کد خبر: ۷۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس جدید سازمان هواپیمایی: مردم به صنعت هوایی اعتماد ندارند فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی: ادبیات حرف زدن با مسافران اصلاح شود
به گزارش شفا آنلاین، وضع نامطلوب خدمات‌رسانی در سفرهای هوایی و فرودگاه‌های کشور این بار بیشتر از همیشه برای وزارت راه و شهرسازی چالش‌زا شده است. تاخیرهای طولانی چندساعته، سوانح هوایی و ازجمله سقوط آنتونوف ١٤٠ و نقض حقوق مسافران هوایی سالیان ‌سال است که اعتراض مسافران ایرانی را به دنبال داشته است.

اعتراضاتی که به تازگی جنبه حرکت مدنی به خود گرفته است و اعتصاب مسافران معترض در هواپیما را به دنبال داشته است. این موضوع اخیرا حساسیت‌های مجلس را برانگیخته است به‌طوری که نمایندگان تا پای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش رفته‌اند.

این مسأله موجب استعفای علی جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و جایگزینی او با علی عابدزاده مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان شده است.

حالا رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری و همکارانش در نشست مشترکی که با فرماندهان پلیس فرودگاه‌های کشورداشته‌اند از اصلاح وضع صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌گویند. عابدزاده در این نشست به صراحت اعلام کرده است که «مردم در سفرهای هوایی احساس ایمنی نمی‌کنند و بر اثر اجبار و ضرورت هواپیما سوار می‌شوند؛ مردم شاید به زبان نیاورند اما آشکار است که به صنعت هوایی اعتماد ندارند.»

  این درحالی است که صفرعلی موسوی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی نیز انتقادهای بی‌پرده‌تری به وضع نقض حقوق مسافران هوایی کرده و گفته است نه‌تنها باید حقوق مسافران هوایی ایران مطابق استانداردهای جهانی رعایت شود که پرسنل این صنعت باید با بهره‌گیری از آموزش‌های زبانی و روانشناسی، ادبیات حرف زدن خود را با مردم اصلاح کنند.

  این انتقادها درحالی صورت می‌گیرد که چندی پیش برای اولین بار آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی تدوین و از اردیبهشت ماه به ایرلاین‌ها ابلاغ شد اما گویا هنوز شرکت‌های هواپیمایی زیر بار پذیرش این آیین‌نامه نرفته‌اند و برای تاخیرهای طولانی خود هیچ‌گونه غرامتی به مسافران نپرداخته‌اند.

با این حال باید منتظر ماند و دید با جایگزینی‌های جدید و وعده رئیس تازه، وضع حقوق مسافران ایرانی پس از سال‌ها پایمال شدن، اصلاح می‌شود یا خیر؟ در ادامه گزیده نشست برگزار شده در این زمینه را می‌خوانید:  
علی عابدزاده، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشور با انتقاد از ساختار فعلی در صنعت هوایی کشور گفت: در شرایطی هستیم که باید به رضایت مردم توجه کنیم؛ این درحالی است که با ساختار فعلی نمی‌توان صنعت هوایی را اداره کرد چرا که برخی از شرکت‌ها ٨٠‌درصد پروازهایشان با تأخیر انجام می‌شود.

او تأکید کرد: باید به تکنولوژی توسعه یافته در صنعت هوایی توجه ویژه داشته باشیم این درحالی است که مردمان دنیا با این تکنولوژی آشنا شده‌اند؛ اما همچنان پروازهای ما با ساعت‌ها تأخیر انجام می‌شود که نارضایتی مردم را در پی دارد.

معاون وزیر راه همچنین یادآور شد: در زمان حاضر همه شرکت‌های هوایی زیان‌دیده و به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند. این وضعیت، شرایط را برای ما سخت و پیچیده کرده است.
عابدزاده اضافه کرد:  تحریم‌ها سبب شد تا نگاه فرهنگی غلطی به سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور داشته باشیم و این نیز به آن دلیل است که مسئولان راهبرد درستی ارایه نکرده‌اند و این مسأله سبب شد تا شرکت‌های ما درون‌نگر شوند.

این درحالی است که مدل کاری درونگرایی متعلق به ٤٠‌سال پیش است و امروزه کارایی ندارد.
از تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد غفلت شده است

رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت:  طی ٥‌سال گذشته خدمت‌رسانی به مردم و تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد در فرودگاه‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته که با اجرای طرح‌های مناسب، شاهد بهبود ارایه خدمات در تمام فرودگاه‌های کشور به‌خصوص فرودگاه‌های پرتردد خواهیم بود.

او با تأکید بر این‌که درصدد ایجاد رقابت در ارایه خدمت به مردم در فرودگاه‌ها هستیم، ادامه داد:  طرح تحول خدمات فرودگاهی بدون‌شک خدمات به مردم در فرودگاه‌های کشور را ارتقا می‌دهد؛ لذا درصدد هستیم در هفته دولت با رونمایی از این طرح در‌ سال ارتقای ایمنی و سلامت پروازها، خدمت‌رسانی به مردم از این پس با سهولت بیشتری انجام شود.

ادبیات حرف زدن با مسافران هواپیما
اصلاح شود

صفرعلی موسوی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی با انتقاد از برخورد نادرست نیروهای فرودگاهی با مردم گفت: گاهی دیده می‌شود که ایرلاین‌ها برای تاخیرهای طولانی حتی حاضر به عذرخواهی از مسافران نیستند.

او در نشست مشترک فرماندهان پلیس فرودگاه‌های کشور با سپاه حفاظت هواپیمایی افزود:  مطابق قوانین جهانی چنانچه تأخیر هواپیما‌ها را در سه مرحله اول، دوم و سوم طبقه‌بندی کنیم، باید در تأخیر مرحله اول ضمن اطلاع‌رسانی به مسافر، پذیرایی مختصری انجام شود.

در تأخیر مرحله دوم که دو ساعت به بالا است باید شام و ناهار و همچنین در تأخیر مرحله سوم که از چهار ساعت به بالا است به مسافر مکان و هتل داده شود. این درحالی است که با مواردی مواجه هستیم که تاخیر‌ها را به مسافران اطلاع نمی‌دهند و حتی عذرخواهی هم نمی‌کنند.

او همچنین گفت:  در فرودگاه‌ها یک فرمول وجود دارد و آن این است که مسافری که هزینه بیشتری نسبت به هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی می‌پردازد تا با هواپیما مسافرت کند، خواسته سریع‌تر رفتن، صرفه‌جویی در وقت، راحتی، ایمنی و امنیت را دارد؛ در اصل، مسافر، هزینه ایمنی، تسهیلات و امنیتی را پرداخت کرده است.

موسوی تأکید کرد:  باید ادبیات صحبت با مسافر را به نیروها آموزش دهیم چرا که گاه دیده می‌شود، مشکلاتی پیش می‌آید که نیروها می‌توانستند از کلماتی استفاده کنند که منجر به تنش نشود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: