کد خبر: ۷۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 11
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان با استفاده از مدلسازی های پیشرفته آب و هوا شناسی نه تنها پرده از راز وضعیت یخ زدگی زمین در صدها میلیون سال پیش برمی دارند بلکه نیم نگاهی نیز به آینده زمین خواهند داشت.

  به گزارش شفا آنلاین،دوره های های یخ زدگی متعددی را پشت سر گذاشته است، دوره هایی که چیزی جز برف و یخ سراسر سیاره مادر را نپوشانده بوده است.

آخرین دوره از یخ زدگی زمین که تحت عنوان «زمین گلوله برفی» شناخته می شود 365 میلیون سال پیش خاتمه یافت و آن زمانی بود که ساختارهای حیاتی پیچیده به تدریج در سراسر زمین رشد و توسعه یافتند. در اینکه آیا در آن دوران سراسر زمین پوشیده از برف و یخ بوده و یا مکانیسم هایی جهت توقف این فرآیند وجود داشته یا نه شک و تردیدهای زیادی وجود داشته است.

به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه کلمبیا با مطالعه آخرین دوره یخ زدگی زمین، تلاش کرده اند تا پاسخ مناسبی برای این تردیدها ارایه کنند.

آنها با بهره گیری از مدلسازی های رایانه ای از اوضاع جوی زمین (که معمولا برای پیش بینی آینده جوی زمین مورد استفاده قرار می گیرد) تلاش می کنند تا گذشته یخ زده زمین را برملا سازند.

آنها در خلال شبیه سازی های مربوط به دوره Cryogenian (850 تا 635 میلیون سال پیش) دریافته اند که دمای متوسط زمین چیزی درحدود 12 درجه سلسیوس زیر صفر بوده است با این حال زمین به طول کامل و سراسر یخ زده نبوده است.

بر اساس این یافته جدید، نیمی از اقیانوس های زمین در آن دوران سخت محیطی از یخ زدگی در امان بوده اند.

در نتیجه می توان گفت زمین در دورانی که تحت عنوان «زمین گلوله برفی» شناخته می شود در برابر یخ زدگی کامل مقاومت می کرده است.

سینا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: