کد خبر: ۷۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 17
شفا آنلاین>اجتماعی>جمعیت ٧,٣‌ میلیارد نفری جهان، براساس جدید‌ترین گزارش بررسی‌های آماری و جمعیت‌شناختی در دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل، در سال ٢٠٣٠ به ٨.٥ میلیارد نفر، تا سال ٢٠٥٠ به ٩.٧‌ میلیارد نفر و تا سال ٢١٠٠ به ١١.٢‌ میلیارد نفر بالغ خواهد شد.

 به گزارش شفا آنلاین،به گفته معاونت اقتصادی -اجتماعی سازمان‌ملل،  وو هو «با درک بیشتر تغییرات جمعیتی در سال‌های پیش‌رو، با چالش‌ها و فرصت‌های جدی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار، رودر‌رو خواهیم شد و نیازمند طراحی و ایجاد برنامه‌های جدید توسعه خواهیم بود».

  بیشترین افزایش و تغییرات جمعیتی در چند کشور با میزان توالد بالا -که درحال‌حاضر نیز جمعیت زیادی دارند- روی می‌دهد. در سال‌های ٢٠٥٠ – ٢٠١٥ نیمی از افزایش جمعیت جهان فقط بر ٩ کشور متمرکز خواهد بود که به‌ترتیب میزان سهم آنها در این افزایش عبارتند از: هندوستان، نیجریه، پاکستان، جمهوری خلق کنگو، اتیوپی، تانزانیا، ایالات‌متحده آمریکا، اندونزی و اوگاندا.


جابه‌جایی رده‌بندی‌های جمعیت در جهان


هندوستان و چین کماکان پرجمعیت‌ترین کشورها هستند که بیش از یک ‌میلیارد نفر جمعیت داشته و نماینده ١٩ و ١٨‌ درصد از جمعیت جهان هستند.


 در سال ٢٠٢٢ جمعیت هندوستان از کشور چین پیشی خواهد گرفت. در‌حال‌حاضر از ١٠ کشور پرجمعیت جهان، یکی در آفریقا (نیجریه)، پنچ کشور در آسیا (بنگلادش، چین، هندوستان، اندونزی و پاکستان)، دو کشور در آمریکای‌لاتین (برزیل و مکزیک)، یک کشور آمریکای‌شمالی (ایالات‌متحده آمریکا) و یک کشور نیز در اروپاست (فدراسیون روسیه). از بین این کشورها، نیجریه هفتمین کشور پرجمعیت جهان است که به‌سرعت بر این رشد افزوده می‌شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا سال ٢٠٥٠ جمعیت آن از ایالات‌متحده بیشتر و به سومین کشور پرجمعیت تبدیل شود. تخمین زده می‌شود که تا سال ٢٠٥٠ جمعیت شش کشور از مرز ٣٠٠ ‌میلیون نفر بگذرد: چین، هندوستان، اندونزی، نیجریه، پاکستان و ایالات‌متحده آمریکا.


افزایش جمعیت در آفریقا


رشد فزاینده جمعیت در آفریقا، اصلی‌ترین دلیل افزایش جمعیت زمین در سال‌های ٢٠١٥ تا ٢٠٥٠ خواهد بود. در این دوره، جمعیت ٢٨ کشور آفریقایی دوبرابر خواهد شد و تا سال ٢١٠٠، پیش‌بینی می‌شود جمعیت ١٠ کشور آفریقایی، پنج برابر شود: آنگولا، بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، مالی، نیجر، سومالی، اوگاندا، تانزانیا و زامبیا.


جان ویلموث، مدیر واحد جمعیت بخش اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل گفته است: «تمرکز رشد جمعیت در فقیرترین کشورهای جهان موجب چالش‌های فراوان شده و ریشه‌کنی فقر و نابرابری، مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه، افزایش دسترسی به آموزش و خدمات درمانی را مشکل‌تر خواهد کرد. مواردی که در راستای دستیابی به برنامه توسعه پایدار به آن نیازمندیم». جوانان بی‌شماری در آفریقا که در سال‌های آتی به بزرگ‌سالی می‌رسند، خود به دوره فرزندآوری می‌رسند و قطعا نقش اساسی در شکل‌دهی و میزان توزیع جمعیت جهان در دهه‌های پیش‌رو بازی می‌کنند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: