کد خبر: ۷۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 21
شفا آنلاین>اجتماعی>جمله معروفي مي‌گويد شخصيت انسان‌ها در شش سال اول زندگي ساخته مي‌شود. با توجه به حقيقت اين جمله و اينکه کودکان، نسل بعدي و جامعه آينده کشور را تشکيل مي‌دهند، اهميت به آنان ارزش بسيار بيشتري پيدا مي‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، با مطالعه روي کودکان امروز و توجه به سلامت ذهن و جسم آنان، مي‌توان تا حد زيادي نسل بعدي کشور و وضعيت آينده آنان را پيش‌بيني کرد.

کودکان در شش سال اول زندگي مسائل بسياري را در مورد سبک زندگي آينده خود مي‌آموزند و آموزش‌هايي که به کودکان در شش سال نخست زندگي داده مي‌شود تا اندازه زيادي ماندگار است. همين موضوع، توجه و تمرکز بيشتري را روي مهدهاي کودک
مي‌طلبد.

فرستادن کودکان به مهدهاي کودک شايد در گذشته طرفداران کمي داشت و کودکان دوران پيش از دبستان خود را در کنار مادر و اطراف محل زندگي خود مي‌گذراندند، اما با گذشت زمان و بالا رفتن جمعيت مادران شاغل، به مرور، استقبال بيشتري از مهدکودک‌ها شد و در حال حاضر بسياري از مادران خانه‌دار نيز علاقه دارند و لازم مي‌دانند کودک خود را به مهدکودک بفرستند. اکثر آنان بر اين اعتقادند که خود به تنهايي نمي‌توانند آموزش‌هايي را که يک مهد به کودکشان مي‌دهد، به وي ارائه کنند و از طرف ديگر، بودن کودک در محيطي کنترل شده مانند کلاس‌هاي مهد با همسالان را، بهتر از محيط‌هاي کنترل نشده مثل کوچه و خيابان مي‌دانند. بنابراين شايد همگي آنان از مهدکودکي که کودک خود را در آنجا گذاشته‌اند کاملاً راضي نباشند، ولي در بدترين اوضاع آنجا را از کوچه و خيابان و محيط‌هايي که کنترل چنداني روي آنان نيست بهتر مي‌دانند. همين موضوع، دليلي ديگر بر اهميت مهدکودک‌هاست.

در گذشته آموزش‌هايي که به کودکان داده مي‌شد و شيوه رفتاري افراد بزرگسال با آنان بسيار متفاوت بود. کودکان در شرايطي سخت‌تر با چارچوب‌هاي بسيار قرار مي‌گرفتند و توجه به سلامت رواني و جسماني آنان در مرکز توجه نبود. آنان تنها انسان‌هايي کوچک و ناتوان در نظر گرفته مي‌شدند که خشونت شديد عامل مؤثري در آموزش و تربيت آنان به حساب مي‌آمد.

با گذشت زمان و انجام مطالعات بسيار روي کودکان و آزمايش‌هاي روان‌شناختي، مشخص شد در رفتار با کودکان بايد تغييراتي اساسي صورت بگيرد. همين موضوع، شيوه آموزش به کودکان را در مسيري متفاوت انداخت و اکنون کودکان ناتواناني کوچک به حساب نمي‌آيند که هنوز بزرگ نشده‌اند، بلکه موجوداتي دوست داشتني و حساس تلقي مي‌شوند که با آموزش درست و احترام به آنان آينده جامعه تضمين خواهد شد. در ايران نيز مهدکودک‌ها نظام متفاوتي را اجرا مي‌کردند و اين مکان‌ها بيشتر به عنوان مکاني براي نگهداري موقتي کودکاني در نظر گرفته مي‌شد که در ساعات معين به خانواده برگردانده مي‌شدند. ولي در حال حاضر والدين، خصوصاً خانواده‌هاي جوان نياز بيشتري مي‌بينند تا کودک‌شان در محيط آموزشي مهدکودک قرار گيرد.

مهدکودک‌ها نيز نسبت به گذشته برنامه‌هاي متنوع‌تري به کودکان ارائه مي‌کنند و با برگزراي کلاس‌هاي مختلف مهارتي و تفريحي و آموزشي سعي دارند خانواده‌هاي بيشتري را جذب کنند. برخي از خانواده‌ها بعضي کلاس‌هاي مهدکودک‌ها را ضرورري و برخي از خانواده‌هاغيرضروري مي‌دانند. در بسياري از مهدهاي کودک زبان انگليسي به صورت حرفه‌اي تدريس مي‌شود، در برخي کشاورزي، مراقبت از حيوانات، بازي‌هاي استراتژيک و عکاسي و مجسمه‌سازي نيز يافت مي‌شود و بسياري از ‌مهدهاي کودک هم به کلاس‌هاي ورزش صبحگاهي، نقاشي و سرود اکتفا مي‌کنند. با اين همه مسئله اصلي در اين زمينه ميزان توجهي است که يک مهدکودک به سلامت جسمي و رواني کودکان مي‌کند.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: