کد خبر: ۷۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 21
شفا آنلاین>اجتماعی>هرچند چین از لحاظ تعداد کاربران اینترنت جایگاه نخست جهان را دارد، اما از نظر سانسور و فیلترینگ نیز مقام اول را دارد. به‌طوری که چین را «بزرگ‌ترین دشمن اینترنت» نامیده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، در گزارش اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز درباره دولت‌های پیشتاز در سانسور اینترنت، نام نهادهایی از کشورهای دموکراتیک غربی نظیر فرانسه، انگلیس و آمریکا نیز دیده می‌شود. به اعتقاد این سازمان، فعالیت این نهادها باعث می‌شود کشورهایی نظیر چین برای سانسور و فیلترینگ بهانه و توجیه کافی داشته باشند. پارلمان فرانسه، مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی بریتانیا و آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله این نهادها هستند.

چین عظیم‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم سانسور آنلاین را دارد که «دیوار آتشین بزرگ» نامیده می‌شود. موضوعاتی که شامل فیلترینگ می‌شوند مربوط به فعالان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران آزاد، اقلیت‌های مذهبی و تمرین‌کنندگان روش معنوی فالون‌گونگ می‌شود. «بیجینگ‌نیوز» از رسانه‌های دولتی چین گزارش داده مجموع تعداد کسانی که صرفا برای نظارت بر اینترنت استخدام شده‌اند از مرز دو‌میلیون نفر گذشته است.
 اوایل امسال وال‌استریت‌ژورنال، گزارش داد اخیرا «دیوار آتشین بزرگ» دورزدن فیلترینگ از طریق «وی‌پی‌ان» را نیز دشوارتر کرده است. دویچه‌وله نیز به نقل از اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرد که بیش از نیمی از شرکت‌های آمریکایی فعال در چین گفته‌اند که سانسور اینترنت تأثیر منفی روی فعالیت‌هایشان داشته است.

چرا چین فیلتر می‌کند؟ 


یک از دلایل کنترل شدید اینترنت در چین، نگرانی رهبران حزب کمونیست از افشاگری‌های اینترنتی درخصوص پرونده‌های مختلف نقض حقوق‌بشر و فسادهای مالی است. یک نمونه از این رسوایی‌ها را می‌توان در ماجرای برداشت اعضای بدن انسان‌های زنده دید. طبق شواهد و مدارک، عوامل حزب کمونیست چین در ١٦ سال اخیر از طریق بیمارستان‌ها، زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری اقدام به برداشتن اندام حیاتی بدن ده‌ها‌ هزار انسان زنده کرده‌اند١. مسلمانان اویغور، ساکنان تبت و زندانیان عقیدتی بخشی از قربانیان هستند.


اما عمده قربانیان کسانی بوده‌اند که روش معنوی فالون‌گونگ را تمرین می‌کرده‌اند. فالون‌گونگ (فالون‌دافا) که یکی از روش‌های مراقبه و تزکیه است، از سال ۱۹۹۲ به دلیل فواید چشمگیر آن در بهبود سلامت روحی و جسمی مردم، در چین محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما حزب کمونیست نگران شد که گسترش این روش معنوی باعث حذف باورها و ایده‌های کمونیستی از جامعه شود، بنابراین در سال ۱۹۹۹ راه آزار و سرکوب شدید آن را در پیش گرفت. مجله ویکلی‌استاندارد به نقل از اِتان گاتمن، محقق و نویسنده می‌گوید که دست‌کم ۶۵‌ هزار تمرین‌کننده روش فالون‌گونگ، قربانی تجارت اعضای بدن در چین شده‌اند.


رسوایی اینترنتی این ماجرا از جایی آغاز می‌شود که بخشی از مدارک، مطالب موجود در وب‌سایت‌های رسمی بیمارستان‌ها و مراکز پیوند عضو در چین است. آرشیو این وب‌سایت‌ها نشان داده است که آمار پیوند عضو از زمان شروع آزار و شکنجه فالون‌گونگ (فالون‌دافا) در سال ۱۹۹۹ با رشد چندصد‌درصدی همراه بوده و تعداد مراکز پیوند عضو نیز افزایش عجیبی داشته است.


برای مثال وب‌سایت مرکز پیوند کبد بیمارستان دانشگاه «جیائو تونگ» آمار پیوند کبد را نشان می‌داد که رشد تصاعدی و غیرطبیعی داشته است. آمار وب‌سایت مرکز پیوند عضو بیمارستان نظامی «چنگ‌زنگ» نیز گویای این واقعیت است که پس از شروع بازداشت تمرین‌کنندگان فالون‌گونگ آمار پیوند عضو، رشد چشمگیری داشته است.


افشای فعالیت کارخانه‌های زیرزمینی پلاستیناسیون اجساد انسان، نمونه دیگری است که محققان در روند بررسی‌ها از منابع اینترنتی استفاده زیادی برده‌اند. پلاستیناسیون کاری شبیه انجام «تاکسی درمی» روی بدن حیوانات برای نمایش تزیینی است. تحقیقات نشان داده است احتمالا میان نمایشگاه‌هایی که اجساد واقعی انسان را در کشورهای غربی به نمایش می‌گذارند و جداسازی اعضای بدن انسان‌های زنده در چین، رابطه‌ای وجود دارد. به این شکل که کارخانه‌های مخفی پلاستیناسیون، اجساد را در اختیار نمایشگاه‌ها قرار می‌دهند. روزنامه اپک‌تایمز٢ در گزارشی به وب‌سایت یکی از شرکت‌های برگزار‌کننده این نمایشگاه‌ها اشاره می‌کند که در آن نوشته شده است «اجسادی که این نمایشگاه در معرض دید می‌گذارد، اجسادی از شهروندان یا ساکنان چین هستند که از پلیس چین تحویل گرفته شده‌اند».


فیلترینگ یا نبرد در فضای سایبری؟ 


کمی پیش از به قدرت‌رسیدن رهبر فعلی حزب کمونیست، شی‌جین‌پینگ، این حزب شاهد نزاع و جنگ قدرت کم‌سابقه‌ای در درون خود بود که منجر به سقوط مهره‌های پرقدرتی، نظیر «بوشیلای» شد. در این جدال فیلترینگ به ابزاری برای نبرد تبدیل شده بود و کاربران شاهد رفع فیلتر برخی سایت‌های حساس بودند.

دلیل این بود که رفع فیلتر موضوعاتی مربوط به فالون‌گونگ، جداسازی اعضای بدن و کشتار چهارم ژوئن باعث ضربه به بعضی سیاستمداران قدرتمندی می‌شد که در این اعمال دست داشتند. در واقع برای آنکه دست گروهی دیگر را ‌رو کنند، فیلترینگ را کاهش می‌دادند. کلیدواژه‌های دیگری که دست‌خوش رفع یا کاهش فیلتر شدند، «شِن یون، جوآن فالون و اپک‌تایمز» بودند. جوآن‌فالون نام یک کتاب بود و شِن‌یون، یک شرکت رقص و موسیقی کلاسیک درجه یک چینی است که به سراسر دنیا سفر می‌کند و به اجرای نمایش می‌پردازد. 


قراردادهای آی‌تی یا نقض حقوق‌بشر؟ 


سیاست‌های منفعت‌طلبانه دولت‌های غربی باعث شده بعضی شرکت‌های بزرگ غربی در نقض حقوق‌بشر با حزب کمونیست سهیم شوند. سوابقی از همکاری شرکت‌هایی نظیر گوگل، مایکروسافت، یاهو، سیسکو و موتورولا با حکومت چین در اعمال فیلترینگ و سانسور وجود دارد. گوگل در تفاهمی با دولت چین، امکان دسترسی بسیاری از داده‌ها را به‌کاربران چینی نمی‌دهد. در مقابل شرکت‌های چینی نیز فناوری‌های فیلترینگ و جاسوسی‌ سایبری را به دیگر کشورها عرضه می‌کنند.


بی‌بی‌سی می‌گوید که شرکت مشهور چینی «هوآوی»، در زمینه مسدودسازی سایت‌های غیراخلاقی در بریتانیا فعال است. هرچند مسدودکردن سایت‌های غیراخلاقی صحیح است، اما نگرانی‌ از این بابت است که امثال این شرکت‌ها، با نفوذ سایبری در سایر کشورها، به اسرار ملی و نظامی آنها دست یابند. هوآوی سال‌هاست که در زمینه فیلترینگ در داخل چین متهم است. 


آیا «بزرگ‌ترین دشمن اینترنت» موفق بوده است؟ 


مجله «فارین پالسی» در گزارشی این پرسش را طرح کرده است که آیا با فیلترینگ، کاربران چینی در تاریکی مانده‌اند؟ گرچه ممکن است بسیاری از چینی‌ها درباره حقایق فالون‌گونگ یا کشتار چهار ژوئن چیز زیادی ندانند، اما قشر بزرگی از کاربران چینی تحصیل‌کرده و آگاه هستند. بیش از ١٦ سال از شروع آزار و اذیت تمرین‌کنندگان روش معنوی فالون‌گونگ می‌گذرد.

حزب کمونیست همواره کوشیده است مردم را در این خصوص بی‌خبر نگه دارد. اما بااین‌حال اکنون بسیاری از چینی‌ها می‌دانند که فالون‌گونگ در بیش از صد کشور جهان آزادانه تمرین می‌شود و از سوی بسیاری از دولت‌ها مورد استقبال قرار گرفته است، اما فقط حزب کمونیست چین است که این روش را مورد آزار و سرکوب قرار داده است.

نفرت چینی‌ها نسبت به «فنگ بین‌چینگ»، معمار مکانیسم فیلترینگ در چین گواه این ادعا است. زمانی که او یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی وایبو ایجاد کرد، آنقدر پیام‌های نفرت‌آمیز دریافت کرد که مجبور شد حساب خود را ببندد. وقتی وی برای سخنرانی به دانشگاه «ووهان» رفت، با لنگه‌کفش و تخم‌مرغ از او استقبال کردند. پس از آن، حتی نام او هم فیلتر شد! 


پی‌نوشت‌ها:


 ١- دو وکیل کانادایی به نام دیوید ماتاس و دیوید کیلگور در گزارشی به نام «محصول خونین» با ارائه حدود ٢٠٠ صفحه مدرک اثبات کرده‌اند که جداسازی اعضای بدن‌ هزاران تمرین‌کننده فالون‌گونگ که منجر به مرگ آنان شده، در بیمارستان‌های دولتی و نظامی چین روی داده است. گزارش آنان در سایت


organharvestinvestigation.net در دسترس است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: