌اند.

فراهانی افزود: ما به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که در نامه‌ای به دولت اظهار کنیم اگر قصد اجرای سیاست‌های بالادستی را دارند بودجه آن را تأمین کنند و اگر ندارند به ما اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه طبق اسناد بالادستی بودجه 100 میلیارد تومانی نیاز است، گفت: کل بودجه فرهنگی ما 4 میلیارد تومان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به ساخت 100 هزار تخت خوابگاهی گفت: در حالی ما نیاز داریم که این تخت‌ها را بسازیم که هزینه ساخت آن حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به میزان وام پرداختی به دانشجویان گفت: در سال گذشته ماهیانه 65 هزار تومان وام می‌دادیم که برای امسال بالغ بر 15 درصد افزایش داشته‌ایم و می‌توانم بگویم 50 درصد دانشجویان را صندوق رفاه پوشش وام می‌دهد.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: