کد خبر: ۷۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ۸۵۰ هزار نفر از اتباع مجاز افغانی تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر هاشمی پس از پایان جلسه مشترک میان وزرای کشور، تعاون و بهداشت که برای ارائه خدمات درمانی به مهاجران مجاز افغانی برگزار شد، افزود: در این جلسه تصمیمات خوبی در زمینه بیمه درمان مهاجران افغانی گرفته شد.

وی گفت: خدمات درمانی که تاکنون به مهاجران افغانی داده می شد ارتقا یافته و وزارت بهداشت نیز از هزینه هایی که بر دوش این وزارتخانه بوده است رهایی می یابد.



هاشمی افزود: از 850 هزار نفر اتباع مجاز افغانی 220 هزار نفر جزء قشر آسیب پذیر هستند که البته در این جلسه تعداد 300 هزار نفر تخمین زده می شوند که می توانند با هزینه های کمتر خدمات درمانی را دریافت کنند و 550 هزار نفر باقیمانده با هزینه های بیشتر مشمول دریافت این خدمات می شوند.



وی گفت: 850 هزار اتباع افغانی که به شکل مجاز وارد کشور شده اند براساس این طرح تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار می گیرند.



وزیر بهداشت تصریح کرد: از 300 هزار نفری که در گروه افراد آسیب پذیر قرار دارند فرانشیز ناچیزی اخذ خواهد شد.



هاشمی گفت: فرانشیز اخذشده از این اتباع با درصدی که از هموطنان ایرانی دریافت می شود متفاوت خواهد بود.



وی تصریح کرد: هموطنانمان چهار و نیم درصد از هزینه های درمان را پرداخت می کنند اما اتباع افغانی دوازده و نیم تا 15 درصد پرداخت خواهند کرد که این رقم برای 50 هزار نفر که جزء قشر آسیب پذیر نیستند بیشتر نیز خواهد بود.



وزیر بهداشت افزود: در گروه افرادی که آسیب پذیر نیستند حداقل 50 درصد هزینه ها را دولت و باقیمانده را خود بیمه شدگان پرداخت می‌کنند.



هاشمی با بیان اینکه بخشی از این هزینه ها باید از سوی کمیساریای عالی پناهندگان پرداخت شود، گفت: امیدواریم کمیساریای عالی، رقم دقیق هزینه های تمام شده را محاسبه کند  که البته از نظر ما کاملا مشخص است و رقم واقعی را در اختیار وزارت کشور قرار دهد.



وی افزود: آنچه که امروز درباره مهاجران افغانی تصمیم گیری شد شامل خدمات بستری است و خدمات سرپایی شامل این طرح نیست.



 تصمیمات دولت فقط برای اتباع مجاز است   



وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه مشترک میان وزرای کشور،‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پرشکی گفت: دولت فقط برای اتباع مجاز افغانی تصمیماتی را در نظر می گیرد.



عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: به منظور ایجاد انگیزه برای مهاجران غیر مجاز افغانی که تعداد قابل توجهی هم هستند طرح هایی در دست اجرا داریم.



وی گفت: ‌روزانه 2 هزار نفر از مهاجران غیر مجاز از کشور تردد می کنند اما تعدادی نیز از طرق مختلف از مرزها عبورکرده و وارد کشور می شوند.



وزیر کشور افزود: البته دولت مسئولیتی در برابر مهاجران غیر مجاز ندارد و تصمیماتی که اتخاذ می شود برای اتباع مجاز است.



رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که آیا دولت افغانستان نیز در اجرای طرح بیمه سلامت اتباع افغانی مشارکت دارد یا خیر؟ گفت: دولت افغانستان در اجرای این طرح مشارکت ندارد و فقط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران همکاری می کند که امیدواریم سهم خود را در زمینه پرداخت هزینه های درمان اتباع افزایش دهند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: