کد خبر: ۷۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفا آنلاین>اجتماعی>من اين موضوع را شديدا تكذيب مي‌كنم، مگر مي‌شود ساختماني با 121 طبقه در تهران بسازيم آنهم در شرايطي كه مطابق طرح تفصيلي شهر تهران ساخت آسمان‌خراش در پايتخت ضوابط مشخص دارد كه تاكنون محقق نشده است؟
به گزارش شفا آنلاین، اين خبر را كه رنگ و بوي تكذيب و انتقاد داشت، روز گذشته محمد سالاري، رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران، در نشست خبري با اصحاب رسانه در حالي عنوان كرد كه كارنامه عملكرد اين كميسيون در يك سال گذشته تشريح شد.

وي در ابتداي اين جلسه در واكنش به خبر ساخت آسمان‌خراش 121 طبقه در تهران، اين خبر را از پايه و اساس تکذيب کرد و در واکنش به مصاحبه يکي از معاونان بنياد مستضعفان درخصوص ساخت اين آسمان‌خراش و به ‌کارگيري مشاور طرح تفصيلي در اين پروژه گفت: «اين خبر از آنجايي که منتشر شد كه يکي از مهندسان ايراني‌الاصل مقيم آمريکا كه از دوستان نزديک آقاي سعيدي‌کيا، رئيس بنياد مستضعفان بود، براي شرکت در يک سمينار تخصصي به تهران آمد و پس از حضور اين فرد، معاون رئيس بنياد مستضعفان در جمع خبرنگاران خبر ساخت آسمان‌خراش را اعلام عمومي كرد.»

وي با تاكيد بر اينكه اساسا اين خبر صحت ندارد، بار ديگر اين خبر را تکذيب و اعلام كرد: «مطالعات مربوطه در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازي در شهر تهران در حال بررسي نهايي است. ضمن آنكه بنياد مستضعفان در چشم‌انداز خود ساخت آسمان‌خراش‌ها را دارد تا از اين صنعت به نفع شهر بهره ببرد، اما تا نهايي شدن اين ضوابط اجازه ساختي صادر نخواهد شد.»

سالاري در تشريح ضوابط بلندمرتبه‌سازي در پايتخت به مفاد طرح تفصيلي شهر تهران اشاره و بيان كرد: «روابط بلندمرتبه‌سازي با پيگيري‌هاي انجام شده در شوراي شهر، در نهايت، سال گذشته نهايي شد و در حال حاضر شوراي عالي معماري و شهرسازي در حال بررسي است. ضمن آنكه مشاور مربوط به نگارش ضوابط بلندمرتبه‌سازي و ارائه پيوست‌هاي مطالعاتي درخصوص تاثير بلندمرتبه‌سازي بر چالش کم‌آبي، وزش باد تهران، ميزان جمعيت‌پذيري و غيره انتخاب شده است. با پيگيري‌هاي انجام شده ظاهرا 20 روز قبل معاونت شهرسازي شهرداري مطالعاتي را آماده و به شوراي عالي معماري ارائه کرده است.»

رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر با بيان اينکه درخواست‌هاي زيادي از سوي متوليان ساخت و ساز براي بلندمرتبه‌سازي مطرح شده است، خاطر نشان كرد: «بايد شهرداري پس از تدوين پاسخ لازم را بدهد ضمن آنكه با تصويب بلندمرتبه‌سازي بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

البته نبايد فراموش كنيم كه بلندمرتبه‌سازي در شهر تهران امري اجتناب‌ناپذير است. در گذشته جمعيت‌پذيري شهر تهران بيش از حد بوده و در شهرهاي اقماري نيز شاهد افزايش جمعيت زيادي بوده‌ايم و همه کارشناسان اعتقاد دارند که جمعيت تهران اگر بيش از اين باشد، به صلاح نيست و با همين رويکرد محدوديت‌سازي ضوابط بلندمرتبه‌سازي در شوراي عالي معماري و شهرسازي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»


شناسايي پتانسيل‌هاي

ساخت آسمان‌خراش در تهران

سالاري همچنين از شناسايي مناطقي که امکان بلندمرتبه‌سازي در آن وجود دارد خبر داد و گفت: «شرايط بلندمرتبه‌سازي‌ها يکسان نيست و به 4 دسته اچ 1، اچ 2، اچ 3 و اچ 4 تقسيم مي‌شود که تفاوت در ميزان سطح، ارتفاع و عرصه دارند که در تمامي اين پهنه‌ها بايد ملاحظات فني و مهندسي رعايت شود که جزييات فني و پيچيده‌اي دارد.»

رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر با بيان اينکه پهنه اچ 1 شامل ساختمان‌هايي با بيش از 300 متر ارتفاع است، متذكر شد: «حالا پاسخ به اين سوال که چه تعداد از اين ساختمان‌ها در تهران ساخته و در چه مناطقي هستند، بايد پس از تصويب ضوابط بلندمرتبه‌سازي مشخص شود، اما مشابه طرح تفصيلي که بر روي ضوابط بلندمرتبه‌سازي نيز تحقيق مي‌کند. در طرح پيشنهادي خود ساختمان‌هاي بيش از 100 طبقه را نيز مدنظر قرار گرفته، هرچند كه رويکرد شورا قطعا ساختمان‌هاي کمتر از اين خواهد بود و در حال حاضر هيچ مسوول و نهادي نمي‌تواند ادعا کند که در اين برهه زماني که هيچ کدام از ضوابط بلندمرتبه‌سازي نهايي نشده است مي‌خواهد آسمان‌خراش بسازد.»


كميسيون بودجه، پاشنه آشيل شورا

سالاري در بخش ديگري از سخنان خود درباره وضعيت نظارت اعضاي شوراي شهر بر روند شهرسازي شهرداري تهران عنوان كرد: «به رغم اينکه همه اعضا براي بهره مندي از اختيارات کافي و براي اعمال نظارت تلاش کرده‌اند و تذکرات متعددي نيز در اين رابطه در صحن مطرح شده است، اما همچنان در اين حوزه موفقيتي حاصل نشده است.»

وي در ادامه پيگيري صحيح تذکرات توسط هيئت رئيسه را يکي از نقاط ضعف عملکرد شوراي شهر در دوسال گذشته دانست و اظهار کرد: «موضوعات مهمي در تذکرات مطرح مي‌شود، اما اغلب اين تذکرات به درستي پيگيري نمي‌شود و به نتيجه نمي‌رسد.»

رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با اشاره به وسعت تهران كه معادل چند برابر برخي از کشورهاي حوزه خليج فارس است، اظهار کرد: «به طور قطع مديريت چنين عرصه‌اي نيازمند يک مرکز پژوهش‌هاي مستقل، مشابه مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي است تا کميسيون‌هاي تخصصي بتوانند در جريان تصميم‌سازي‌ها از يک ظرفيت علمي و پشتوانه کارشناسي در قالب فعاليت‌هاي اين مرکز بهره مند شوند.

بدون وجود چنين اتاق فکري تصميم‌گيري‌ها ضعيف خواهد بود.» سالاري در ادامه با انتقاد از روند حسابرسي از مجموعه‌هاي وابسته به شهرداري تهران نيز خاطرنشان کرد: «متأسفانه هنوز شاهد هيچ تحول زيربنايي در موضوع حسابرسي‌ها نيستيم و همچنان روند ناصحيح چند سال گذشته تکرار مي‌شود. به اين ترتيب چگونگي پايش برنامه و بودجه‌هاي مصوب سالانه از دقت لازم برخوردار نيست. به طور مثال گزارش تفريغ بودجه سال 89 شهرداري تهران با چند سال تأخير در سال 94 بررسي مي‌شود و اين اشکالي است که تاکنون بارها توسط اعضاي شوراي شهر از هر دو جناح مطرح شده، اما شاهد بهبود وضعيت و تغيير رويکرد جدي در اين بخش نبوده‌ايم.»


شورا عاري از سياسي‌كاري‌ها نيست

رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران برخي از نقاط قوت فعاليت دوساله شوراي چهارم را برشمرد و اظهار کرد: «31 عضو شوراي شهر نشان دادند با وجود گرايش به دو جناح سياسي مختلف به تعهد خود نسبت به شهروندان پايبند هستند و همواره از حاشيه سازي‌هاي سياسي اجتناب کرده‌اند. هرچند نمي‌توان گفت که موضوعات سياسي هيچ تأثيري بر روند رسيدگي به مسائل شهري نداشته، اما در اين زمينه کارنامه قابل قبولي از همه اعضا رقم خورده است. ضمن آنكه بايد بگويم تعامل شوراي شهر با دولت يکي ديگر از نقاط قوتي است که به اعتقاد من در سال اول شوراي شهر جدي‌تر بوده است. ضمن آنكه در سال اول شورا با پيشنهاد هيئت رئيسه توانستيم کميسيون تخصصي هفتم در دولت را تشکيل داده و موضوعات مهمي را در اين کميسيون مورد بررسي قرار دهيم، کما اينکه اين کميسيون مصوبات مهمي را در طول ماه‌هاي اخير گذرانده است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: